Denník N

Online predaj je ekologickejší než kamenné obchody. Môže to byť pravda?

Ilustračné foto - Unsplash.com
Ilustračné foto – Unsplash.com
  • Spotrebitelia sú citlivejší na ochranu životného prostredia. Niektorí sú ochotní priplatiť si za ekoprodukty alebo zmeniť zákaznícke správanie.
  • Na ekologické svedomie spotrebiteľov apelujú čoraz viac aj firmy.
  • Mnohé zelené marketingové tvrdenia sa odvolávajú na analýzy a vedecké štúdie, ktorým bežný človek nerozumie.
  • Niektoré firmy to zneužívajú a oháňajú sa zavádzajúcimi tvrdeniami.

Pred niekoľkými dňami dostala redakcia Denníka E tlačovú správu od nadnárodného developera a prevádzkovateľa logistických centier – od spoločnosti Prologis. „Logistické nehnuteľnosti a e-commerce znižujú uhlíkovú stopu maloobchodu,“ ohlasuje.

V prehľade sa na úvod uvádza tento fakt:

„36-percentný pokles emisií pri predaji online v porovnaní s nakupovaním v kamenných obchodoch.“ 

Správa sa odvoláva na štúdiu výskumného centra MIT Real Estate Innovation Lab. MIT je prestížna technologická univerzita v americkom štáte Massachusetts. Študovalo na nej 95 nositeľov Nobelových cien, svetoví priekopníci v matematike, vo fyzike, v informatike a chémii aj americkí astronauti.

Znamená to teda, že mozgy z MIT zistili, že vyklikávanie tovaru v čínskych online obchodoch je ekologickejšie než prejsť sa do kamenného obchodu a kúpiť tovar – či už dovezený, alebo lokálne vyrobený?

Nákladné autá prechádzajú Alpami. Ilustračné foto – JumpStory.com

Prečo je odpoveď dôležitá: Pozornosť, ktorú venujú firmy uhlíkovej stope a ekológii svojho podnikania, je chvályhodná. Čoraz viac spotrebiteľov sa pri nakupovaní riadi napríklad uhlíkovou stopou, ktorú pri tom zanechajú.

Ak niekto tvrdí, že online nakupovanie je ekologickejšie než cesta do kamenného obchodu, môže to ovplyvniť rozhodovanie zákazníka aj zisky firiem, ktoré sa na takomto obchodovaní podieľajú. Obzvlášť, keď sú tvrdenia podložené štúdiou rešpektovanej univerzity.

Ak však zavádza, spôsobuje to nedôveru voči envirotvrdeniam aj voči podnikateľom, ktorí to s ekológiou myslia úprimne.

Denník E preto začal pozornejšie sledovať správy o uhlíkovej stope, ktorú zanecháva človek spotrebiteľ. Pred niekoľkými týždňami sme analyzovali výrok slovenského ekonóma, ktorý dával na rovnakú úroveň emisie vyprodukované pri používaní SUV auta a vlastnení psa. Ukázalo sa, že zdanlivo vedecky podložené tvrdenie je produktom série žurnalistických omylov a dezinterpretácií.

Životné prostredie nás trápi viac, priplatiť si za jeho ochranu sa zdráhame

Kým v roku 2010 trápili problémy životného prostredia tretinu Slovákov, dnes už takmer tri štvrtiny. Minuloročný prieskum Slovenskej akadémie vied ukázal, že tesná väčšina Slovákov by dokonca uprednostnila ochranu životného prostredia pred ekonomickým rastom – a to aj za cenu určitého úbytku pracovných miest.

Bohužiaľ, prieskum sa ich nepýtal, či by aj oni sami akceptovali, že stratia prácu v záujme záchrany planéty.

Iné prieskumy ukazujú, že sa radi pasujeme za ochrancov životného prostredia. Ak sa však kvôli tomu máme vzdať svojho pohodlia, jazdenia autom, možnosti lietať na dovolenky a zaplatiť viac za neekologické tovary a služby, odhodlanie klesá.

Je teda online nakupovanie ekologickejšie?

Odpoveď:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Klimatická zmena

Obchod

Ochrana prírody

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie