Denník N

V pondelok otvárame, ale rady pred výkladmi nečakám, hovorí manažér obchodu s obuvou

Marek Čachan, foto N - Tomáš Grečko
Marek Čachan, foto N – Tomáš Grečko

Keď sa v pondelok začnú otvárať obchody, nebude to masová záležitosť. „Neočakávame, že by sa ľudia išli zblázniť,“ hovorí manažér značky Office Shoes pre slovenský, český a poľský trh Marek Čachan.

Obchodníci už pri otváraní obchodov po prvom lockdowne pochopili, že predaje v takomto čase nie sú výnimočné, a veľa na tom nezmení ani skutočnosť, že tento lockdown bol dlhší.

„Ani pri otváraní v Slovinsku to nebola žiadna sláva. Pôsobí tu aj nálada, vývoj pandémie, obmedzenia a naďalej ide o to, aby ľudia radšej nikam nechodili, ak nemusia,“ opisuje Čachan.

Napriek tomu si nevie predstaviť, že by niekto otvoriť nechcel, a tak sa vo firme práve teraz tisícky párov topánok presúvajú zo skladov do obchodov, kde na ne treba dať cenovky, štítky, ktoré požaduje legislatíva, pripraviť tovar na vystavenie a upraviť predajňu na jarnú sezónu.

Personál sa medzičasom zúžil iba o brigádnikov, pretože pri predaji obuvi je úloha predavačov kľúčová. Topánky totiž nie sú vystavené ako odevy vo viacerých veľkostiach. Personál ich zákazníkom nosí.

Obchodníci majú za sebou náročné obdobie, pandémia im posunula sezóny a premiešala kolekcie. „Preto, že sme vlani nepredali množstvo tovaru na jar, mali sme oveľa dlhší letný výpredaj. Ešte v septembri sme dopredávali kolekciu na jar – leto. Tým sa neskôr naštartovala aj sezóna jeseň – zima a zostalo nám viac zimného tovaru, ktorý sme museli dopredávať už iba online. Aby sme zvýšili objem predaja, museli sme prísť s vyššími zľavami,“ opisuje Čachan.

Cez internet nakupovali tí istí ľudia, ktorí nakupovali online aj predtým, a pribudli k tomu nevyhnutné nákupy. To, že v e-shope si človek topánky nevyskúša, v tom rolu nezohralo a skončilo sa to prepadom tržieb až o 70 percent.

Marek Čachan v rozhovore vysvetľuje aj:

  • ako dopadli debaty s obchodnými centrami o zľavách z nájmov,
  • čo si myslí o štátnej pomoci,
  • prečo Slovensko žije obchodnými centrami a v iných metropolách sa viac nakupuje aj v obchodoch na uliciach,
  • ako reagujú ľudia, keď musia čakať pred obchodom
  • a čo sa dialo s ponukou značky, ktorá má v názve kanceláriu, v čase, keď ľudia pracujú z domu

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie