Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Psy smrdia, brešú, obťažujú a uhlíkovú stopu majú ako SUV, komentuje ekonóm. Čo je na tom pravda?

Ilustračné foto - Unsplash.com
Ilustračné foto – Unsplash.com

„Pes nielenže smrdí, ale aj breše, obťažuje okolie, produkuje exkrementy, hryzie a dokonca môže človeka aj zabiť. Dohromady sú to len drobné charakterové zlyhania. Hlavnou chybou psov je, že ich uhlíková stopa je porovnateľná s veľkými automobilmi triedy SUV,” povedal v ankete Denníka E Libor Melioris, ekonomický analytik, ktorý pracuje v prezidentskej kancelárii.

Ostré slová na adresu „najlepšieho priateľa človeka” zaujali redakciu Denníka E natoľko, že sme sa rozhodli pozrieť sa na uhlíkovú stopu psa bližšie.

Prečo je to dôležité? Počas pandémie sa zvýšil záujem aj o kúpu a adopciu psov. Nedávno zverejnená kalkulačka uhlíkovej stopy Slovákov zase ukázala, že aj malé životné rozhodnutia môžu mať veľký vplyv na to, koľko emisií skleníkových plynov svojím životným štýlom produkujeme.

Aby ľudia vedeli, ako môžu svoje emisie znížiť, potrebujú spoľahlivé informácie o tom, čo má akú uhlíkovú stopu. Tvrdenie, že nemať psa má pozitívnejší efekt než nevlastniť SUV, môže mať pre ekologicky zmýšľajúceho človeka zásadný význam.

Čo je veľa, čo je málo? Na zorientovanie najskôr spomeňme, ako je to dnes s uhlíkovou stopou na Slovensku. Priemerný Slovák je ročne zodpovedný za viac ako päť a pol tony skleníkových plynov, priemerný Európan za viac ako osem a pol.

V miniprieskume Denníka E mala najnižšiu uhlíkovú stopu známa kuchárka a vegánka Nikoleta Kováčová – 3,3 tony ročne. V týchto výsledkoch však domáce zvieratá chýbajú.

Čo SUV? Údaje o uhlíkovej stope konkrétneho modelu sa dajú získať napríklad aj na stránke slovenského Inštitútu environmentálnej politiky. Toyota RAV4 so sedemlitrovou spotrebou benzínu vytvorí ročne uhlíkovú stopu asi dve tony na 10-tisíc kilometrov. Dieselový Volkswagen Touareg 2,8 tony. V tom sú zahrnuté aj emisie z výroby vozidiel.

Vysoké emisie v kombinácii s narastajúcou obľubou SUV boli podľa niektorých správ druhou najväčšou príčinou rastu produkcie skleníkových plynov medzi rokmi 2010 a 2018. Prvá bola spotreba energií.

A pes? Jeho uhlíková stopa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Mali by mať ľudia zaočkovaní proti covidu-19 nejaké výhody? Áno, ale nie exkluzivitu (9 odborníkov)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Mali by mať zaočkovaní ľudia nejaké výhody aj na Slovensku? Oslovení odborníci sa v zásade zhodujú, že očkovací preukaz by mohol byť pre nich vstupenkou na využívanie určitých služieb. „Zvýhodnenie áno, ale exkluzivita nie,“ vraví bývalý premiérov poradca Peter Škodný.

Minúta po minúte

Ekonomický newsfilter: Biznis si nevie predstaviť zatvorenie firiem, ale ide o to, či ešte máme inú možnosť +

  • Mochovce podľa očakávania ešte pribrzdili námietky. Povolenie na štart dostanú najskôr v júni
  • Minister Doležal tlačí diaľničné kilometre, začína sa stavať ďalší kúsok na Orave
  • Ekonomická nálada na Slovensku sa zhoršuje, EÚ je na tom o dosť lepšie

Nemecko už nebude požadovať od vodičov kamiónov na hraniciach testy na koronavírus. Podľa českého premiéra Andreja Babiša to na rokovaní lídrov EÚ prisľúbila Angela Merkelová, dátum však neoznámila. (čtk)

Akcie v USA vo štvrtok výrazne oslabili. Index Nasdaq má za sebou najhlbší jednodňový percentuálny prepad za štyri mesiace. Ukazovateľ technologického trhu sa ocitol pod tlakom po tom, čo výnosy 10-ročného dlhopisu americkej vlády stúpli na ročné maximum. Investori sa potom zbavovali niektorých akcií, pretože sa obávali, že sú precenené. (reuters)

Argumenty za a proti vypnutiu slovenského priemyslu

Juraj Valachy z Tatra banky a Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu
Juraj Valachy z Tatra banky a Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu

Ekonóm a manažér rozoberajú možnosť zavretia priemyslu. Juraj Valachy z Tatra banky sa prihovára za tvrdý lockdown na 2 týždne, Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu varuje pred zrútením celej ekonomiky.

Prihováram sa za tvrdý lockdown na dva týždne, hovorí ekonóm Tatra banky Juraj Valachy. „Áno, ekonomické straty budú veľké, ale na druhej strane váh máme 100 úmrtí denne, čo je strašne veľa.“

Zavretím priemyslu Slovensko stratí nepomerne viac, ako získa pri pribrzdení nákazy, upozorňuje prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Utlmenie fabrík podľa neho nenarobí fatálne škody iba ich majiteľom, ale zrúti sa celá ekonomika.

Komentár Konštantína Čikovského

Zavrieť priemysel je naozaj až posledná možnosť, nerobme z toho však tabu, píše Konštantín Čikovský. „K stavu, v ktorom sa bude dať relatívne normálne žiť a nebudú mesačne zomierať tri tisícky ľudí, sa vieme prebojovať v zásade dvoma spôsobmi. Jeden nás bude stáť určite mnoho životov, druhý sa nezaobíde bez veľkých ekonomických strát.“

Vypnutie fabrík nespôsobí iba škody, ale zrúti sa ekonomika. Bude to podniková apokalypsa, tvrdí uznávaný manažér

Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Foto - TASR
Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Foto – TASR

Zavretím priemyslu Slovensko stratí nepomerne viac, ako získa pri pribrzdení nákazy, upozorňuje prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Utlmenie fabrík podľa neho nenarobí fatálne škody iba ich majiteľom, ale zrúti sa celá ekonomika.

Smartwings po takmer dvoch rokoch znovu vypravil v bežnej prevádzke lietadlo Boeing 737 MAX 8. Do leta chce postupne nasadiť aj zvyšných šesť týchto lietadiel.

Lietadlá Boeing 737 MAX boli celosvetovo odstavené od marca 2019 pre dve nehody, pri ktorých zahynulo 346 ľudí. Koncom januára tohto roku ich prevádzku povolila Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).

„Našou absolútnou prioritou je bezpečnosť našich cestujúcich a posádky. Žiadny stroj nepodstúpil také previerky bezpečnosti v histórii letectva ako lietadlo Boeing 737 MAX. Veríme, že dôvera v toto lietadlo sa veľmi rýchlo obnoví,“ uviedol člen predstavenstva a generálny riaditeľ Smartwings Roman Vik. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať