Denník N

Projektovali cesty za 11 miliárd, niečo však skončí v šuplíku, hovorí analytik

Juraj Mach. Foto - TASR
Juraj Mach. Foto – TASR

Štát sa v minulosti pustil do projektovania 59 rôznych úsekov spolu za 11 miliárd eur. Časť tejto práce skončí v šuplíku, lebo tak veľa sa stavať nedá, hovorí analytik Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií Juraj Mach.

  • Takáto rozšafnosť už nie je možná od tohto roka. Ak chce napríklad Národná diaľničná spoločnosť objednať ďalší stupeň projektovej dokumentácie, musí predtým vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú následne ohodnotia štátni analytici, hovorí Mach. Musia teda zrátať benefity pripravovanej cesty a porovnať ich s nákladmi a alternatívami.
  • Ak sa podľa čísel projekt ukáže ako nezmyselný, minister dopravy Andrej Doležal ho môže naďalej pretláčať, ale ďaleko sa nedostane, ak mu naň nevyčlení peniaze minister financií – po novom to bude Igor Matovič.
  • Analytici, ktorí majú ambíciu dohliadať na efektívnosť veľkých investícií, si teda trochu vylepšili pozíciu. Stále však nie je hotový záväzný harmonogram výstavby, ktorý by ukončil obdobie chaosu, a zaviedol plánovanie na základe spoločenských potrieb a návratnosti. Minister dopravy ho ani po roku vo funkcii nezverejnil a vyzerá to tak, že iba naťahuje čas podľa vzoru svojho predchodcu Árpáda Érseka.
  • V najbližších rokoch sa bude bojovať o úseky R2 na južnom Slovensku, ktoré sú dobre pripravené, ale podľa analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) nie veľmi potrebné. Napríklad tunel Soroška.
  • Ďalej sa už rozbieha debata o pokračovaní diaľnice D1 od Košíc po ukrajinskú hranicu a od Prešova po poľskú hranicu. Prvý patrí medzi najvyššie priority, ale projektovať ho budú ešte 7 – 8 rokov. Druhý je pripravený lepšie, ale má vysoké odhadované náklady a jeho využitie je podľa Juraja Macha otázne.

Koľko má štát peňazí na výstavbu ciest?

Stopercentne vidíme len do minulosti – v priemere to bolo 0,8 percenta HDP ročne. Pre lepšiu predstavu, na rok 2021 by to malo byť zhruba 760 miliónov eur. Ak k tomu prirátame aj údržbu a PPP, dostaneme sa až zhruba na 1,2 percenta HDP. Náklady na údržbu každý rok rastú, drahá je najmä pri tuneloch.

Presné možnosti závisia od toho, koľko vyzbierame daní, či práve musíme konsolidovať, aké sú priority vlády, aj od toho, koľko peňazí na cesty máme z EÚ. V súčasnosti je rozostavaných alebo zakontrahovaných sedem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, nová cesta pri Plavnici v okrese Stará Ľubovňa, časť druhej etapy obchvatu Brezna, viaceré rekonštrukcie ciest I. triedy. Ďalšie sa takmer určite spustia. Odhadujem, že aj tento rok sa výška výdavkov bude pohybovať okolo vyššie spomínaných súm.

Ktoré cesty sa budú dať stavať v najbližších rokoch?

Vzhľadom na

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Andrej Doležal

Diaľnice a cesty

Doprava

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie