Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Psy smrdia, brešú, obťažujú a uhlíkovú stopu majú ako SUV, komentuje ekonóm. Čo je na tom pravda?

Ilustračné foto - Unsplash.com
Ilustračné foto – Unsplash.com

„Pes nielenže smrdí, ale aj breše, obťažuje okolie, produkuje exkrementy, hryzie a dokonca môže človeka aj zabiť. Dohromady sú to len drobné charakterové zlyhania. Hlavnou chybou psov je, že ich uhlíková stopa je porovnateľná s veľkými automobilmi triedy SUV,” povedal v ankete Denníka E Libor Melioris, ekonomický analytik, ktorý pracuje v prezidentskej kancelárii.

Ostré slová na adresu „najlepšieho priateľa človeka” zaujali redakciu Denníka E natoľko, že sme sa rozhodli pozrieť sa na uhlíkovú stopu psa bližšie.

Prečo je to dôležité? Počas pandémie sa zvýšil záujem aj o kúpu a adopciu psov. Nedávno zverejnená kalkulačka uhlíkovej stopy Slovákov zase ukázala, že aj malé životné rozhodnutia môžu mať veľký vplyv na to, koľko emisií skleníkových plynov svojím životným štýlom produkujeme.

Aby ľudia vedeli, ako môžu svoje emisie znížiť, potrebujú spoľahlivé informácie o tom, čo má akú uhlíkovú stopu. Tvrdenie, že nemať psa má pozitívnejší efekt než nevlastniť SUV, môže mať pre ekologicky zmýšľajúceho človeka zásadný význam.

Čo je veľa, čo je málo? Na zorientovanie najskôr spomeňme, ako je to dnes s uhlíkovou stopou na Slovensku. Priemerný Slovák je ročne zodpovedný za viac ako päť a pol tony skleníkových plynov, priemerný Európan za viac ako osem a pol.

V miniprieskume Denníka E mala najnižšiu uhlíkovú stopu známa kuchárka a vegánka Nikoleta Kováčová – 3,3 tony ročne. V týchto výsledkoch však domáce zvieratá chýbajú.

Čo SUV? Údaje o uhlíkovej stope konkrétneho modelu sa dajú získať napríklad aj na stránke slovenského Inštitútu environmentálnej politiky. Toyota RAV4 so sedemlitrovou spotrebou benzínu vytvorí ročne uhlíkovú stopu asi dve tony na 10-tisíc kilometrov. Dieselový Volkswagen Touareg 2,8 tony. V tom sú zahrnuté aj emisie z výroby vozidiel.

Vysoké emisie v kombinácii s narastajúcou obľubou SUV boli podľa niektorých správ druhou najväčšou príčinou rastu produkcie skleníkových plynov medzi rokmi 2010 a 2018. Prvá bola spotreba energií.

A pes? Jeho uhlíková stopa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Americké akciové indexy S & P 500 a Nasdaq uzavreli na nových rekordných maximách, Dow Jonesov index nepatrne klesol. Výrazne dnes posilnili akcie spoločnosti Apple a Amazon.

Akciový trh v posledných dňoch ťaží z očakávaní, že administratíva nového prezidenta USA Joea Bidena zavedie ďalšie opatrenia na podporu ekonomiky, ktorá je stále zasiahnutá negatívnymi dôsledkami pandémie covidu-19.

Dow Jonesov index dnes stratil 0,04 percenta a uzavrel na 31 176,01 bodu. Širší index S & P 500 sa zvýšil o 0,03 percenta na 3853,07 bodu a index Nasdaq Composite vzrástol dokonca o 0,55 percenta na 13 530,92 bodu.

Americký dolár na devízovom trhu oslaboval. Euro si okolo 22:00 SEČ voči doláru pripisovalo zhruba pol percenta na 1,2166 USD. (čtk, reuters)

Českí poslanci schválili kvóty na české potraviny v supermarketoch. Hlasovanie ukázalo, čo sa stane, keď sa štát rozhodne zvyšovať potravinovú sebestačnosť príkazom. Kvóty kritizuje osem štátov EÚ, podľa ktorých ide o diskrimináciu zahraničných výrobkov. Ak novela vstúpi do platnosti, Česko bude takmer určite čeliť žalobe na Súdnom dvore EÚ. (euractiv)

Truban po Bödörovi pustil aj obvinených z korupcie so štátnym drevom, i keď podľa prokurátora zastrašovali svedka

Bývalý obchodný riaditeľ štátnych lesov Tomáš Klouček a obchodníčka s drevom Lucia Ďurská sú stíhaní na slobode. Sudca špecializovaného súdu Michal Truban a následne aj Najvyšší súd zamietli minulý mesiac návrh na predĺženie ich väzby v korupčnej kauze so štátnym drevom.

Pandémia podľa šéfky ECB Christine Lagardovej pravdepodobne spôsobila pokles ekonomiky eurozóny v závere vlaňajška a bude brzdiť rast na začiatku tohto roka. Tvrdí však, že najnovšie ekonomické údaje sú stále v súlade s prognózami banky.

Rozširovanie karanténnych opatrení v regióne, pomalé tempo očkovania a silný kurz eura podľa Reuters spochybňujú prognózu ECB, ktorá počíta s rýchlym oživením ekonomiky od 2. štvrťroka.

„Očkovanie nám dáva väčšiu dôveru vo vyriešenie tejto zdravotníckej krízy. Bude však trvať určitý čas, než dosiahneme širokú imunitu, a nemožno vylúčiť ďalšie nepriaznivé okolnosti súvisiace s pandémiou,“ povedala Lagardová.

Šéfka ECB potvrdila, že banka bude pokračovať v nákupoch dlhopisov, až kým neusúdi, že koronakríza sa skončila.

Eurokomisia očakáva, že HDP eurozóny tento rok stúpne o 4,2 % po predpokladanom prepade o 7,8 % v minulom roku. Eurostat by mal zverejniť predbežné údaje o vlaňajšom vývoji hospodárstva začiatkom februára. (čtk, reuters)

Železničná spoločnosť Slovensko nezaradí do konca januára do vlakov reštauračné vozne. Predpokladá, že by ich opätovne mohla nasadiť postupne od začiatku februára.

Naďalej nebudú radené reštauračné vozne na trase Košice – Žilina – Bratislava hl. stanica vo vlakoch R 6xx (tzv. šesťstovkové rýchliky) a vo vlakoch 700, 702, 704, 717, 719, 764, 767, 17764, 1763. Nebude v nich ani možnosť kúpiť si občerstvenie či nápoje.

Reštauračné služby vo vlakoch RJX 160/167 Bratislava hl. st. – Viedeň/Zürich sú poskytované v plnom rozsahu.

Ďalšie zmeny:

V medzištátnej doprave dochádza pri vlakoch EN 476/477 s priamymi vozňami do destinácií Praha/Berlín/Varšava k predĺženiu mimoriadneho obmedzenia priamych vozňov nasledovne:

  • EN 476/456 priame vozne Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Praha hl. n., Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Warszawa Wsch. nebudú vedené do 25./26. 3. 2021 a vozne Budapest Kel. – Bratislava hl.st. – Berlin Charlottenburg nebudú vedené do 23./24. 3. 2021.
  • EN 457/477 priame vozne Praha hl. n. – Budapest Kel.; Berlin Charlottenburg – Budapest Kel.;  Warszawa Wsch – Budapest Kel. nebudú vedené do 24./25. 3. 2021.

Vlak bude v uvedenom období zostavený len zo skupiny vozňov na relácii Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Břeclav a opačne.

Arca už pripúšťa aj prísnejšie slovenské oddlženie, no odvolá sa aj proti zamietnutiu českej insolvencie 

Rastislav Velič, líder skupiny Arca. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rastislav Velič, líder skupiny Arca. Foto N – Tomáš Benedikovič

Skupina Arca sa odvolá voči verdiktu pražského Mestského súdu, ktorým zamietol realizáciu jej oddlženia v Česku. No zadlžená skupina už pripúšťa, že ak neuspeje na českom odvolacom súde, bude žiadať o reštrukturalizáciu slovenské súdy.

Modernizácia železničnej trate na vyššie rýchlosti od Bratislavy do Žiliny tento rok pokročí, tvrdí minister dopravy Andrej Doležal. „Myslím, že v tomto roku bude odovzdaný úsek okolo Považskej Teplej,“ povedal.

Potom už podľa neho „prichádzame do uzla Žilina“. Jeho modernizáciu objednávali železničiari vlani v novembri.

„V procese sú aj ďalšie úseky smerom na Košice. Poprad – Lučivná sme odovzdávali do výstavby minulý rok,“ povedal Doležal v online debate na sociálnej sieti.

Omeškanie v príprave zvyšovania rýchlosti na niektorých úsekoch v smere na Košice spôsobili podľa Doležala posudky od poradného orgánu Európskej komisie (Jaspers). „V pláne bol ako keby nový koridor na Košice, ale bolo povedané: modernizujte v pôvodnom koridore, čiže veľa projektov sa muselo zahodiť do koša. Vraciame sa do pôvodného koridoru, ktorý budeme modernizovať,“ povedal Doležal.

Minister zrejme hovoril o tom, že pôvodné vízie rátali s viacerými nákladnými tunelmi na vyrovnanie trate.

Pri modernizácii hlavného koridororu z Bratislavy na Žilinu sa modernizuje najmä na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Inak je u nás bežná skôr 120-kilometrová rýchlosť.

Vyššie rýchlosti na malom území Slovenska nedávajú podľa ministra zmysel. „Ak by sme mali vlastných 10 miliárd a nemusíme sa spoliehať na Európsku komisiu alebo na eurofondy, tak si môžeme robiť tristovku, ale nedávala by zmysel ani na národnej úrovni,“ dodal Doležal.

Taliansko chce pripomienkovať predlžovanie prevádzky najstarších francúzskych jadrových reaktorov v blízkosti svojich hraníc. Francúzske úrady posudzujú vyše 30 reaktorov, Taliani zatvorili jadrové elektrárne na konci 80. rokov.

Francúzsko sa k talianskej žiadosti o pripomienkovanie procesu zatiaľ nevyjadrili. Úrad pre jadrovú bezpečnosť posudzuje možnosť predĺžiť o desať rokov aktivitu 32 reaktorov v ôsmich elektrárňach po tom, ako v najbližších rokoch dovŕšia 40 rokov prevádzky.

Dve elektrárne v Bugey a Cruas-Meysse sa nachádzajú niekoľko desiatok kilometrov od talianskych hraníc. Podľa talianskych úradov by sa vážna havária v nich mohla dotknúť aj talianskeho územia.

Ako sa stavajú k jadrovej energetike:

  • Taliansko zatvorilo jadrové elektrárne po referende v roku 1987, v ktorom obyvatelia hlasovali za zákaz jadrovej energetiky.
  • Francúzsko si zachovalo výrobu z jadra a počíta s jej rozvojom aj v budúcnosti. Vlani odpojilo svoju najstaršiu elektráreň vo Fessenheime, ktorá bola v prevádzke od roku 1978. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať