Denník N

Psy smrdia, brešú, obťažujú a uhlíkovú stopu majú ako SUV, komentuje ekonóm. Čo je na tom pravda?

Ilustračné foto - Unsplash.com
Ilustračné foto – Unsplash.com

„Pes nielenže smrdí, ale aj breše, obťažuje okolie, produkuje exkrementy, hryzie a dokonca môže človeka aj zabiť. Dohromady sú to len drobné charakterové zlyhania. Hlavnou chybou psov je, že ich uhlíková stopa je porovnateľná s veľkými automobilmi triedy SUV,” povedal v ankete Denníka E Libor Melioris, ekonomický analytik, ktorý pracuje v prezidentskej kancelárii.

Ostré slová na adresu „najlepšieho priateľa človeka” zaujali redakciu Denníka E natoľko, že sme sa rozhodli pozrieť sa na uhlíkovú stopu psa bližšie.

Prečo je to dôležité? Počas pandémie sa zvýšil záujem aj o kúpu a adopciu psov. Nedávno zverejnená kalkulačka uhlíkovej stopy Slovákov zase ukázala, že aj malé životné rozhodnutia môžu mať veľký vplyv na to, koľko emisií skleníkových plynov svojím životným štýlom produkujeme.

Aby ľudia vedeli, ako môžu svoje emisie znížiť, potrebujú spoľahlivé informácie o tom, čo má akú uhlíkovú stopu. Tvrdenie, že nemať psa má pozitívnejší efekt než nevlastniť SUV, môže mať pre ekologicky zmýšľajúceho človeka zásadný význam.

Čo je veľa, čo je málo? Na zorientovanie najskôr spomeňme, ako je to dnes s uhlíkovou stopou na Slovensku. Priemerný Slovák je ročne zodpovedný za viac ako päť a pol tony skleníkových plynov, priemerný Európan za viac ako osem a pol.

V miniprieskume Denníka E mala najnižšiu uhlíkovú stopu známa kuchárka a vegánka Nikoleta Kováčová – 3,3 tony ročne. V týchto výsledkoch však domáce zvieratá chýbajú.

Čo SUV? Údaje o uhlíkovej stope konkrétneho modelu sa dajú získať napríklad aj na stránke slovenského Inštitútu environmentálnej politiky. Toyota RAV4 so sedemlitrovou spotrebou benzínu vytvorí ročne uhlíkovú stopu asi dve tony na 10-tisíc kilometrov. Dieselový Volkswagen Touareg 2,8 tony. V tom sú zahrnuté aj emisie z výroby vozidiel.

Vysoké emisie v kombinácii s narastajúcou obľubou SUV boli podľa niektorých správ druhou najväčšou príčinou rastu produkcie skleníkových plynov medzi rokmi 2010 a 2018. Prvá bola spotreba energií.

A pes? Jeho uhlíková stopa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Klimatická kríza

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie