MediaBrífing: Blížia sa platené podcasty? Novinka od Applu môže zmeniť trh
Dobrý deň, MediaBrífing je týždenný newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:
- Ako chce Apple spoplatniť podcasty.
- Premiér Heger má novú hovorkyňu.
- Google bude platiť českým médiám za obsah.
- Uniknutá komunikácia odhaľuje, ako chce Facebook reagovať na úniky dát.
Podcasty zažívajú v posledných rokoch veľkú popularitu u nás aj vo svete. No aj keď sú od svojho vzniku – až na malé výnimky – pre všetkých poslucháčov zadarmo, môže sa to zmeniť.
Spoločnosť Apple tento týždeň predstavila novú verziu svojej podcastovej aplikácie. Tá okrem kompletne prepracovaného a atraktívnejšieho dizajnu prináša aj systém predplatného. Ľudia tak budú môcť tvorcom podcastov platiť napríklad za počúvanie bez reklám, za bonusové epizódy či za skorší prístup k novým dielom. Novinka bude od mája dostupná v 170 krajinách sveta vrátane Slovenska.
Nové Apple podcasty nebudú exkluzívnym produktom ako Apple TV+ či News+, skôr sa budú podobať na obchod s aplikáciami, kde môžu tvorcovia podcastov ponúkať svoje bezplatné aj platené relácie.
Ceny podcastov si určia samotní tvorcovia. V prvom roku si bude Apple brať 30 percent z tržieb tvorcov, v nasledujúcich rokoch 15 percent.
Prečo je to dôležité?
Biznis podcastov je dnes postavený najmä na príjmoch z reklamy či sponzoringu. Trh s digitálnou audio reklamou však ešte nie je úplne rozvinutý. V druhom polroku 2020 minuli slovenskí inzerenti na reklamu v podcastoch, online rádiách a streamovacích službách takmer