Denník N

Čo spája biznis s novoročnými predsavzatiami a ako si ich udržať? Spravte z nich zvyk

Ako zmeniť správanie zákazníkov či zamestnancov? Ilustračné foto – Austin Distel/unsplash.com
Ako zmeniť správanie zákazníkov či zamestnancov? Ilustračné foto – Austin Distel/unsplash.com

O úlohe prostredia, atraktivite požadovaného správania, odmene či dopamíne v situácii, že chceme zmeniť svoje správanie a udržať ho.

Autor je behaviorálny konzultant, Mindworx

S príchodom nového roka je neodlučiteľne spojený fenomén novoročných predsavzatí.

Poznáte to – od nového roka budem viac cvičiť, každý deň čítať, budem jesť zdravšie a tak ďalej. Väčšina z nás sa k takejto zmene správania skutočne odhodlá. Problémom je, že v 80 percentách prípadov sa táto zmena skončí tak rýchlo, ako sa začala.

Prečo je to tak? A čo to má spoločné s biznisom?

To, že si dávame predsavzatia na nový rok, nie je náhoda. Ľudia zmeny veľmi neobľubujú. Vyvádzajú nás z komfortnej zóny a menia naše overené spôsoby fungovania. Skrátka, je to pre nás nepríjemné. Preto oveľa častejšie preferujeme status quo – nech veci ostanú také, aké sú.

No čo v prípade, že je zmena neodvratná? S novým rokom cítime, že v našom živote prichádza nové obdobie. Dokonca sa naň tešíme, pretože predstavuje možnosť nového začiatku. A s novým začiatkom je zmena jednoduchšia.

Zmena v živote

Vedci však zistili zaujímavú vec – ak chceme zmeniť svoje správanie alebo správanie niekoho iného, nemusíme čakať na nový rok. Akákoľvek zmena v našom živote zapríčiní, že sme na zmenu správania náchylnejší.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Behaviorálna ekonómia

Človek

Ekonomika, Veda

Teraz najčítanejšie