Má byť škola inkubátorom alebo simulátorom?
Vyššie vzdelávanie by sa malo podobať skôr na simulátor, prvý a druhý stupeň vzdelávania na základných školách skôr na inkubátor.
Autor je analytik INESS
Článok Aká je úloha škôl v spoločnosti? splnil svoju úlohu a rozprúdil debatu. V reakciách zaznelo niekoľko argumentov, ale aj nepochopení, na ktoré sa sluší reagovať.
Celá diskusia by sa dala zarámcovať do dvoch predstáv o úlohe škôl, ktoré Vladimír Burjan, odborník na vzdelávanie, raz výstižne pomenoval ako simulátor verzus inkubátor.
Škola ako simulátor vychádza z predstavy, že vzdelávanie má byť akousi prípravou na to, čo sa deje vonku mimo školy, a má obsahovať čo najviac praktického vzdelania použiteľného v reálnom svete.
Naopak, škola ako inkubátor znamená, že škola by mala byť bezpečným miestom, ktoré dieťa izoluje od toho, čo sa deje vonku, a vytvára preň priestor, kde si môže dopriať čas rozvíjať svoje zručnosti a nezaoberať sa praktickými problémami.
Pointou môjho článku malo byť to, že vyššie vzdelávanie by sa malo skôr podobať na simulátor, zatiaľ čo prvý a druhý stupeň vzdelávania na základných školách skôr na inkubátor. Jedna reakcia na môj článok toto nepochopila. A druhá to rozporovala.