Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Jadrové elektrárne potrebujeme, ale musíme ich začať stavať inak

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Autor je energetický analytik 

Nedávne spochybnenie bezpečnosti dostavovaných dvoch blokov jadrovej elektrárne Mochovce šéfom Slovenskej informačnej služby (SIS) Vladimírom Pčolinským spolu so sériou razií policajných vyšetrovateľov v samotnej jadrovej elektrárni a hlavne neúmerne narastajúci rozpočet celej dostavby a neustále sa odďaľujúci dátum spustenia dokresľujú vážne problémy jadrovej energetiky.

Len pripomeňme, že dostavba oboch blokov začala ešte v roku 2007, ich inštalovaný výkon je dokopy 940 MW a náklady sa vyšplhali na zhruba 6,2 mld. eur.

Problém je cena

Jadrová energetika má problémy nielen na Slovensku. Pred pár dňami bol slávnostne uvedený do prevádzky prvý z dvoch blokov úplne novej jadrovej elektrárne v bieloruskom Ostrovci. Napriek tomu, že ruský Rosatom, ktorý celú výstavbu manažoval a aj financoval, sa nemusel v Bielorusku zapodievať veľmi zložitými a zdĺhavými administratívno-povoľovacími procedúrami, ktorými musí prejsť akákoľvek jadrová elektráreň na území EÚ, aj tak mu výstavba trvala takmer desať rokov.

Napriek skúsenostiam Rusov došlo k vážnemu incidentu, keď sa pri usadzovaní významne poškodila reaktorová časť jedného bloku a musela sa postaviť nanovo, čím sa dokončenie oddialilo o pár rokov.

Oba bloky s výkonom niečo vyše 2 GW stáli desať miliárd dolárov a predajnú cenu vyrobenej elektriny Rosatom deklaruje na úrovni 50 eur/MWh, ak sa mu má v primeranej lehote vrátiť úver, cez ktorý Bielorusom prefinancoval celú výstavbu.

Hneď po spustení prvého bloku však došlo k ďalším problémom, keď pre haváriu transformátorov, ktoré napájajú elektráreň na rozvodnú sieť, musel byť reaktor na pár dní odstavený a opätovne spustený.

A teraz porovnajme. V budúcom roku sa začína v pobrežných vodách Veľkej Británie s výstavbou najväčšieho parku veterných elektrární na svete so sumárnym výkonom 3,6 GW. Celkové náklady projektu sú šesť miliárd libier a do roku 2024 majú byť v prevádzke prvé dve fázy s celkovým výkonom 2,4 GW. Tretia má byť dokončená v roku 2026.

Keďže doterajšie skúsenosti hovoria o tom, že deklarované plány výstavby veterných elektrární v Severnom mori sa aj naplnia, môžeme považovať tieto údaje za relevantné. Ak ich porovnáme s ukazovateľmi slovenských Mochoviec a rusko-bieloruského projektu v Ostrovciach, môžeme vidieť, v čom je zásadná slabina súčasnej jadrovej energetiky.

Cena výstavby nových blokov je vzhľadom na inštalovaný výkon veľmi vysoká a výstavba trvá veľmi dlho. Samozrejme, že životnosť výroby elektriny v jadrovej elektrárni je niekoľko desaťročí, zatiaľ čo životnosť veterných turbín je zhruba tretinová, avšak náklady na likvidáciu sú opäť výrazne v neprospech jadra.

Jadro je oveľa menej nebezpečné ako znečistené ovzdušie

To však neznamená,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Veľkofarmárov z J&T pribúda. Po Tkáčovi a Fedorovi vstupuje do poľnohospodárstva aj ďalší človek blízky tejto skupine

Ján Nosko. Foto – J&T
Ján Nosko. Foto – J&T

Polovicu v najväčšej slovenskej farmárskej skupine kúpil bývalý zamestnanec skupiny J&T Ján Nosko. Od Daniela Krátkeho kúpil podiel v jeho Slovenskom farmárskom družstve, ktoré obhospodaruje 30-tisíc hektárov pôdy. S financovaním obchodu pomohla J&T, no Nosko odmieta špekuláciu, že vo farmách len zastupuje záujmy Patrika Tkáča.

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Minúta po minúte

Európska komisia schvaľuje slovenský program na poskytnutie pomoci vo výške 8 miliónov eur v prospech profesionálnych športových klubov v súvislosti s koronavírusom.

Schému pomoci schválili na základe dočasného právneho rámca štátnej pomoci, ktorý bol prijatý vlani v marci a následne aj aktualizovaný Európskou komisiou, a ktorý platí pre všetky členské krajiny EÚ.

Verejná podpora bude mať formu priamych grantov pre spoločnosti, ktoré zaznamenali výrazný pokles príjmov v dôsledku prepuknutia pandémie a opatrení uložených vládou na obmedzenie šírenia nového koronavírusu.

Cieľom tejto schémy je uspokojiť potreby príjemcov v oblasti likvidity a zaistiť pokračovanie ich činností aj napriek pandemickej situácii. Komisia skonštatovala, že predložená schéma štátnej pomoci je v súlade s jej podmienkami stanovenými v dočasnom právnom rámci. Poskytnutá podpora nepresiahne sumu 800.000 eur pre jednu spoločnosť a bude vyplatená najneskôr do 30. júna 2021.

Komisia dospela k záveru, že ide o nevyhnutné, vhodné a primerané opatrenie na odstránenie závažnej poruchy fungovania hospodárstva členského štátu EÚ a na tomto základe schválila toto opatrenie podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci. (tasr)

Európska komisia schvaľuje slovenský program na pomoc profesionálnym športovým klubom vo výške 8 miliónov eur. Podpora bude mať formu priamych grantov pre spoločnosti, ktoré zaznamenali výrazný pokles príjmov.

Cieľom tejto schémy je zaistiť pokračovanie činností aj napriek pandemickej situácii. Komisia skonštatovala, že predložená schéma štátnej pomoci je v súlade s jej podmienkami stanovenými v dočasnom právnom rámci.

Poskytnutá podpora nepresiahne 800 000 eur pre jednu spoločnosť a bude vyplatená najneskôr do 30. júna 2021. (tasr)

Akcie firmy Stellantis sa pri debute na európskych burzách výrazne posilnili, dopoludnia pridávali na akciovom trhu v Miláne vyše 7,5 %. Nová automobilka vznikla spojením konkurentov PSA a Fiat Chrysler.

Zlúčená skupina je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete. S jej akciami sa dnes začalo obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok vstúpi aj na newyorskú burzu.

Výkonný šéf novej automobilky Carlos Tavares (doteraz riadil PSA) oznámil, že fúzia v najbližších rokoch vďaka predpokladaným úsporám nákladov zhodnotí majetok akcionárov o 25 miliárd eur.

Čo hovorí analytička

Analytička Monica Bosiová z banky Intesa Sanpaolo predpovedala, že trh začne predpokladané úspory do cien akcií Stellantisu započítavať až vtedy, keď sa prejavia, teda od 2. polroka.

Upozornila, že i bez ohľadu na predpokladané úspory považuje akcie Stellantisu podľa všetkých ukazovateľov za podhodnotené oproti väčšine priamych konkurentov.

Viac o automobilke Stellantis:

  • PSA a FCA už skôr uviedli, že zlúčená skupina bude schopná zredukovať náklady o viac ako 5 miliárd eur ročne bez toho, aby musela zatvárať továrne.
  • Ročná produkcia by sa mala pohybovať okolo 8 miliónov áut, tržby podľa prepočtov presiahnu 165 miliárd eur.
  • Má 14 značiek, napríklad Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler, Jeep, Maserati, Alfa Romeo či Ram, a zamestnáva 400-tisíc ľudí. (čtk, reuters, bloomberg)

Automobilky u nás vlani vyrobili približne 985-tisíc vozidiel, o 11 % menej oproti roku 2019. „Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 %,“ povedal Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Tvrdí, že aj vďaka týmto výsledkom sa nenaplnili „pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky“.

Zväz verí, že vo výrobe automobilov sa tento rok podarí dosiahnuť medziročný rast. „Je mimoriadne dôležité v rámci boja proti pandémii podporiť opatrenia na udržanie výroby, ktorá by mohla v roku 2021 opätovne prekročiť úroveň 1 miliónov vozidiel,“ píše zväz v tlačovej správe.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že už má pripravený manuál na testovanie vo firmách, no ešte chce o ňom rokovať s koaličnými partnermi. „Po diskusii na úrovni koalície zverejníme jeho konečnú podobu.“

Firma Grab zvažuje, že tento rok uskutoční primárnu verejnú ponuku akcií v Spojených štátoch. Ázijská alternatívna taxislužba by predajom akcií mohla získať najmenej 2 miliardy dolárov.

Grab má sídlo v Singapure a pôsobí v ôsmich krajinách juhovýchodnej Ázie. Firma štartovala v roku 2012 v Malajzii a rýchlo sa vypracovala na veľký podnik, ktorého hodnota presahuje 16 miliárd dolárov. Venuje sa aj rozvozu jedla a poskytovaniu finančných služieb.

V roku 2018 prevzal Grab od konkurenčného Uberu jeho aktivity v juhovýchodnej Ázii. V rámci transakcie Uber získal v Grabe menšinový podiel. (čtk, reuters)

Inšpekcia životného prostredia dala hriňovskej mliekarni pokutu 135-tisíc eur. Ide o doteraz najvyššiu pokutu udelenú inšpekciou za mimoriadne zhoršenie vôd na Slatine, rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné.

„Inšpekcia za ostatné roky riešila znečistenie na rieke Slatina niekoľkokrát a aj uložila viacero pokút, no stav sa nikdy zásadne nezmenil. Verím, že toto rozhodnutie prispeje k postupnému zlepšeniu situácie a ochrane vodného toku Slatina,“ povedal generálny riaditeľ SIŽP Ján Jenčo.

Mliekareň spôsobila v Slatine znečistenie v auguste. Vypúšťala odpadovú vodu z priemyselnej výroby do povrchových vôd. Použila na to kanalizáciu, ktorá bola určená na dočerpávanie dažďovej vody do rieky Slatina, priblížila inšpekcia.

„Namiesto dažďovej vody však počas kontroly vytekala z výpustného objektu biela, po mlieku zapáchajúca tekutina. Pracovníčky SIŽP počas kontroly za asistencie polície odobrali vzorky vody z drenážnej šachty certifikovaným odberovým zariadením do sterilizovaných sklenených nádob,“ uviedla SIŽP.

Vzorky vody testovalo akreditované laboratórium Slovenského vodohospodárskeho podniku. Vo vode zistili mnohonásobne prekročené limitné hodnoty znečistenia.

Spoločnosť nemá podľa SIŽP povolenie na vypúšťanie priemyselných odpadových vôd cez kanalizáciu. Inšpektori nariadili mliekarni zabrániť ďalšiemu vypúšťaniu nevyčistených priemyselných vôd. Spoločnosť tiež mala predložiť monitoring kanalizácie areálu mliekarne na prešetrenie. SIŽP v rámci kontroly zistila, že hriňovská mliekareň nemá schválený havarijný plán.

Spoločnosť sa môže voči rozhodnutiu odvolať do 15 dní. (tasr)

Počet cestujúcich na letisku vo Frankfurte vlani klesol o takmer tri štvrtiny na 18,8 milióna a vrátil sa na úroveň roka 1984. Predvlani pritom prvý raz prekonal hranicu 70 miliónov. Výkony najväčšieho nemeckého letiska zrazila pandémia.

Údaje o výsledkoch letiska vo Frankfurte nad Mohanom zverejnil jeho prevádzkovateľ Fraport na internetovej stránke.

Oveľa lepšie než v preprave osôb sa vlani vyvíjala situácia v nákladnej leteckej doprave, ktorej objem vo Frankfurte sa takmer vyrovnal roku 2019.

Na tento rok počíta Fraport s nárastom počtu pasažierov, a to najmä v 2. polroku. Očakáva, že za celý rok Frankfurt prekoná vlaňajšiu úroveň, dosiahne však len 35 až 45 % rekordnej úrovne z roku 2019. (čtk)

Joe Biden plánuje zrušiť povolenie pre kontroverzný ropovod Keystone XL za 9 miliárd dolárov hneď prvý deň v najvyššej funkcii. Biden bude uvedený do Bieleho domu v stredu 20. januára.

Ropovod má byť dlhý 1900 kilometrov a má prepravovať ropu z kanadskej provincie Alberta do amerického štátu Nebraska. Projekt spomalili právne spory v USA a odpor ochrancov životného prostredia, Indiánov a farmárov.

V roku 2015 projekt zrušil prezident Barack Obama vzhľadom na ekologické obavy. O dva roky neskôr ho jeho nástupca Donald Trump povolil. Podľa Trumpa mal ropovod viesť k zlacneniu pohonných látok, tvorbe pracovných miest a zníženiu závislosti USA od zahraničnej ropy. (čtk, reuters)

Dubnická radnica ušetrila vlani na verejnom obstarávaní viac ako 850-tisíc eur. „V minulosti bol proces verejného obstarávania jednoznačne menej prehľadný, ťažšie kontrolovateľný a roztrúsený po oddeleniach a referátoch. Teraz sme všetky zákazky realizované mestom presunuli na jedno oddelenie,“ povedala vedúca oddelenia strategického rozvoja a verejného obstarávania Eva Granátová.

Radnica sa snaží ponuky na obstarávanie zverejňovať prehľadne, aby oslovila viac firiem a vytvorila konkurenčné prostredie, ktoré tlačí cenu nadol.

„Sme efektívnejší, ale aj transparentnejší. Myslím si, že aj mesto a jeho financie sú chránenejšie,“ uviedla Granátová.

Sústredením zákaziek na jedno oddelenie a oslovením väčšieho počtu záujemcov o zákazku sa podľa nej napríklad podarilo znížiť v procese verejného obstarávania cenu rekonštrukcie domu smútku v mestskej časti Prejta o 50 000 eur, pri rekonštrukcii Murgašovej a Družstevnej ulice ušetrili 80 000 eur a rekonštrukcia chodníkov bola v porovnaní s predpokladanou cenou nižšia o 83 000 eur.

„S každou zákazkou spravidla ušetrená suma rastie. Nevyčerpané finančné prostriedky, ktoré boli v rozpočte vyčlenené na jednotlivé akcie, budú presunuté do rezervného fondu a použité v ďalšom roku na nové investičné akcie,“ doplnila Granátová. (tasr)

Ceny ropy dnes zaznamenali po oslabení v závere minulého týždňa ďalší pokles. Cena ropnej zmesi Brent s marcovým kontraktom dosiahla 54,85 dolára za barel, v porovnaní s predošlou uzávierkou klesla o 0,45 %, v piatok klesla o 2,3 %.

Cena americkej ľahkej ropy WTI s dodávkou vo februári dosiahla 52,17 dolára za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená pokles o 19 centov (0,36 %). Aj v prípade ceny WTI predstavoval pokles v závere minulého týždňa 2,3 %.

Vývoj na trhoch do veľkej miery ovplyvňuje opätovný nárast počtu infikovaných novým koronavírusom vo svete. Navyše, v USA vzrástol počet aktívnych ropných vrtov, čo tiež zatlačilo na ceny ropy. (tasr)

Na dva a pol roka sa vráti do väzenia dedič juhokórejského konglomerátu Samsung Electronics I Če-jong. Rozhodol o tom juhokórejský vrchný súd, dôvodom je korupcia.

Potomok jednej z najmocnejších juhokórejských rodín bol v roku 2017 odsúdený na päť rokov za úplatky v kauze bývalej juhokórejskej prezidentky Pak Kun-hje. Ľuďom okolo nej údajne poskytol 43 miliárd wonov, aby mu pomohla získať kontrolu nad konglomerátom.

Päťročný trest mu bol najprv skrátený a po odvolaní pozastavený. 52-ročný I Če-jong strávil vo väzení iba jeden rok a na slobodu vyšiel v roku 2018.

Rozhodnutie vrchného súdu bude mať značný vplyv na vedenie technologického gigantu. I Če-jong bude odsunutý od všetkých zásadných rozhodnutí v rodinnej firme.

Rodina pritom teraz potrebuje získať financie na zaplatenie vysokej dedičskej dane po októbrovej smrti I Če-Jongovho otca, a preskupiť majetok v pridružených spoločnostiach, aby si nad nimi udržala kontrolu.

I Če-jong, ktorý bol od hospitalizácie svojho otca v roku 2014 de facto hlavou spoločnosti Samsung Electronics, čelí aj ďalším obvineniam. Okrem iného údajne podvádzal a manipuloval s akciami. Žaloba pre neho pôvodne žiadala deväťročný trest. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať