Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Je čas zvýšiť pomoc firmám a ľuďom? Odpovedajú Heger, Remišová, Kremský, Mikloš, Viskupič a ďalší

Už takmer mesiac máme na Slovensku pre silnú druhú vlnu pandémie lockdown. Viaceré prevádzky a služby sú z rozhodnutia vlády v reakcii na covid-19 zatvorené. Politikov, ekonómov a zástupcov zamestnávateľov sme sa opýtali, či by vláda mala zvýšiť podnikom a jednotlivcom pomoc a ak áno, akú.

Ekonómovia, politici a podnikatelia odpovedali na otázku „Vzhľadom na silnú druhú vlnu pandémie je podľa vás čas na zvýšenie pomoci firmám a ľuďom?“

Odpovedajú vicepremiérka Veronika Remišová (Za ľudí), minister financií Eduard Heger (OĽaNO), exminister financií Ivan Mikloš, šéf hospodárskeho výboru Peter Kremský (OĽaNO), šéf finančného výboru Marián Viskupič (SaS), hlavný ekonóm Za ľudí Tomáš Meravý, šéf INEKO Peter Goliaš, analytik INESS Martin Vlachynský, Národná banka Slovenska a zástupcovia zamestnávateľov Rastislav Machunka a Alexander Beljajev.

Stručne zhrnutie odpovedí: Väčšina oslovených si myslí, že pomoc treba aspoň v niektorých častiach rozšíriť alebo zväčšiť. Významnejšou výnimkou je len minister financií Heger. Ten argumentuje, že druhá vlna je slabšia a čísla zatiaľ hovoria, že aktuálne výška pomoci je dostatočná.

Tu sú celé odpovede:

Veronika Remišová,
ministerka pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu (Za ľudí)

Už pri druhej vlne sme zvyšovali pomoc o 50 % a pridali sme ďalšiu schému pomoci, táto podpora je naďalej k dispozícii. To je podpora najmä na udržanie pracovných miest, ale keďže

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Firmy mysleli na respirátory skôr, než s nimi prišla vláda. Hygienici sľubujú vyhlášku najneskôr v stredu

Ilustračné foto – TASR/DPA
Ilustračné foto – TASR/DPA

Úrad verejného zdravotníctva plánuje vydať vyhlášku k novým protipandemickým opatreniam najneskôr v stredu. Stále tak nie je jasné, či a ako sa upraví, kto má zabezpečiť respirátory zamestnancom firiem a úradov, ktorí nepracujú z domova.

Najviac čerpá eurofondy Krajniak, najmenej Gröhling. Čo prepadlo a čo ešte zachraňujú?

Najviac eurofondov – 52 percent sa vyčerpalo z Operačného programu Ľudské zdroje, najmenej – 33 percent z balíka na rozvoj regiónov. Z neho sa najmenej darí míňať peniaze na miestne akčné skupiny a mobilizáciu kreatívneho potenciálu.

Minúta po minúte

Nemecký výrobca domácich spotrebičov Miele prerušuje výrobu v niektorých závodoch. Zastavenie produkcie sa dotkne približne 4000 zamestnancov, dôvodom je nákaza koronavírusom.

Na konci februára malo niekoľko pracovníkov závodu v Euskirchene pozitívny test na nový koronavírus a do karantény muselo ísť okolo 200 ľudí, informovala hovorkyňa Miele. Spomínaný závod má celkovo 500 zamestnancov.

Problémy závodu v Euskirchene však spôsobili prerušenie produkcie aj v niekoľkých ďalších závodoch v Nemecku, Poľsku a Česku, uviedla hovorkyňa. Dodala, že výroba by sa mala obnoviť 10. marca. (tasr)

Firma Infineon odkazuje automobilkám, aby zmenili stratégiu zásobovania čipmi, s ktorých nedostatkom sa boria. Najväčší európsky producent polovodičov im radí, aby si upevnili dodávateľské reťazce. Časť automobiliek zvažuje tvorbu zásob.

„Automobilový priemysel nemôže najskôr povedať, že nepotrebuje čipy, a potom sa vrátiť s požiadavkou, že sa bez nich nezaobíde. Musí brať do úvahy dlhé dodacie lehoty, čo je asi pol roka,“ povedal šéf Infineonu Reinhard Ploss.

Nedostatok kľúčových súčiastok sa začal prejavovať v automobilovom sektore na konci vlaňajška. Nečakané oživenie dopytu po autách sa vtedy prekrývalo s boomom spotrebnej elektroniky.

Výrobcovia čipov uprednostňujú producentov spotrebnej elektroniky pred automobilkami najmä preto, že ich objednávky sú väčšie. Výroba áut je podnikanie s nižšou maržou, takže automobilky nie sú príliš prístupné vyšším cenám čipov, pretože by to mohlo negatívne ovplyvniť ich ziskovosť.

Prečo je to dôležité

Nedostatok čipov už donútil znížiť výrobu viaceré automobilky, napríklad VW, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podľa IHS Markit bude problém pretrvávať aj v 2. polroku a tento rok sa vyrobí približne o jeden milión áut menej.

Niektoré značky, napríklad Porsche či Mercedes, pod vplyvom situácie revidujú dodávateľské reťazce. Tie celé desaťročia fungujú na princípe dodávok just-in-time, čo znamená, že súčiastky sú dodané vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže ich nemusí skladovať. Teraz automobilky zvažujú väčšie zásoby.

Čo radí výrobca čipov

Podľa šéfa Infineonu automobilky nemôžu počítať s tým, že jeho firma bude držať čipy na sklade, pretože by to bolo rizikové z hľadiska hotovosti. Čipy sa navyše dajú skladovať len obmedzený čas, lebo sa ľahko kontaminujú.

Ploss upozornil, že automobilky vytvárajú desatinu globálneho trhu s polovodičmi a nezbavia sa tlaku väčších klientov, ako sú napríklad výrobcovia smartfónov. Mali by teda nastaviť svoje dodávateľské reťazce tak, aby boli odolnejšie. (čtk, ft)

Otváracie hodiny pôšt v mestách sa dočasne upravia, štyri dni budú otvorené do 17.00, v stredu do 18.00 h. Počas najbližších dvoch víkendov budú všetky pošty zatvorené, v sobotu 6. a 13. marca stopne pošta aj doručovanie tlače, doručí ju až v pondelok.

Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková. Zákazníkom odporúča preveriť si aktuálne otváracie hodiny konkrétnej pošty na webovej stránke Slovenskej pošty alebo v mobilnej aplikácii. Na poštách budú umiestnené vývesky s aktuálne platnými otváracími hodinami pre verejnosť.

Dorčáková upozornila, že v rámci ochranných opatrení sú pobočky Slovenskej pošty pravidelne čistené, vetrané a dezinfikované, a to aj počas dňa cez pravidelné dezinfekčné prestávky. V priestoroch pobočiek je počet zákazníkov regulovaný. V pobočke sa teda môže nachádzať jeden zákazník na 15 štvorcových metrov (m²) alebo 25 m². Zároveň musia byť dodržiavané dvojmetrové vzájomné odstupy, čo platí aj pre zákazníkov čakajúcich pred pobočkou. (tasr)

Zamestnanci dopravných podnikov na Slovensku varujú pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov z Bratislavy, Košíc a Prešova tak vyjadrili nesúhlas so stanoviskom ministerstva dopravy. To vyhlásilo, že nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené financie na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD.

Základné odborové organizácie pri jednotlivých dopravných podnikoch v spoločnom vyhlásení požiadali o urýchlené prehodnotenie rozhodnutia vlády a ministerstva dopravy o neposkytnutí finančnej pomoci. Žiadajú aj o participáciu príslušné ministerstvá, aby tieto rozhodnutia boli prehodnotené a boli prijaté systémové opatrenia, ktoré umožnia kompenzáciu výpadkov príjmov dopravným podnikom.

„V prípade neriešenia vzniknutej situácie a za zachovanie pracovných miest máme právo využiť aj štrajkovú pohotovosť zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku, a to v zmysle Ústavy SR,“ upozornili.

MHD označili za hybnú silu miest, ktorá udržiava chod a život v mestách, a tým udržuje aj chod krajiny. Výsledkom zamietnutia kompenzácie výpadkov príjmov pre prevádzkovateľov MHD bude podľa nich v blízkej budúcnosti obmedzenie a rušenie liniek MHD, ktoré následne bude viesť k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov.

Mimoriadna situácia a núdzový stav podľa zástupcov zamestnancov dopravných podnikov spôsobil úbytok cestujúcich v MHD, ale doprava zatiaľ premáva, keďže niektorí občania nemôžu pracovať z domu, napríklad zdravotníci, predavači, hasiči či pekári. „Túto dopravu zabezpečujú zamestnanci dopravných podnikov, od vodičov, ktorí riadia prostriedky MHD, cez údržbárov až po technicko-hospodárskych pracovníkov, ktorí zabezpečujú chod spoločnosti,“ skonštatovali vo vyhlásení. (tasr)

Hossove mraziarne prežili zavretie reštaurácií a požiar, zostali im však prázdne sklady a pokračujúca korona

Marián Hossa je už dnes v úlohe podnikateľa a investora. Foto - TASR
Marián Hossa je už dnes v úlohe podnikateľa a investora. Foto – TASR

Popradské mraziarne Ho&Pe Family bývalého hokejistu Mariána Hossu uzavreli minulý rok so stratou, pokračujú však so všetkými 180 zamestnancami. Podnik trápia nielen zatvorené reštaurácie, ktorým dodávajú väčšinu svojich potravín, ale aj dôsledky požiaru.

Mestskí poslanci v Zlatých Moravciach schválili VZN o zákaze umiestnenia herní a kasín na území mesta. Podľa primátora Dušana Husára by mal byť celý proces zatvárania prevádzok ukončený do troch rokov.

„Tie prevádzky, ktoré už v meste pôsobia, budú končiť postupne, ako im bude dochádzať platnosť licencie,“ potvrdil Husár.

Poplatok z výťažku hazardných hier priniesol do rozpočtu mesta v minulom roku 132 776 eur, v roku 2019 to bolo 124 491 eur. Podľa primátora sa samospráva s týmto výpadkom príjmov vyrovná.

„O tieto peniaze neprídeme jednorazovo, ale o ne budeme prichádzať postupne, ako budú prevádzky zanikať,“ povedal Husár.

Prijatiu všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herní a kasín na území mesta predchádzala petícia s názvom Zastavme hazard, ktorá bola mestu doručená v novembri minulého roka. Podpísalo ju celkovo 4256 obyvateľov mesta Zlaté Moravce. Pri preskúmavaní prijatej petície bolo zistené, že 223 podpisov je neplatných, rovnako ako aj jeden zo 440 petičných hárkov, ktorý nebol podpísaný zástupcom – osobou určenou v styku s orgánom verejnej moci. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať