Denník N

Elektroautá dokážeme nabíjať skoro zadarmo, hovorí zakladateľ slovenskej techfirmy AgeVolt

Ján Zuštiak. Foto N - Tomáš Grečko
Ján Zuštiak. Foto N – Tomáš Grečko

AgeVolt je niečo ako Airbnb, len namiesto ponuky ubytovania ho môžu rodinné domy, obchodné reťazce, ale aj samosprávy využiť na poskytovanie svojich parkovacích miest s elektrickou prípojkou ako nabíjačky pre elektromobily. Ak ich bude používať dosť ľudí, Ján Zuštiak sľubuje revolúciu v „tankovaní“ elektrickej energie.

Jeho obchodný model počíta s tým, že pre ľudí, ktorí väčšinu dňa auto len nechávajú odparkované, by mohla byť cena elektriny blízka nule. A to bez toho, aby ju štát musel dotovať. Okrem dostatočného počtu ľudí potrebuje AgeVolt na svoju revolúciu ešte jednu zmenu: presvedčiť ľudí, že auto treba dobíjať rovnako ako väčšinu smartfónov – teda každú noc.

O tom, že nejde o utópiu, už presvedčil automobilové značky, developerov a správcov budov. Minulý rok získal AgeVolt certifikát excelentnosti pre inovatívne firmy v Európskej únii (Seal of Excellence) a pozvánku do európskeho akcelerátora Challenger.

V rozhovore Ján Zuštiak hovorí:

  • ako je možné, aby bola elektrina pre elektromobily takmer zadarmo;
  • prečo je podľa neho možné utiahnuť nabíjanie elektromobilov už pri dnešnej výrobe elektriny;
  • že budovanie rýchlonabíjačiek v mestách je nezmysel;
  • ako by mal štát rozdeľovať dotácie na nabíjačky;
  • načo potrebuje AgeVolt aj vlastnú kryptomenu.
Foto – AgeVolt

Máte auto?

Mám.

Aké?

Naftové.

Viete si predstaviť, že by ste prešli na elektromobil?

Ponuka je malá, ale dá sa medzi nimi vybrať. Problém je ponuka nabíjačiek. Je taká malá, že si to neviem predstaviť. Žijem v bytovom dome v bratislavskom Ružinove. Každodenné nabíjanie by bol pre mňa veľký problém.

Nabíjačky v okolí sú pred obchodmi reťazcov, no stále sú obsadené. Billa ich má síce často voľné, ale to sú len tie pomalšie, nie vhodné na rýchle nabíjanie. Iné obchody majú po jednej rýchlonabíjačke, no stále tam niekto stojí. Človek musí číhať, kedy tam nebude stáť nejaký taxikár, čo je momentálne veľký problém.

Zoberme si teda Bratislavu ako modelový príklad. Ak by všetci tunajší motoristi prešli na elektromobily, dokázala by tunajšia sieť zabezpečiť dosť elektriny na ich nabíjanie?

Samozrejme. Bratislava môže prejsť na kompletne elektrickú dopravu do dvoch rokov. Na

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Ceny energií

Klimatická kríza

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie