Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V Biskupiciach má byť veľká križovatka, štát pre ňu kúpi pôdu aj od ľudí z kauzy Jaguar

Ako takzvaný PPP projekt sa u nás doposiaľ postavila časť cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice. Teraz sa má stavať 59 kilometrov PPP diaľnice okolo Bratislavy aj s napojením na Dunajskú Stredu. Vyjde odhadom na vyše 4 miliardy eur. To ešte nezahŕňa výkup pozemkov. Foto – TASR
Ako takzvaný PPP projekt sa u nás doposiaľ postavila časť cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice. Teraz sa má stavať 59 kilometrov PPP diaľnice okolo Bratislavy aj s napojením na Dunajskú Stredu. Vyjde odhadom na vyše 4 miliardy eur. To ešte nezahŕňa výkup pozemkov. Foto – TASR

Podnikatelia známi tým, že lacno skúpili pôdu pod automobilku Jaguaru, majú veľa pozemkov aj tam, kde štát plánuje dlhú diaľnicu. Pôdy, ktorá dnes mimoriadne nabrala na hodnote, môžu mať aj dvakrát viac, než to na prvý pohľad vyzeralo.

Firma Poľnohospodárska pôda v posledných týždňoch získala povesť predvídavých investorov do realít. Podarilo sa jej lacno skúpiť pozemky od obyvateľov obce Lužianky pri Nitre tesne predtým, ako sa verejnosť dozvedela, že na tej istej pôde bude stáť automobilka značky Jaguar Land Rover.

Od toho momentu vykupuje tieto pozemky štát zhruba po 15 eur na meter štvorcový. Obyvatelia Lužianok za meter štvorcový inkasovali pár desiatok centov. Podnikatelia takto majú na rozdiele medzi cenami výkupu od ľudí a predaja štátu zarobiť takmer 2 milióny eur, vypočítali v strane Sieť.

Oveľa vyššie sumy, v priemere 60 eur za meter štvorcový, vypláca štát za pozemky pod budúcim obchvatom Bratislavy – D4 – aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu – R7. Prvé informácie ukazovali, že ľudia blízki Poľnohospodárskej pôde vlastnia pozemky v oblasti, ktorá môže spadnúť pod obchvat, v hodnote 3 milióny eur. Aktuálne zistenia Denníka N ukazujú, že to môže byť pokojne aj takmer dvakrát viac.

Skupina majiteľov pozemkov blízkych firme Poľnohospodárska pôda vlastní takmer 100-tisíc metrov štvorcových v oblasti pod diaľnicou, z toho vyše 70-tisíc metrov štvorcových sa črtá na území, v ktorom štát plánuje veľkú križovatku. Tá má byť v Podunajských Biskupiciach a má spojiť D4 s R7.

Ďalšie tisícky metrov štvorcových z portfólia podnikateľov blízkych Poľnohospodárskej pôde sa črtajú o čosi ďalej, pri Rovinke. Tam spoluvlastnia už s Národnou diaľničnou spoločnosťou či s inými subjektmi alebo úplne vlastnia takmer 20-tisíc metrov štvorcových v oblasti pod budúcou R7 v oblasti Rovinky.

Dokopy sa môže hodnota takýchto pozemkov doťahovať na úroveň okolo 5 miliónov eur.

Na listoch vlastníctva sa ukazuje aj meno šéfa Poľnohospodárskej pôdy Mareka Nogu, jeho obchodného partnera Borisa Tonkoviča či advokáta, s ktorým títo podnikatelia spolupracujú – Ľubomíra Klča.

Či a koľko na všetkých týchto takmer 100-tisíc metroch štvorcových môžu podnikatelia zinkasovať, závisí od toho, aké ich časti spoluvlastnia alebo či a koľko za ne sami platili. Ak by sme prerátali hodnotu týchto pozemkov ako bežnej ornej pôdy, dostaneme sa k sumám od 40-tisíc do 80-tisíc eur.

Noga odkázal: Ste nekorektní

Ako sa podnikatelia k pozemkom dostali, či, koľko a komu za ňu platili, stále nie je jasné. Všetko by mohol vysvetliť šéf firmy Noga, no ten na otázky nereaguje. Jeho kolega, ktorému sme sa dovolali, nám tlmočil Nogove slová: „Keďže váš denník podáva nekorektné informácie a poškodzuje povesť spoločnosti, poskytne informácie inému médiu takým spôsobom a v takom čase, ako uzná za vhodné.“

Takúto SMS nám šéf Poľnohospodárskej pôdy adresoval cez Pavla Chrena. Ten nefiguruje na listoch vlastníctva k spomínaným pozemkom. Kontakt na neho sme našli na stránke, ktorú sme našli náhodne. Volá sa: www.podunajskebiskupice.sk.

Keby ste čakali, že sa na nej dočítate o udalostiach v Biskupiciach, mýlite sa. Partia podnikateľov okolo Nogu na nej predstavuje svoj projekt: Jednoduché pozemkové úpravy v Podunajských Biskupiciach.

Chren vysvetľuje, že v projekte ide o zmenu tvarovania pozemkov tak, aby pozemky ľudí získali na hodnote a dali sa lepšie využiť. Inak povedané, podnikatelia sa snažia urobiť napríklad z dvojkilometrového slíža trebárs obdĺžnik. Chren hovorí, že projekt sa nedotýka územia obchvatu a nedochádza pri ňom k predaju či kúpe dotknutých pozemkov. Navyše tento projekt beží už asi desať rokov.

„Pustil som sa do spolupráce na projekte, pretože s týmito ľuďmi mám pocit perspektívy a rád by som s nimi pokračoval v spolupráci,“ hovorí Chren.

Starostku Podunajských Biskupíc Alžbetu Ožvaldovú informácia o webe, ktorý pôsobí ako alternatíva k oficiálnemu biskupickému portálu www.biskupice.sk, aj tak prekvapila. Chápe však, že súkromníci môžu svoje stránky pomenovať, ako uznajú za vhodné. Sama o nich doposiaľ nepočula.

Advokát: Nemôžem hovoriť

Noga sám na stránke www.podunajskebiskupice.sk vydáva rozsiahle stanovisko k projektu. Okrem iného píše nasledovné:

„Ak niekto namieta, že sme možno niektoré pozemky kúpili lacno, musím podotknúť, že pôvodní vlastníci za ne získali pred rokmi peniaze, ktoré v tej dobe znamenali pre nich často obrovskú pomoc, prilepšenie alebo dokonca zásadné riešenie ich životných situácií. Preto dnes nemám problém vysporiadať sa s kritikou, že som kúpil niečo za nižšiu cenu. Možno áno, ale s tým rizikom, že som nevedel, ako a kedy sa takýto pozemok zhodnotí a či sa to podarí. Bude to už 10 rokov od kúpenia prvých pozemkov a dodnes sme z nich reálne nič nezískali.“

Spojiť sa nám podarilo s advokátom Klčom. Veľa sme sa však nedozvedeli. „Som viazaný zákonom o advokácii. Verím, že to chápete a budete rešpektovať,“ odpísal mladý právnik. Teoreticky tak môže aj na listoch vlastníctva figurovať len preto, že podnikateľom poskytuje právne služby. Jeho meno nájdete aj v kontaktoch zo stránky pripomínajúcej web Podunajských Biskupíc.

Susedia z Rovinky

V tomto momente hovoríme iba o pozemkoch, ktoré sa zatiaľ podarilo dohľadať a nepripadli celé Národnej diaľničnej spoločnosti. Tam, kde už diaľničiari vykupovali a pôvodný vlastník nezostal na pozemku ani ako spolumajiteľ, už na verejných výpisoch nevidno, od koho štát parcely kupoval. Navyše meno dnes už známych podnikateľov sa vyskytuje aj na viacerých parcelách typu E, ktorých umiestnenie a tvar nie vždy kataster ukáže.

V okolí Rovinky v oblasti trasy budúcej diaľnice sme našli napríklad vyše dvetisíc metrov štvorcových z portfólia Mareka Nogu, ktoré by podľa mapy mali spadnúť pod diaľnicu. Ďalšie dve tisícky metrov štvorcových spoluvlastní právnik Klčo spoločne s Národnou diaľničnou spoločnosťou a nájde sa aj vyše 7-tisíc metrov štvorcových, ktoré s diaľničiarmi spoluvlastní Ivan Bachár. Či a čo má s podnikateľmi spoločné, nie je jasné. Býva však zrejme na rovnakej adrese ako viaceré Nogove firmy. Jeho firma Stavtec, v ktorej v minulosti pôsobil aj Noga s Tonkovičom, zasa sídli tam, kde Noga býva.

Bachár sa ocitol na listoch vlastníctva pozemkov pri Rovinke v lete minulého roka vďaka zámenným zmluvám. Takto nadobudli pozemky pod križovatkou Ketelec pri Podunajských Biskupiciach vo viacerých prípadoch Tonkovič s Klčom, šéf Poľnohospodárskej pôdy Noga mal pôdu kupovať a tiež mu mal pomôcť súdny verdikt. Všetko to listy vlastníctva datujú na minulý rok.

Pár mesiacov po prevodoch sa na viacerých pozemkoch ocitla plomba: Predkupné právo štátu na pôdu pod diaľnicou. To, kade sa vlastne nová cesta kreslí, je známe už dávno, a ten, kto by chcel poznať detaily, mal možnosť zapojiť sa do verejnej debaty.

Naopak, v prípade pozemkov určených pre automobilku Jaguar mali byť dotknuté parcely tajomstvom až do momentu, keď o investícii začala rozprávať vláda.

Kde sa končia pozemky podnikateľov?

Spomínaní podnikatelia sa objavujú aj ako pozemkoví susedia s Národnou diaľničnou spoločnosťou, spoza hraníc diaľnice vykúkajú napríklad pozemky z portfólia Klča. Pri pohľade na mapu sa zdá, že aspoň jeden pozemok, ktorý Bachár spoluvlastní s diaľničiarmi, je výrez z pôvodne Klčovej pôdy.

Faktom je aj to, že títo podnikatelia vlastnia aj desaťtisíce metrov štvorcových pôdy susediacich s križovatkou Ketelec, nie však priamo pod ňou.

Celkovo plánujú diaľničiari za pozemky s rozlohou takmer 5 miliónov metrov štvorcových, ktoré si diaľnica vyžiada, minúť takmer 300 miliónov eur. Priemerná výkupná cena je takto spomínaných okolo 60 eur, čím bližšie k metropole, tým je to viac. Diaľnica má byť dlhá 59 kilometrov a končí sa až pri Dunajskej Strede.

Keď sme počítali, koľko by stáli pozemky, na ktorých figurujú ľudia blízki Poľnohospodárskej pôde, keby sa kupovali ako klasická pôda na pestovanie, využili sme maximálnu a minimálnu cenu za meter štvorcový pôdy. Národná asociácia realitných kancelárií ju odhaduje na 45 až 85 centov za meter štvorcový.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať