Dnes je Deň Zeme. Pozor na zelené vymývanie mozgov v reklamách
Až polovica zelených tvrdení firiem na internete môže byť klamlivá, varuje Európska komisia. Prírode dnes najviac pomôžeme tým, že nebudeme nakupovať zbytočnosti a neodvezieme sa autom.
Prvý Deň Zeme sa organizoval v roku 1970 a na začiatku bol spojený najmä s masovými pochodmi za ochranu životného prostredia a zastavenie znečisťovania. Dnes je jeho hlavnou témou klimatická kríza.
Na zelenej vlne sa chcú zviezť aj firmy. Mnohé preto v dnešný deň promujú svoje produkty a služby ako ekologické. Namieste je opatrnosť.
Spoločná kontrola Európskej komisie a spotrebiteľských organizácii v januári odhalila, že až 42 percent tvrdení firiem uvádzaných na internete o tom, že ich produkty alebo podnikanie pomáhajú chrániť životné prostredie, je zrejme klamstvo.
„Existujú mnohí bezcharakterní obchodníci, ktorí spotrebiteľov zavádzajú vágnymi, falošnými a prehnanými tvrdeniami,” komentoval Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders výsledky kontroly.
Zo Slovenska sa kontroly zúčastnila Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). „Inšpekcia preverovala 12 webových stránok a potencionálny problém bol zistený v prípade 10 z nich,” uviedla vedúca odboru ochrany spotrebiteľa SOI Jana Vilímová.
Nekalé marketingové praktiky prifarbujúce produkty „nazeleno” majú označenie greenwashing – zelené vymývanie mozgov. Európska únia pripravuje do budúcnosti jasné pravidlá, kedy môže byť produkt označený ako eko, bio alebo šetrný k životnému prostrediu.
V tomto texte uvádzame najčastejšie podoby greenwashingu, ako sa im brániť, a tipy, ako v dnešný deň pomôžete prírode viac než nákupom eko tovaru.
Kedy sa firma dopúšťa greenwashingu
-
Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.