Áut sme kupovali menej, no na uliciach a v garážach sa ich tlačí viac. Budú pribúdať aj v ďalších rokoch

- Pre ľudské zdravie a ochranu prírody by bolo lepšie, keby celkový počet áut klesal.
- Kým budeme v životnej úrovni dobiehať EÚ, podľa analytikov sa to nestane.
- Znížiť emisie aj napriek rastúcemu počtu áut môžu elektromobily a plug-in hybridy.
- Ministerstvo hospodárstva má tento rok nastaviť nové pravidlá na dotácie.
- Bratislava podporí elektromobily 50-percentnou zľavou z parkovného.
Celkový počet registrovaných áut na Slovensku v minulom roku opäť narástol o takmer 50-tisíc, aj keď nových sa predalo menej ako v roku 2019. Vyplýva to zo štatistík, ktoré pravidelne zverejňuje ministerstvo vnútra.
Čo to znamená? Za poklesom počtu novoregistrovaných je pandémia a nižšie predaje, o ktorých autopredajcovia hovorili už minulý rok. Trend vlastniť auto – v mnohých domácnostiach aj viac než jedno – sa však nezmenil. A to ani v čase, keď je mobilita nižšia a veľa ľudí pracuje z domu.
Prečo je to dôležité? Na prvý pohľad sa môže zdať, že Slováci stále nezačali brať dosah áut na zdravie a globálne otepľovanie vážne.
Už dnes je doprava na Slovensku druhým najväčším zdrojom skleníkových plynov a z roka na rok je to horšie. Až 26 percent nových áut sú diesle, čo je dokonca o percentný bod viac ako v roku 2019, hoci trend v EÚ je opačný. Pri spaľovaní nafty totiž vznikajú látky škodlivé pre pľúca. Hoci za minulý rok budú s vysokou pravdepodobnosťou emisie z dopravy pre lockdowny nižšie ako v roku 2019, dá sa predpokladať, že keď sa pravidlá uvoľnia, výfuky sa opäť rozdymia.
A predsa to nie je prekvapivé. Áut je čoraz viac aj v ostatných krajinách EÚ. Životná úroveň rastie, a hoci pandémia to spomalila, predaje áut pôjdu znova hore. Analytici nepredpokladajú, že by autopredajcovia ďalších dvadsať rokov nemali zákazníkov.
Európska únia, členské krajiny aj mestá síce tlačia na ozelenenie dopravy, no podarí sa to skôr tým, že podporia nákup elektromobilov alebo budú obmedzovať vjazd vozidiel s vysokými emisiami do miest alebo ich centier.
Čo to znamená pre Slovensko? Ministerstvo hospodárstva má tento rok povedať, ako si predstavuje novú schému dotácií na elektromobily. Keďže auto priemerného Slováka má vyše desať rokov, podmienky, ktoré rezort teraz nastaví, na dlho dopredu ovplyvnia, či aj na Slovensku bude podiel zelených áut zodpovedať klimatickej kríze, ktorou prechádzame.