Kedy bude Turany – Hubová? Mala by stáť miliardu? Ako čítať nový plán diaľnic?
Vláda verejnosti sľubovala jednoduchú odpoveď na otázku, ktorá diaľnica a kedy sa začne stavať a kedy sa dostavia. Mali sme sa to dozvedieť z roky očakávaného harmonogramu výstavby ciest a diaľnic. Ten vláda vzala na vedomie už takmer pred mesiacom, no stále nie je plne jasné, ako tento materiál čítať.
Formálne už máme plán výstavby diaľnic, no v praxi aj viacerí špecialisti na dopravu váhajú, ako ho chápať a do akej miery ho brať vážne. Najprv pripomeňme, čo sa okolo plánu v posledných mesiacoch udialo.
V septembri sa najprv dostali jednotlivé úseky diaľnic a cesty do jednej tabuľky zoradené od 1 do 100 podľa dôležitosti. Kritériá usporiadania boli v zásade zrozumiteľné, súviseli najmä s tokmi dopravných prúdov v regiónoch.
Čakalo sa však na konkrétny harmonogram budovania, ktorý mal ešte zohľadniť možnosti rozpočtu a to, ako sú jednotlivé úseky pripravené na začiatok výstavby.
Minulý mesiac napokon ministerstvo dopravy ukázalo základný materiál, z ktorého bolo napríklad jasné, že na južnom Slovensku či na Orave sa nemajú príliš tešiť, pretože priority sú inde. Sú to D1 a D3 a peniaze treba aj na cesty prvej triedy v zlom stave.
V prílohe tohto materiálu je aj dlho očakávaný excelovský súbor s názvom „harmonogram“. Ten je relatívne rozsiahly a užívateľsky mimoriadne nekomfortný, no ak napríklad starostovia mu venujú dosť času, získajú aspoň približný obraz o tom, čo chce štát stavať a pripravovať do roku 2028. Obsahuje aj extra prílohu, v ktorej je opis stavu príprav všetkých možných diaľnic, ktoré by prichádzali do úvahy, ak by bolo peňazí nekonečne veľa.
Praktický výsledok je však znova rozpačitý. Kto hľadal kompaktnú jednoduchú a jednoznačnú A4-ku, kde by bol zoznam úsekov so stavom ich prípravy a predpokladaným časom výstavby, je sklamaný.
Zahmlený harmonogram
Podrobnejšie: