Týždeň v európskej ekonomike: Nové pravidlá pre digitálny trh prinášajú veľkým hráčom viac povinností
Autori pracujú pre portál Euractiv.sk
- Veľké digitálne platformy budú mať v EÚ nové povinnosti.
- Komisia chce presunúť investície z plynovodov do elektrických sietí, financovanie plynovodov sa však nekončí.
- Dohoda so Spojeným kráľovstvom je tak blízko… a tak ďaleko.
1. Nové pravidlá pre digitálny trh prinášajú veľkým platformám viac povinností
Nákup na internete, zodpovednosť za publikovaný online obsah, internetová reklama či prístup k dátam. V utorok (15. decembra) predstavila Komisia dva zásadné legislatívne balíky, ktoré upravia povinnosti a práva na digitálnom trhu naprieč Úniou. Dotknúť by sa mali všetkých Európanov, ktorí na internete veci predávajú alebo nakupujú, či využívajú iné služby vrátane sociálnych sietí.
Prečo nové pravidlá
Cieľom pravidiel je vytvoriť bezpečnejší online priestor, v ktorom sa dodržiavajú základné práva, no zároveň upraviť toto prostredie tak, aby bolo otvorené inováciám a súťaži. Únia má totiž ambíciu vytvoriť také pravidlá, podľa ktorých by mohli reguláciu digitálnych služieb nastavovať aj iné krajiny sveta, keďže stále ide o pomerne nové, málo kontrolované odvetvie.
Časť balíka aktualizuje dvadsať rokov staré pravidlá nariadenia o elektronickom obchode, známe ako eCommerce Directive, ktoré upravovalo povinnosti a práva na digitálnom trhu. Nová legislatíva zahŕňa aj oblasti, o ktorých sa pred dvomi dekádami v Únii ešte ani nehovorilo.
Čoho sa pravidlá týkajú
Prvou časťou balíka je zákon o digitálnych službách (Digital Services Act, DSA). Ten sa primárne týka