Automobilky protestujú, Komisia navrhla normu, ktorá by prakticky zastavila predaje dieslov

- Nové emisné limity môžu zásadne ovplyvniť budúcnosť slovenského automobilového priemyslu, od budúceho roka sú pravidlá pre automobilky opäť prísnejšie.
- Od roku 2025 príde štandard Euro 7, ktorý by mohol pochovať výrobu dieselových motorov pre európsky trh.
- Postupne by sa však normy mali sprísňovať aj pre staršie autá so spaľovacími motormi, až nakoniec z ciest zmiznú takmer všetky.
Jedna z najslávnejších filmových naháňačiek natočená v Európe je osemminútová scéna z filmu Ronin (1998). Robert DeNiro na Peugeote 406 v parížskych uliciach prenasleduje vozidlo značky BMW. Ak by ju chceli tvorcovia znovu natočiť, po roku 2025 by najskôr museli siahnuť po elektromobiloch alebo minimálne hybridoch.
Nová emisná norma Euro 7, ktorú pripravuje Európska komisia, by podľa správ nemeckého magazínu Bild prakticky znemožnila predaj áut so spaľovacími motormi v štátoch EÚ od roku 2025.
Čas na pripomienkovanie novej normy vypršal v novembri. Momentálne komisia vyhodnocuje spätnú väzbu a analýzy dosahov. Rozhodnutie by malo prísť v treťom štvrťroku 2021.
Najväčší nemecký automobilový zväz VDA, ktorého členmi sú aj Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, sa snaží rozhodnutie oddialiť. Navrhuje, aby Komisia ešte predtým vypracovala štúdiu o potrebe novej normy vzhľadom na kvalitu ovzdušia. Až potom by sa malo rozhodnúť, či nové štandardy treba alebo nie.
Nielen pre nové autá
Emisné normy sa už dlhšie sprísňujú pre nové autá predávané v Európe. Komisia však vo svojich dokumentoch naznačuje, že bude potrebné odstaviť aj autá, ktoré boli vyrobené ešte podľa starých noriem, a to pre emisie skleníkových plynov z dopravy, ktoré stále rastú.