Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štátu zadarmo pomohli rozbehnúť covidovú hotlinku, teraz dostal CloudTalk od investorov 7 miliónov dolárov

Zakladatelia CloudTalku, vľavo Martin Malych, vpravo Viktor Vanek. Foto - CloudTalk
Zakladatelia CloudTalku, vľavo Martin Malych, vpravo Viktor Vanek. Foto – CloudTalk

„Najväčší nápor bol, keď minister zdravotníctva oznámil na Facebooku, že už sa dá registrovať na očkovanie aj cez telefónnu linku. Vtedy sme zaznamenali dvesto hovorov za sekundu,“ hovorí spoluzakladateľ firmy CloudTalk Martin Malych.

Malá technologická firma vyrástla z Bratislavy na globálnu spoločnosť vďaka tomu, že sa jej zakladatelia rozhodli prekopať odvetvie, ktoré na prvý pohľad vyzerá, že nemá budúcnosť – telekomunikačné softvérové služby pre firmy.

Dnes CloudTalk oznámil, že získal novú investíciu vo výške 7,3 milióna amerických dolárov a silných partnerov v podobe nemeckého fondu Point Nine Capital a holandského henQ. Prvý menovaný je ostrieľaný investor, ktorý by do odvetvia bez budúcnosti peniaze nevkladal.

Peniaze plánuje firma použiť najmä na nábor nových zamestnancov, ktorých počet sa má takmer zdvojnásobiť – k viac ako šesťdesiatim má pribudnúť ďalších päťdesiat.

Minulý rok prišiel navyše nový impulz v podobe pandémie a operátori sa presunuli z call centier domov. „Vďaka tomu sme v marci pri zlej pandemickej situácii získavali zákazníkov ako nikdy predtým,“ hovorí v rozhovore Malych.

Aktuálne podľa neho CloudTalk využívajú tisíce zákazníkov najmä v Európe, USA a Kanade. Zo slovenských pobočiek napríklad DHL alebo Curaprox. Zo svetových Mercedes-Benz, Fujitsu alebo Yves Rocher.

Okrem toho sa ešte dozviete:

  • či si myslí, že četovacie roboty niekedy nahradia telefonickú zákaznícku podporu;
  • koľko minút času sa dá s ich systémom ušetriť pri volaní na zákaznícku linku;
  • podľa čoho by si mali firmy vyberať sprievodnú hudbu, ktorá znie volajúcemu pri čakaní na operátora;
  • ako ďaleko sme od toho, že operátori na linke budú virtualizovaní;
  • koľko operátorov by bolo potrebných, aby sa dalo dovolať na na covidovú linku po jednom statuse ministra zdravotníctva.

Nemám to odmerané, ale odhadujem, že je dosť veľa mladých ľudí, ktorí namiesto telefonovania volia radšej menej kontaktný spôsob komunikácie – napíšu správu alebo využijú četovanie so zákazníckou podporou. Niektoré firmy nasadili už aj četovacie „boty”. Vy uprednostňujete telefonovanie?

Radšej volám. Som nedočkavý človek a veci chcem vybaviť hneď, ideálne už včera. Sú však, samozrejme, prípady, keď radšej píšem, lebo viem, že ak zdvihnem telefón, budem čakať na linke hodinu.

Nie sú pre vašu firmu četboty a posielanie správ konkurenciou?

Nechceme im robiť konkurenciu. Špecializujeme sa na hlas, ale budujeme aj pridružené kanály, ktoré súvisia s mobilom. Cez náš systém sa dajú posielať aj textové správy, momentálne ho plánujeme prepojiť cez WhatsApp. Do „live chatu” však ísť nechceme.

Telefonovanie nikdy nevymizne. Je veľa štúdií, ktoré potvrdzujú, že neklesá. S tým, ako vzniká veľa čistých online biznisov, narastá aj potreba viac telefonovať. Aj obchodné tímy využívajú telefonovanie, keď chcú niečo predať. Úspešnosť pri tomto spôsobe je stále veľmi veľká. Priestor vidíme aj v integrácii umelej inteligencie.

Váš kľúčový produkt je teda akási softvérová obdoba telefónnej ústredne?

Po slovensky áno. Nemám až tak rád to prirovnanie, pretože ústredňa pôsobí zastarano. Ja to volám inteligentné telefónne riešenie pre firmy.

To je taký marketingový výraz, ktorý ľudia asi nebudú medzi sebou používať. Ale keď si predstavím staré hollywoodske filmy, kde vo firme sedí operátorka a prepína káble na veľkej skrini pred sebou, zdá sa mi, že vy poskytujete to isté, len je to softvér. Netreba operátorku ani skriňu.

Dá sa to tak povedať.

Nikdy som si neuvedomil, koľko operátorov muselo prísť vďaka softvéru o prácu. 

Prepájanie káblov sa vyriešilo už dávno pred nami. Naša technológia pomáha zjednodušovať a zmenšovať „telefónny strom”. Poznáte to – stlačte jednotku, stlačte dvojku, stlačte trojku.

Áno, ľudia na to nadávajú a dlho to trvá.

Je to otravné, nikto to vlastne nechce používať. My využívame dáta zo systémov, ktoré firmy už majú, a posielame zákazníka na linke k operátorom na základe údajov o ňom a jeho histórie. Keď napríklad vieme, že zákazník, ktorý volá do e-shopu, urobil nedávno nejaké objednávky alebo reklamácie, snažíme sa mu navrhnúť prednostne oddelenie, ktoré tieto veci rieši. Zavolá a my mu už hovoríme – asi voláš pre toto, však? Alebo keď vieme, s kým volal, prepojíme ho na toho istého človeka.

Koľko času takto dokážete ušetriť na jednom hovore?

Asi dve až tri minúty.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Mesačne míňame milión žltých lístkov, musí sa to zmeniť, hovorí nový šéf pošty

Martin Ľupták - Foto Slovenská pošta
Martin Ľupták – Foto Slovenská pošta

Nemôžeme už byť v každej obci, pozeráme sa, ako to robia inde, hovorí v rozhovore nový generálny riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták. Rakúska pošta má 240 vlastných pôšt, nórska 24. My ich zatiaľ máme presne 1569.

Minúta po minúte

Americké akcie dnes výrazne posilnili. Technologické firmy sa zotavili z predchádzajúceho prepadu, k rastu veľkou mierou prispel Microsoft. Pomohli aj správy o nových 379-tisíc pracovných miestach v USA za február, čo je viac, ako analytici očakávali. (čtk, reuters)

EÚ a USA na štyri mesiace pozastavia clá, ktoré na seba vzájomne uvalili v rámci sporu subvencovania výroby Airbusu a Boeingu. Oznámila to šéfka eurokomisie Ursula von der Leyenová po telefonáte s prezidentom Joeom Bidenom.

O čo ide:

  • EÚ a USA sa od roku 2004 vo Svetovej obchodnej organizácii (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Airbus a Boeing. Rozpor s pravidlami WTO sa zistil na oboch stranách.
  • USA v roku 2019 ako odvetu za štátnu podporu pre Airbus zaviedli clá na európsky tovar v hodnote 7,5 miliardy dolárov ročne.
  • EÚ zas vlani pre subvencie v prospech Boeingu uvalila clá na americký tovar za štyri miliardy dolárov ročne.

Von der Leyenová telefonát s Bidenom označila za začiatok veľmi dobrej spolupráce. „Znamená to reštart vo vzťahoch s naším najväčším a ekonomicky najdôležitejším partnerom,“ dodal podpredseda Európskej komisie Valdis Dombrovskis.

USA už vo štvrtok oznámili zrušenie ciel na štyri mesiace voči Británii. Obe krajiny v spoločnom vyhlásení uviedli, že sa za ten čas budú snažiť nezhody vyriešiť. Británia je súčasťou sporu ako bývalý člen EÚ. Airbus vyrába v Británii krídla a niektoré ďalšie súčiastky. (čtk)

Ceny ropy sa dnes posilňujú o zhruba 3 %. Deje sa tak po predĺžení ťažobných škrtov aj na apríl, na ktorom sa dohodli štáty kartelu OPEC+ a ich spojenci. Ceny sú vyššie než v posledných mesiacoch pred pandémiou.

Ako sa dnes menili ceny

  • Krátko pred 17.00 h sa barel severomorskej ropy Brent predával zhruba za 68,85 dolára (+3,2 % oproti predchádzajúcemu záveru). Bol tak blízko 14-mesačného maxima.
  • Barel ľahkej americkej ropy WTI si pridával takmer tri percentá na 65,71 dolára, bol na úrovni zhruba z apríla 2019. (čtk)

Obchodný deficit USA v januári vzrástol, dovoz tovarov sa vďaka oživeniu spotrebiteľského dopytu vyšplhal na rekordné maximum. Politicky citlivý schodok s Čínou klesol o 3,2 % na 27,2 miliardy dolárov.

Vyplýva to z údajov amerického ministerstva obchodu.

Údaje podrobnejšie

  • Schodok USA v obchodovaní s tovarom a so službami v januári vzrástol o 1,9 % na 68,2 miliardy dolárov. Ekonómovia v ankete agentúry Reuters odhadovali len 67,5 miliardy.
  • Vývoz sa zvýšil o 1 % na 191,9 miliardy dolárov, dovoz vzrástol o 1,2 % na 260,2 miliardy dolárov. Dovoz samotných tovarov stúpol o 1,6 % na rekordných 221,1 miliardy dolárov.

Čínske súvislosti

Bývalý americký prezident Donald Trump zavádzal clá na čínsky tovar v snahe prinútiť Peking k zmene obchodných praktík, ktoré podľa neho poškodzovali americké podniky.

Nový prezident Joe Biden zatiaľ koniec obchodnej vojny s Čínou nevyhlásil. Katherine Taiová, ktorú nominoval do pozície obchodnej zástupkyne USA, sľúbila, že zabezpečí, aby z obchodnej politiky USA ťažili americkí zamestnanci. Uviedla tiež, že bude viac spolupracovať so spojencami s cieľom čeliť čoraz priebojnejšej Číne.

Clá označila za legitímny nástroj presadzovania obchodnej politiky. (čtk)

Štát by mal odpúšťať sociálne odvody, zvýšiť príspevky a pomôcť s energiami, myslia si podnikatelia

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Malým a stredným podnikateľom medzi opatreniami vlády chýba odpustenie odvodov, vyššie príspevky na náhradu straty príjmov či dotácia, ktorá by pokryla napríklad energie. Vyplýva to z ankety, ktorú robila Slovak Business Agency a združenia podnikateľov a živnostníkov.

Do prevádzky sa od opätovného povolenia vrátilo viac ako sto lietadiel Boeing 737 Max. Najviac letov s nimi absolvovali American Airlines, takmer tretinu z celkových 1300. Lietadlá mali takmer dva roky nútenú prestávku po dvoch nehodách.

Prevádzku Boeingu 737 Max povolili koncom minulého roka Spojené štáty. Po nich novú certifikáciu strojom udelili aj regulátori v EÚ, Británii, Brazílii, Kanade, Austrálii či SAE.

Ako prvé vrátili 737 Max do prevádzky brazílske aerolínie Gol. Ich osem lietadiel bolo minulý týždeň najvyťaženejších, strávili vo vzduchu v priemere 11 hodín denne.

Lietadlá 737 Max na začiatku roka 2019 najprv vyradila z prevádzky Čína. Tieto stroje tam novú akreditáciu zatiaľ nedostali.

Viac o Boeingu 737 Max:

  • Je najnovšou verziou lietadla na krátke a stredné trate, ktoré v pôvodnej verzii prvý raz vzlietlo v roku 1967.
  • Do komerčnej prevádzky bol uvedený v máji 2017 a stal sa najpredávanejším modelom výrobcu.
  • Podľa spoločnosti Cirium bolo na jar 2019 vo flotile aeroliniek po celom svete okolo 360 kusov.
  • Analytik Richard Aboulafia z firmy Teal Group vlani uviedol, že na návrat do vzduchu čaká 387 lietadiel, ďalších 450 Boeing od jari 2019 vyrobil. (čtk, bloomberg)

Aerolinky po koronakríze čakajú vyšší dopyt po cestách na dovolenku k moru a pokles záujmu o lietanie biznis triedou. Prispôsobiť sa prioritám pasažierov by podľa analytikov mohol byť spôsob, ako sa rýchlejšie zotaviť zo strát.

„Európske aerolinky sa zamerajú na cestovanie za odpočikom. Je to od nich taktická reakcia, idú tam, kam idú ľudia,“ povedal analytik Adrian Yanoshik z firmy Berenberg.

Viac na dovolenku, menej za biznisom

V niektorých európskych štátoch pandémia len vrcholí, iné sa chystajú uvoľňovať obmedzenia. Očakáva sa, že hneď ako to bude možné, ľudia sa budú snažiť vyraziť na dovolenku. Zlepšenie pri obchodných cestách podľa expertov zaberie viac času.

Nízkonákladové aerolínie typu Ryanair či easyJet zvykli lákať cestujúcich na to, že si môžu zobrať pár dní voľna a odletieť za slnkom do Grécka, Španielska či Talianska. Teraz by to mohli robiť aj ďalší dopravcovia vrátane Lufthansy alebo British Airways, ktorí sa zameriavali skôr na obchodných cestujúcich.

„Obchodné cesty sa dostanú na úroveň roka 2019 do konca desaťročia,“ prognózuje Stephen Furlong zo spoločnosti Davy, špecializovanej na správu majetku. Pri letoch na dovolenku sa podľa neho dá po odznení pandémie čakať pomerne rýchle zotavenie.

Čo môže urýchliť zotavenie

Európske aerolinky sa spoliehajú na očkovacie pasy. Sľubujú si od nich, že im tento rok pomôžu rýchlo sa zotaviť. O podobe pasov zatiaľ nie je jasno.

Združenie IATA pracuje na digitálnej platforme, kde si cestujúci budú môcť stiahnuť dáta o svojom aktuálnom zdravotnom stave a absolvovaných testoch, napríklad na koronavírus. (čtk, cnbc)

Dozorový prokurátor podá sťažnosť voči rozhodnutiu o prepustení Zoroslava Kollára. Potvrdila to hovorkyňa prokuratúry Jana Tökölyová. Rozhodovať tak bude Najvyšší súd.

Apple si upevnil pozíciu lídra predaja inteligentných hodiniek, vo 4. štvrťroku kontroloval dve pätiny trhu. Ten sa posúva smerom k prémiovému segmentu, v ktorom sú silné aj značky Samsung či Garmin.

Údaje o predaji inteligentných hodiniek zverejnila firma Counterpoint. Vyplýva z nich, že dodávky produktov v roku 2020 poznačenom pandémiou stúpli o 1,5 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Apple zvýšil svoj trhový podiel o 6 percentných bodov, v dôsledku čoho sa celý trh posunul viac smerom k prémiovému segmentu.
  • Na predaji produktov s cenovkou nad 300 eur má Apple vyše dvojtretinový podiel.
  • Z najsilnejších značiek vlani najrýchlejšie rástol odbyt hodiniek Huawei, stúpol o 26 %. Predaj značky Apple sa zvýšil o 19 %, Samsungu klesol o 1 %.
  • Výrobca iPhonu vlani predal 33,9 milióna smart hodiniek, trhová dvojka Huawei o dve tretiny menej.

Apple sa stal lídrom trhu v roku 2015, keď uviedol na trh hodinky Apple Watch. Odvtedy si pozíciu neohrozene drží. (tasr, e)

Zoroslava Kollára prepustil na slobodu sudca pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu Ján Buvala. Televízii Markíza to potvrdil jeden z jeho advokátov Martin Berec. Voči rozhodnutiu môže podať sťažnosť dozorový prokurátor.

V takom prípade bude o Kollárovi ešte rozhodovať Najvyšší súd.

Kollár bol vo väzbe od októbra minulého roka. Zadržali a obvinili ho zo zasahovania do nezávislosti súdu v rámci akcie Víchrica. (tvnoviny.sk)

Dopravný podnik Bratislava sa chystá obstarať dokumentáciu pre 16 kilometrov nových trolejbusových tratí. Hodnotu projekčných prác vyčíslil na necelé 3,3 milióna eur bez DPH, samotné stavby budú neskôr stáť zhruba desaťnásobne viac.

DPB o tom informoval v tlačovej správe, zákazku na dokumentáciu chce financovať z eurofondov.

S ktorými novými traťami mestský podnik počíta:

(niektoré uvedené trate už čiastočne existujú, môžu sa modernizovať)

  • Hlavná stanica – Kramáre – Mlynská dolina – Riviéra (17,35 kilometra vrátane zmodernizovaných tratí, predpokladaná investícia 21 miliónov eur)
  • Trenčianska – Bajkalská – Hraničná – Grófska niva (3,5 kilometra, predpokladaná investícia 5,8 milióna eur)
  • Autobusová stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho (2,05 kilometra a 2,8 kilometra, predpokladaná investícia za obe 7 miliónov eur)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať