Denník N

Má byť škola inkubátorom alebo simulátorom?

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyššie vzdelávanie by sa malo podobať skôr na simulátor, prvý a druhý stupeň vzdelávania na základných školách skôr na inkubátor.

Autor je analytik INESS

Článok Aká je úloha škôl v spoločnosti? splnil svoju úlohu a rozprúdil debatu. V reakciách zaznelo niekoľko argumentov, ale aj nepochopení, na ktoré sa sluší reagovať.

Celá diskusia by sa dala zarámcovať do dvoch predstáv o úlohe škôl, ktoré Vladimír Burjan, odborník na vzdelávanie, raz výstižne pomenoval ako simulátor verzus inkubátor.

Škola ako simulátor vychádza z predstavy, že vzdelávanie má byť akousi prípravou na to, čo sa deje vonku mimo školy, a má obsahovať čo najviac praktického vzdelania použiteľného v reálnom svete.

Naopak, škola ako inkubátor znamená, že škola by mala byť bezpečným miestom, ktoré dieťa izoluje od toho, čo sa deje vonku, a vytvára preň priestor, kde si môže dopriať čas rozvíjať svoje zručnosti a nezaoberať sa praktickými problémami.

Pointou môjho článku malo byť to, že vyššie vzdelávanie by sa malo skôr podobať na simulátor, zatiaľ čo prvý a druhý stupeň vzdelávania na základných školách skôr na inkubátor. Jedna reakcia na môj článok toto nepochopila. A druhá to rozporovala.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Školstvo

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie