Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Vláda urobila, o čo ju firmy prosili od decembra 

Počúvajte podcasty v aplikácii Denníka N. Všetky naše podcastové kanály a služby.

Podcasty Denníka N

Audi prináša Majstrovský bonus. Získajte množstvo výhod na všetky modely.


Dobrý deň,

aj v ďalšom týždni vám prajeme nielen dobré zdravie, chladnú hlavu a veľa trpezlivosti, ale aj čo najviac dobrých nápadov. My tu budeme pre vás každý deň naďalej vyberať najdôležitejšie správy o ekonomike.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 1100 slov, čo je menej ako 5 minút čítania. Pripravili ho Konštantín Čikovský a Ivan Haluza.


1. Podniky sa nezatvoria, vstup bude len s negatívnym testom

Počnúc stredou 27. januára sa na Slovensku sprísňuje zákaz vychádzania tak, že aj do práce môžu ísť ľudia len vtedy, ak sa preukážu negatívnym testom na koronavírus. V tomto zmysle bude testovanie povinné. Rozhodla o tom včera vláda, ktorá zároveň vyhovela najdôležitejším požiadavkám firiem týkajúcich sa testovania zamestnancov.

Podstatné termíny: 

  • Hocikedy oddnes urobené antigénové alebo PCR testy budú platiť ako povolenie na vstup na pracovisko od 27. januára do 3. februára.
  • 29. januára vláda oznámi, v ktorej polovici okresov platí naďalej zákaz vychádzania bez negatívneho testu aj na cestu do práce. Tento zákaz v nich bude potom platiť od 3. do 7. februára.
  • Vláda plánuje od začiatku februára postupne znova otvárať školy, ako prvé by mali byť nižšie ročníky a posledné ročníky základnej a strednej školy.
  • Po 8. februári by pri priaznivom priebehu epidémie mal začať platiť covid automat, ktorý už schválila vláda.

Čo to znamená pre firmy:

  • Firmy sa nebudú musieť báť zakázať ľuďom bez negatívneho výsledku testu vstup do podniku, pretože sa budú môcť oprieť o uznesenie vlády.
  • Firmy môžu, ale nemusia testovať svojich zamestnancov a ďalších ľudí. Ak to však budú robiť, dostanú od vlády testy, poradenstvo a zrejme 3 eurá na jednu otestovanú osobu.
  • Podniky získajú aj právo vydávať certifikáty o výsledku – presne také, aké bude vydávať samospráva a iné štátom autorizované testovacie strediská.

Prečo je to dôležité: 

  • Epidemiologické opatrenia sa sprísnia bez toho, aby sa museli zavrieť výrobné firmy.
  • Súčasný systém by mal odstrániť problémy s testovaním podobné prípadu, ktorý nastal v harmaneckých papierňach. Tie testovali bez koordinácie s verejnými orgánmi pomocou nekvalitných testov, čo spôsobilo, že všetkých 70 pozitívnych zamestnancov v antigénových testoch vyhodnotili PCR testy po 4 dňoch ako negatívnych.

Viac o téme: Lockdown sa sprísni. Negatívny test bude treba na cestu do práce aj do prírody, do potravín a na venčenie psa nie + iné detaily (Denník N)

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo? (Ivan Haluza/E)


2. Južný obchvat Žiliny je zatiaľ najdrahším pomníkom zlého riadenia NDS

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Firmy mysleli na respirátory skôr, než s nimi prišla vláda. Hygienici sľubujú vyhlášku najneskôr v stredu

Ilustračné foto – TASR/DPA
Ilustračné foto – TASR/DPA

Úrad verejného zdravotníctva plánuje vydať vyhlášku k novým protipandemickým opatreniam najneskôr v stredu. Stále tak nie je jasné, či a ako sa upraví, kto má zabezpečiť respirátory zamestnancom firiem a úradov, ktorí nepracujú z domova.

Minúta po minúte

Nemecký výrobca domácich spotrebičov Miele prerušuje výrobu v niektorých závodoch. Zastavenie produkcie sa dotkne približne 4000 zamestnancov, dôvodom je nákaza koronavírusom.

Na konci februára malo niekoľko pracovníkov závodu v Euskirchene pozitívny test na nový koronavírus a do karantény muselo ísť okolo 200 ľudí, informovala hovorkyňa Miele. Spomínaný závod má celkovo 500 zamestnancov.

Problémy závodu v Euskirchene však spôsobili prerušenie produkcie aj v niekoľkých ďalších závodoch v Nemecku, Poľsku a Česku, uviedla hovorkyňa. Dodala, že výroba by sa mala obnoviť 10. marca. (tasr)

Firma Infineon odkazuje automobilkám, aby zmenili stratégiu zásobovania čipmi, s ktorých nedostatkom sa boria. Najväčší európsky producent polovodičov im radí, aby si upevnili dodávateľské reťazce. Časť automobiliek zvažuje tvorbu zásob.

„Automobilový priemysel nemôže najskôr povedať, že nepotrebuje čipy, a potom sa vrátiť s požiadavkou, že sa bez nich nezaobíde. Musí brať do úvahy dlhé dodacie lehoty, čo je asi pol roka,“ povedal šéf Infineonu Reinhard Ploss.

Nedostatok kľúčových súčiastok sa začal prejavovať v automobilovom sektore na konci vlaňajška. Nečakané oživenie dopytu po autách sa vtedy prekrývalo s boomom spotrebnej elektroniky.

Výrobcovia čipov uprednostňujú producentov spotrebnej elektroniky pred automobilkami najmä preto, že ich objednávky sú väčšie. Výroba áut je podnikanie s nižšou maržou, takže automobilky nie sú príliš prístupné vyšším cenám čipov, pretože by to mohlo negatívne ovplyvniť ich ziskovosť.

Prečo je to dôležité

Nedostatok čipov už donútil znížiť výrobu viaceré automobilky, napríklad VW, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podľa IHS Markit bude problém pretrvávať aj v 2. polroku a tento rok sa vyrobí približne o jeden milión áut menej.

Niektoré značky, napríklad Porsche či Mercedes, pod vplyvom situácie revidujú dodávateľské reťazce. Tie celé desaťročia fungujú na princípe dodávok just-in-time, čo znamená, že súčiastky sú dodané vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže ich nemusí skladovať. Teraz automobilky zvažujú väčšie zásoby.

Čo radí výrobca čipov

Podľa šéfa Infineonu automobilky nemôžu počítať s tým, že jeho firma bude držať čipy na sklade, pretože by to bolo rizikové z hľadiska hotovosti. Čipy sa navyše dajú skladovať len obmedzený čas, lebo sa ľahko kontaminujú.

Ploss upozornil, že automobilky vytvárajú desatinu globálneho trhu s polovodičmi a nezbavia sa tlaku väčších klientov, ako sú napríklad výrobcovia smartfónov. Mali by teda nastaviť svoje dodávateľské reťazce tak, aby boli odolnejšie. (čtk, ft)

Otváracie hodiny pôšt v mestách sa dočasne upravia, štyri dni budú otvorené do 17.00, v stredu do 18.00 h. Počas najbližších dvoch víkendov budú všetky pošty zatvorené, v sobotu 6. a 13. marca stopne pošta aj doručovanie tlače, doručí ju až v pondelok.

Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková. Zákazníkom odporúča preveriť si aktuálne otváracie hodiny konkrétnej pošty na webovej stránke Slovenskej pošty alebo v mobilnej aplikácii. Na poštách budú umiestnené vývesky s aktuálne platnými otváracími hodinami pre verejnosť.

Dorčáková upozornila, že v rámci ochranných opatrení sú pobočky Slovenskej pošty pravidelne čistené, vetrané a dezinfikované, a to aj počas dňa cez pravidelné dezinfekčné prestávky. V priestoroch pobočiek je počet zákazníkov regulovaný. V pobočke sa teda môže nachádzať jeden zákazník na 15 štvorcových metrov (m²) alebo 25 m². Zároveň musia byť dodržiavané dvojmetrové vzájomné odstupy, čo platí aj pre zákazníkov čakajúcich pred pobočkou. (tasr)

Najviac čerpá eurofondy Krajniak, najmenej Gröhling. Čo prepadlo a čo ešte zachraňujú?

Najviac eurofondov – 52 percent sa vyčerpalo z Operačného programu Ľudské zdroje, najmenej – 33 percent z balíka na rozvoj regiónov. Z neho sa najmenej darí míňať peniaze na miestne akčné skupiny a mobilizáciu kreatívneho potenciálu.

Zamestnanci dopravných podnikov na Slovensku varujú pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov z Bratislavy, Košíc a Prešova tak vyjadrili nesúhlas so stanoviskom ministerstva dopravy. To vyhlásilo, že nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené financie na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD.

Základné odborové organizácie pri jednotlivých dopravných podnikoch v spoločnom vyhlásení požiadali o urýchlené prehodnotenie rozhodnutia vlády a ministerstva dopravy o neposkytnutí finančnej pomoci. Žiadajú aj o participáciu príslušné ministerstvá, aby tieto rozhodnutia boli prehodnotené a boli prijaté systémové opatrenia, ktoré umožnia kompenzáciu výpadkov príjmov dopravným podnikom.

„V prípade neriešenia vzniknutej situácie a za zachovanie pracovných miest máme právo využiť aj štrajkovú pohotovosť zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku, a to v zmysle Ústavy SR,“ upozornili.

MHD označili za hybnú silu miest, ktorá udržiava chod a život v mestách, a tým udržuje aj chod krajiny. Výsledkom zamietnutia kompenzácie výpadkov príjmov pre prevádzkovateľov MHD bude podľa nich v blízkej budúcnosti obmedzenie a rušenie liniek MHD, ktoré následne bude viesť k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov.

Mimoriadna situácia a núdzový stav podľa zástupcov zamestnancov dopravných podnikov spôsobil úbytok cestujúcich v MHD, ale doprava zatiaľ premáva, keďže niektorí občania nemôžu pracovať z domu, napríklad zdravotníci, predavači, hasiči či pekári. „Túto dopravu zabezpečujú zamestnanci dopravných podnikov, od vodičov, ktorí riadia prostriedky MHD, cez údržbárov až po technicko-hospodárskych pracovníkov, ktorí zabezpečujú chod spoločnosti,“ skonštatovali vo vyhlásení. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať