Prečo sa v Grónsku razia tunely ľahšie ako u nás a prečo Metrostav hľadá zákazky aj za polárnym kruhom
V Grónsku plánujú vybudovať novú rezidenčnú a administratívnu štvrť blízko hlavného mesta ostrova (Nuuk). Miestni preto potrebujú novú cestu, tú existujúcu bežne zasypú v zime lavíny alebo v lete sutina. Diaľnice sú však v tejto krajine ojedinelé, dopravu tam zabezpečujú skôr lietadlá, a tak na veľký projekt chýbajú v Grónsku stavbári.
O zákazku stavby novej cesty s tunelom sa tam zaujíma Metrostav. Šéf jeho divízie orientovanej predovšetkým na podzemné stavby Aleš Gothard tvrdí, že v Česku a na Slovensku zákazky chýbajú, aj preto sa Metrostav už dlhodobo snaží preraziť na severe.
Vidí tam príležitosť na vyťaženie kapacít a navyše Grónsko nie je pre firmu úplný klimatický unikát. Už stavala za polárnym kruhom a na Islande okrem iného zistila, aké to je, keď ľudí treba na stavbu dopravovať v rybárskych člnoch alebo keď sa v tuneli objaví studená voda pod tlakom násobne väčším, než keď si doma