Denník N

Nový mýtny tender: IT firmy zbierajú odvahu na súboj so zabehnutým Skytollom

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V týchto dňoch sa rozhoduje o tom, či si z mýtneho systému naďalej budú vyťahovať vysoké provízie a zisky súkromné firmy alebo sa viac peňazí preklopí na účet štátu, čiže na výstavbu a údržbu ciest.

Cieľom je, aby sa ročné náklady znížili z aktuálnych zhruba 70 – 80 miliónov eur aspoň na polovicu.

Národná diaľničná spoločnosť to chce dosiahnuť aj tým, že systém delí na tri alebo štyri menšie zákazky. Keďže sú menšie a menej komplexné, môže sa o ne uchádzať viac firiem.

To je však zatiaľ iba teória. Aká je realita, sme sa pokúsili zistiť u slovenských aj nadnárodných IT firiem. Viaceré otvorene alebo mimo záznamu hovoria, že ich odrádza náskok, ktorý má pred nimi aktuálny prevádzkovateľ, spoločnosť Skytoll.

Zákazka aj pre IT firmy

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zatiaľ vyhlásila len prvú, kľúčovú súťaž o dodanie elektronického systému na výber mýta vrátane technickej podpory. „Bude to vo svojom charaktere telekomunikačný systém, aký bežne dodávajú IT firmy,“ povedal vlani pre Denník E riaditeľ NDS pre informačné technológie Jaroslav Ivanco.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Tender je podľa neho robený tak, aby sa o zákazku mohli uchádzať aj veľké IT firmy. Ako príklad uviedol veľké nadnárodné firmy IBM a Accenture. Zatiaľ sa potvrdzuje iba to, že sa o tender zaujímajú.

„Od Národnej diaľničnej spoločnosti sme obdržali aktualizáciu súťažných podkladov a v súčasnosti si ich študujeme,“ reagoval riaditeľ spoločnosti IBM Slovensko Fridrich Matejík.

Súťažné podklady si vyzdvihla aj slovenská IT firma Tempest, ktorá sa podieľala aj na vybudovaní aktuálneho mýtneho systému. Teraz zvažuje, či podá ponuku, ozrejmil Rastislav Chudík, marketingový riaditeľ Tempestu.

Ako dohnať náskok Skytollu

To, čo IT firmy najviac odrádza, je podľa informácií Denníka E náskok Skytollu. Skytoll prevádzkuje slovenský mýtny systém desiaty rok. Má vybudované tímy ľudí a vzťahy, pozná slovenské prostredie.

Firmy teda uvažujú, či súperenie so Skytollom nie je zbytočnou stratou energie a peňazí. Jednou z firiem, ktoré si preštudovali súťažné podklady a potom sa rozhodli, že nepodajú ponuku, je slovenský Soitron.

Zdôvodnil to aj chýbajúcou skúsenosťou s implementáciou takéhoto systému.

„Boli by sme teda do veľkej miery odkázaní na subdodávateľov a naša pridaná hodnota by bola nízka. Druhý dôvod je, že aktuálny prevádzkovateľ systému má oproti ostatným uchádzačom výhodu v tom, že nebude budovať systém od začiatku a má vybudovaný a zabehnutý tím. Podobnú výhodu majú firmy, ktoré prevádzkujú mýtne systémy v iných európskych krajinách. Nevylučujeme, že sa tendra zúčastníme v pozícii člena konzorcia, prípadne ako subdodávateľ špecifickej časti,“ hovorí konateľ a väčšinový vlastník IT firmy Soitron Ondrej Smolár.

Ak zákazka nepriláka ani ďalšie IT firmy, Skytollu by mali konkurovať aspoň zabehnutí dodávatelia a prevádzkovatelia mýtnych systémov, ako je nemecký T-Systems, rakúsky Kapsch a taliansky Autostrade. Denník E ich oslovil s otázkou, či sa do tendra zapoja. Ich prípadné odpovede zapracujeme do článku.

O čom bude tender

Systém výberu mýta by mal víťaz tendra vybudovať do konca budúceho roka. Vtedy sa končí aktuálna zmluva so Skytollom. Podmienky však počítajú aj s možnosťou, že sa to nestihne. V takom prípade dostanú uchádzači na vybudovanie systému minimálne 15 mesiacov.

Bude to tiež znamenať, že štát bude musieť v úvode roka 2023 vyberať mýto iným spôsobom – napríklad predĺžiť aktuálnu zmluvu so Skytollom. Tento scenár je pravdepodobný, lebo v máji tohto roka – 19 mesiacov pred ukončením starej zmluvy – sa iba otvárajú obálky s ponukami v novom tendri.

Nasledovať budú mesiace vyhodnocovania a zrejme aj námietky. Termín na predkladanie ponúk je máj 2021, predpokladaná hodnota 5-ročného kontraktu je 29 miliónov, pri predĺžení na 10 rokov by to malo byť 42 miliónov. Predpokladaná hodnota zákazky sa minulý týždeň znížila a termín predkladania ponúk oddialil, informovali Hospodárske noviny.

Ďalšie budú zákaznícke služby

Systém po vybudovaní prejde do vlastníctva NDS. Dodávateľ jej bude poskytovať technickú podporu.

V ďalšom tendri chce NDS vyberať dodávateľov zákazníckych služieb a palubných jednotiek. Hovorkyňa Eva Žgravčáková uviedla, že sú krátko pred vyhlásením súťaže. Cez ďalšiu súťaž by mali potom objednať systém kontroly.

Zákaznícke služby by mali byť najdrahšou časťou systému. Prevádzkové náklady za 10 rokov podľa štúdie uskutočniteľnosti dosiahnu 200 miliónov. Celkové náklady, v ktorých sú zarátané aj investičné náklady, agenda správy mýta a palubné jednotky, by mali byť ďalších zhruba 100 miliónov eur.

Celkovo by mali teda nový systém a jeho správa na 10 rokov stáť vyše 300 miliónov.

Táto suma ešte neobsahuje náklady na kontrolný systém, ktoré staršia štúdia uskutočniteľnosti odhadla na ďalších minimálne 120 miliónov eur.

Lepšie čísla

Celkové náklady vrátane kontrolného systému teda budú niekde medzi 400 – 500 miliónmi eur. Výnosy z výberu mýta NDS odhaduje za 10 rokov na 2,5 miliardy.

Čisté príjmy štátu by teda mali presiahnuť 2 miliardy eur a ich podiel na celkových hrubých výnosoch najmenej 80 percent. Z aktuálneho systému Skytollu dostával štát v predchádzajúcich rokoch v priemere do 60 percent hrubých výnosov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Ekonomika

Teraz najčítanejšie