Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Vláda sa správa, akoby nakazení vo fabrikách neboli jej starosť

Zdieľať. Počúvajte podcasty v aplikácii Denníka N. Všetky naše podcastové kanály a služby.

Podcasty Denníka N

Etarget logoSponzorom tohto newsfiltra je Etarget- váš partner pre reklamu na internete (inzercia)


Dobrý deň,

na úvod jedna zaujímavosť o tom, čo sa stane, ak sa v čase nedostatku dajú do pohybu trhové sily. Britská firma Knightsbridge ponúka svojim zámožným klientom prednostné očkovanie proti koronavírusu. Členovia privátneho klubu, ktorí platia 25-tisíc libier ročne, môžu odletieť do Spojených arabských emirátov a dať sa zaočkovať vakcínou od Pfizeru alebo do Indie, kde sa používa vakcína od AstraZenecy.

Štvrtkový Ekonomický newsfilter je ako vždy stručný, má 1 100 slov, čo je menej ako 5 minút čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.


1. Vláda verí firmám, že si poradia samy

Ani po druhom tohtotýždňovom zasadnutí vlády nedostali priemyselné zväzy novú informáciu o tom, ako majú postupovať pri testovaní svojich zamestnancov.

Včerajšie rokovanie vlády sa skončilo nejasným záverom, z ktorého sa ako najpravdepodobnejší variant zdá masívne testovanie obyvateľov na covid-19 počas víkendu 23. a 24. januára.

Zrejme sa však nebude týkať všetkých okresov, pretože na to teraz podľa politikov OĽaNO nie je dostatok antigénových testov a ani neexistuje politická a odborná zhoda, že je to najrozumnejšie riešenie.

Prečo je to dôležité: V čase širokého zákazu vychádzania a po skončení sviatkov je riziko prenosu nákazy momentálne zrejme najväčšie na ceste do výrobných závodov, v samotnej priemyselnej výrobe a v spoločných priestoroch zamestnancov.

Predstavitelia firiem od polovice decembra upozorňujú, že chcú so štátom pri testovaní spolupracovať, no v praxi sa podarila len koordinácia niektorých veľkých firiem so samosprávami.

Štát má momentálne zanedbateľný vplyv na to, čo sa deje v podnikoch a aké veľké je tam riziko nákazy. Podniky zrejme nikto nekontroluje, lokálni hygienici s firmami len konzultujú ich problémy, ak ich o to firmy požiadajú.

Súčasný lockdown je menej efektívny zrejme aj preto, že na rozdiel od jari je zatvorené minimum priemyselných firiem. V apríli a máji stála napríklad veľká časť automobiliek so svojimi dodávateľmi. Nezakázala ich však vláda, ale stopli sa samy, lebo im vypadávali subdodávatelia a neskôr aj objednávky.

Po opätovnom rozbehu priemyslu a príchode druhej vlny pandémie väčšina veľkých firiem preto začala testovať svojich zamestnancov, aby sa vyhli riziku, že pre množstvo chorých budú musieť zastaviť výrobu a že budú zodpovedné za ochorenia svojich ľudí.

Všetko sa to však deje živelne, čo znižuje efektívnosť celej snahy. Napríklad preto,

  • že štát nemá jednotné spoľahlivé informácie o vývoji v podnikoch, lebo niektoré výsledky testov podniky hlásia, niektoré nie, a nie je jasná ani kvalita testov, ktoré si robia firmy;
  • podniky berú na seba náklady na testovanie (cca 25 eur na jednu otestovanú osobu), čo môže brzdiť ich motiváciu správať sa zodpovedne;
  • podniky s istotou nevedia, či môžu zamestnancov prinútiť k testovaniu, či pozitívnym môžu zakázať vstup do výroby, komu majú, smú alebo mali by nahlasovať zoznamy pozitívnych;
  • firmy nevedia, čo sa od nich čaká v prípade nariadeného celoplošného testovania, preto ani štát presne nevie, ako by mu mohli pomôcť svojimi kapacitami.

Čierny scenár: Tento stav dokopy zvyšuje riziko, že štát bude musieť v ešte horšej epidemickej situácii sprísniť obmedzenia až tak, že v niektorých okresoch alebo na celom Slovensku zakáže aj cestu do práce, hoci v súčasnosti členovia vlády takú možnosť nepripúšťajú.

Viac o téme: Priemyselník Beljajev: Keď vypneme priemysel, tak to tu môžeme celé odpískať (Marianna Onuferová)


2. Európsky priemysel mal Vianoce už v novembri

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Europoslanec SaS Eugen Jurzyca hovorí, že klesá ochota Slovákov financovať zelené projekty. Opiera sa o prieskum Focusu; pýtal sa v ňom na ochotu zvýšiť podporu zelených projektov z eurofondov aj za cenu zníženia podpory diaľnic, školstva či zdravotníctva.

Koncom roka 2019 so zvýšením podpory zelených projektov podľa europoslanca súhlasilo 40,5 % opýtaných, koncom vlaňajška už len 32,2 %.

Jurzyca dodal, že treba napriek tomu „veriť vedeckému konsenzu o tom, že boj s klimatickou zmenou je nutný a musíme aj na Slovensku dodržiavať naše medzinárodné záväzky“.

Slovensko získa v najbližšom období viac peňazí z EÚ než v minulosti. Okrem „klasických“ eurofondov totiž môže čerpať 5,8 milióna eur grantov z fondu obnovy EÚ. Veľká časť z nich bude venovaná práve na projekty zamerané proti klimatickej zmene.

Spoločnosť Johnson Controls potvrdila rušenie pracovných miest v Bratislave. Hovorí o „úplnom presune niekoľkých bratislavských oddelení do inej časti firmy“, ktoré sa dotkne 532 zamestnancov najmä vo finančných a účtovných funkciách.

O prepúšťaní v americkom koncerne už písal portál Aktuality.sk – uvádzal 300 prepustených, pričom pozície sa podľa webu presúvajú do Indie. V stanovisku pre TASR firma nespresnila, kam služby umiestni. Proces chcú uzavrieť do konca apríla.

Prepúšťanie stoviek ľudí ohlásilo aj americké AT&T, podľa odborárov pôjde o 300 ľudí. Firma pôsobí v Bratislave a Košiciach.

Spotrebiteľské ceny v Nemecku v decembri klesli medziročne o 0,3 %, v rovnakej miere sa znížili aj v novembri. Priemerná inflácia za celý minulý rok sa spomalila na 0,5 % z 1,4 % v roku 2019.

Konečné údaje o inflácii za december a celý rok 2020 zverejnil spolkový štatistický úrad Destatis na internetovej stránke.

Spotrebiteľské ceny klesali v medziročnom porovnaní od júla s výnimkou augusta, keď zostali bez zmeny. K deflácii prispelo najmä dočasné zníženie DPH, ktoré malo podporiť ekonomiku v koronakríze.

U. S. Steel od 8. januára zaznamenal 313 pozitívnych, čo by pri počte zhruba 9500 zamestnancov bolo viac než 3 %. Vo fabrike ďalej funguje verejné odberné miesto, negatívny test bude od 27. januára potrebný na cestu do práce.

  • Počet 313 pozitívnych, ktorý zverejnili oceliarne, je uvedený spomedzi zamestnancov. Tí sa mohli nechať testovať aj inde ako v podniku.
  • Testovacie miesto v U. S. Steel hlási od 8. januára 6825 testovaných, z čoho polovica zamestnancov je z U. S. Steelu. Za včerajšok do 18:30 tam bolo pozitívnych 26 zo 708 ľudí, čo by predstavovalo 3,7 %.

Predaj nových osobných áut sa v EÚ vlani vplyvom pandémie znížil o rekodných 23,7 % na 9,9 milióna vozidiel. Na Slovensku klesol ešte o niečo výraznejšie – o 24,9 %. V decembri sa medziročný európsky pokles zmiernil na 3,3 %.

Informovalo o tom Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Aký bol prepad za rok

  • V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa v EÚ predalo zhruba o tri milióny vozidiel menej.
  • Percentuálne poklesy boli vo všetkých krajinách dvadsaťsedmičky dvojciferné.
  • Z veľkých trhov najvýraznejší prepad zaznamenalo Španielsko (-32,3 %), ďalej Taliansko (-27,9 %) a Francúzsko (-25,5 %).
  • Nemecko vykázalo pokles počtu registrácií o 19,1 %.

Ako to vyzeralo v decembri

  • Medziročný pokles sa zmiernil na 3,3 %, predalo sa 1,03 milióna áut.
  • Štyri najväčšie automobilové trhy vykázali veľmi rozdielne výsledky – vo Francúzsku a v Španielsku bol dvojciferný pokles (-14,9 a -11,8 %). Nemecko má za sebou solídny nárast o 9,9 % a v Španielsku sa registrovalo medziročne zhruba toľko vozidiel ako pred rokom.
  • Na Slovensku sa predaj znížil o 8,2 % na zhruba 7000 áut. (čtk, e)
Zdroj - ACEA
Zdroj – ACEA

Ekonomický newsfilter: Jedno- a dvojcentovky zneškodníme zaokrúhľovaním +

  • Kríza – nekríza, byty v Bratislave sú čoraz drahšie
  • Do najväčšej farmy prišiel finančník vychovaný v J&T
  • Pre priemysel neskončil rok zle, ale už ideme zase dole

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky, rozhodnutie platí od stredy 20. januára. Skončilo sa tak takmer dvojročné uzemnenie týchto strojov po tragických nehodách.

Kanadské ministerstvo dopravy uviedlo, že po preskúmaní konštrukčných zmien a dodatočnom výcviku pilotov ruší od 20. januára existujúce nariadenie o zákaze komerčnej prevádzky Boeingov 737 MAX vo vzdušnom priestore Kanady.

Očakáva tiež, že kanadské letecké spoločnosti budú pripravené vrátiť lietadlo na oblohu „v najbližších dňoch a týždňoch“.

Kanadský letecký dopravca číslo dva, WestJet, oznámil, že plánuje vrátiť svoju flotilu lietadiel Boeing 737 MAX do vzduchu vo štvrtok 21. januára po tom, čo koncern Boeing vyriešil technické problémy a zdokonalil výcvik pilotov. Aj spoločnosti Air Canada a Sunwing majú vo svojich flotilách lietadlá 737 MAX.

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018, po ktorej nasledovala ďalšia v marci 2019 v Etiópii. (tasr, cnbc)

Okresný súd v Trnave opätovne nezrušil dočasnú ochranu pre Arcu Investments. Po dvoch predchádzajúcich podnetoch vyhodnotil ako nedôvodné aj ďalšie tri návrhy oznamovateľov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať