Denník N

Železnice chcú dať 31 miliónov na modernizáciu tatranských električiek, ktorá nevyrieši ich hlavný problém

Elektrické súpravy 425.95 vyrobili ŽOS Vrútky v licencii švajčiarskej firmy Stadler, ZSSK plánuje ich modernizáciu, ktorá bude zahŕňať aj zmenu interiéru. Foto – Commons.Wikimedia, Honza Groh. Vizualizácia – ZSSK
Elektrické súpravy 425.95 vyrobili ŽOS Vrútky v licencii švajčiarskej firmy Stadler, ZSSK plánuje ich modernizáciu, ktorá bude zahŕňať aj zmenu interiéru. Foto – Commons.Wikimedia, Honza Groh. Vizualizácia – ZSSK

Električky švajčiarskej konštrukcie uvádzali do prevádzky v rokoch 2002 až 2006, podľa ZSSK však už potrebujú modernizáciu. Jedným z motívov sú eurofondy, ktoré treba vyčerpať, hoci by sa viac hodili na iné železničné projekty.

Súčasné tatranské električky vyrobili po roku 2000. Sú nízkopodlažné, ich konštrukciu navrhli Švajčiari a len pred pár rokmi absolvovali rozsiahle opravy v popradskom depe, ktoré stáli milióny eur.

Teraz manažéri Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) usúdili, že je potrebné investovať do tatranských električiek ďalších 31,5 milióna bez DPH. Organizujú súťaž na firmu, ktorá by mala zabezpečiť modernizáciu všetkých pätnástich súprav.

„Zmodernizované jednotky majú zlepšiť komfort a pohodlie cestujúcich, ako aj vyriešiť problém s obstarávaním starých náhradných dielov, ktoré sú už ťažko dostupné,“ napísala Denníku N železničná spoločnosť.

Ďalšia zákazka pre Budamar?

Jednou z firiem, ktorá sa do súťaže prihlásila, sú ŽOS Vrútky zo skupiny Budamar. Ak vyhrá, nebude to žiadne prekvapenie.

Po prvé: práve ŽOS Vrútky v licencii švajčiarskeho výrobcu Stadler pred rokmi zmontovali aj súčasné električky. Po druhé: ŽOS Vrútky sa spoločne s ŽOS Trnava Vladimíra Poóra dlhodobo delia o najväčšie zákazky národného dopravcu.

„Vo veci verejného obstarávania na predmet zákazky ,Modernizácia elektrických jednotiek radu 425.9′ konštatujeme, že naša spoločnosť je uchádzačom v konaní o túto zákazku,“ potvrdila Miriam Lamošová zo sekretariátu ŽOS Vrútky.

Sú aj potrebnejšie veci

Od príchodu súčasného manažmentu ZSSK, ktorý mal blízko ešte k Dankovej SNS, sa tatranským železniciam venuje mimoriadna pozornosť. Na jeseň 2018 si firma v bleskovom tendri objednala päť nových zubačiek za zhruba 39 miliónov – prvú z nich prevzali pred mesiacom.

Teraz chcú len o niečo menšiu sumu investovať aj do električiek. Absolútnu väčšinu nákladov by mal pokryť nenávratný príspevok z eurofondov.

Manažéri ZSSK pripúšťajú, že eurofondy by sa síce viac hodili na iné železničné projekty, hlavne na

Dnes na dennike.sk

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie