Autom aj verejnou dopravou už jazdíme viac ako pred rokom
Ak jedným z hlavných cieľov protipandemických opatrení malo byť zníženie mobility ľudí, a teda aj zníženie kontaktov, ročné dáta Googlu a Applu ukazujú, že sa to podarilo. Zákazy vychádzania vždy výrazne znížili mobilitu obyvateľov a dokázali ju na nízkej úrovni aj udržať.
Naopak, uvoľňovanie opatrení mobilitu veľmi rýchlo zvyšuje, čo je vidieť aj na vývoji cestovania autom a verejnou dopravou. Jazdenie autom je v súčasnosti už skoro na úrovni januára minulého roka, zatiaľ čo verejná doprava je už na úrovni, ktorú dosiahla naposledy v lete minulého roka. Vo všetkých kategóriách je mobilita vyššia, ako bola v rovnakom čase v minulom roku.
Verejnou dopravou už ľudia jazdia tak intenzívne ako minulý rok v júni
Vývoj využívania verejnej dopravy môžeme odhadnúť z dát, ktoré pravidelne publikuje Google. Na prehľadnosť grafu neuvádzame údaje za konkrétne dni, ale ich sedemdňové priemery.
Vidno v nich, že obyvatelia Slovenska sa počas pandémie ani raz nevrátili k používaniu verejnej dopravy na takej úrovni ako pred pandémiou. Začiatkom školského roka v septembri k tomu mali blízko, ale po skúsenostiach zo septembrových svadieb, ktoré priniesli veľa pozitívnych testov, vláda rozhodla o sprísnení epidemiologických opatrení.
Mobilita vtedy prudko klesla, čo súviselo aj so zákazom vychádzania pred prvým celoplošným testovaním. Následne, po zavedení množstva výnimiek pre držiteľov negatívneho antigénového testu, mobilita opäť vzrástla a vyvrcholila týždeň pred Vianocami.
Už začiatkom roka ľudia využívali verejnú dopravu viac ako počas prvej vlny, ale kolmý nárast vidíme až po prvom výraznejšom uvoľňovaní 19. apríla, keď Slovensko vystúpilo z čiernej fázy covid automatu.
Nižší záujem o hromadnú dopravu sa prejavil aj na tržbách dopravných podnikov štyroch najväčších krajských miest. Vodiči MHD v Bratislave aj v Košiciach sa preto 12. apríla zapojili do hodinového štrajku. Chceli upozorniť na to, že ak štát nepomôže dopravným podnikom, hrozí z dôvodu poklesu tržieb rušenie niektorých liniek aj prepúšťanie.
Najväčší prepad oproti roku 2019 zažil bratislavský dopravný podnik, ktorý mal v roku 2020 o viac ako