Denník N

Zablokovaný Suezský prieplav ropný trh zvládne, horšia by bola kombinácia viacerých zlých udalostí

Dve vlečné plavidlá pri zablokovanej nákladnej lodi Ever Given, ktorá uviazla na plytčine. Foto - TASR/AP
Dve vlečné plavidlá pri zablokovanej nákladnej lodi Ever Given, ktorá uviazla na plytčine. Foto – TASR/AP

Autor je energetický analytik

Bezprostredne po zablokovaní Suezského prieplavu v médiách a aj na trhu prepukla menšia panika okolo cien ropy. Primárne vychádzala z údajov, že je to jedna z najvyťaženejších dopravných trás, ktorou ročne prejde zhruba desať percent celosvetovej spotreby. A hneď to dokreslila správa o 10 miliónoch barelov, ktoré boli na tankeroch v prieplave zablokované v dôsledku tejto havárie.

Avšak už o jeden deň sa ceny ropy, naopak, prudko znížili až takmer k hranici 60 dolárov za barel. Prečo sa to stalo, ak sa Suezský prieplav stále neuvoľnil?

Je to výsledok súbehu dvoch faktorov. Tým prvým je naďalej veľmi zložitá pandemická situácia v Európe, ktorá je stále ochromená novými vlnami koronavírusu. To sa, samozrejme, negatívne prejavuje aj na výkonnosti európskych ekonomík, a teda aj na dopyte po rope a ropných produktoch.

K tejto situácii sa ešte pripája aj skutočnosť, že zásoby ropy a ropných produktov sú stále na vysokej úrovni, a preto dočasné, hoci aj niekoľkodňové zablokovanie tankerov v Suezskom prieplave trh v Európe nijako citeľne nepocíti.

Druhým faktorom, ktorý zásadne ovplyvňuje ropné trhy a aktuálne tlačí ceny nadol, je

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie