Denník N

Štát sa na subdodávateľov úplne vykašľal, nosím peniaze z domu, aby som zachránil firmu

Rastislav Sič Foto Cornico
Rastislav Sič Foto Cornico

Rastislav Sič tridsať rokov predáva pukance, nachos a stroje na ich prípravu kinám, festivalom a kultúrnym podujatiam. Jeho klienti ostali pre nariadenia vlády väčšinu pandémie zavretí. Od začiatku koronakrízy je preto v hlbokej strate a musel prepustiť skoro polovicu svojich zamestnancov. Okrem príspevku na mzdy jeho firma Cornico nezískala nárok na žiadnu kompenzáciu príjmu.

Podnikateľa najviac frustruje, že aj keď štát vie, že stovky subdodávateľov zažívajú veľké straty, nikto z politikov problém nevyriešil. So žiadosťou o pomoc kontaktoval aj ministra hospodárstva Richarda Sulíka, ktorý mu odpovedal, že podporu nevie politicky pretlačiť. Aktuálne sa kompenzáciou dodávateľov má zaoberať minister financií Igor Matovič, ktorý pôvodné Sulíkove návrhy blokoval.

Sič vraví, že takýto nezáujem štátu veľmi ohrozuje schopnosť slovenských firiem v budúcnosti bojovať s konkurentmi z krajín, v ktorých počas celej pandémie dostávali vysokú podporu. Výsledkom podľa neho bude neochota firiem investovať na Slovensku. Sám tu chcel budovať sklady a distribučné centrum, ale z riadenia krízy ostal taký znechutený, že ich zrejme postaví v zahraničí.

Ako ste sa dostali k podnikaniu s pukancami a s dodávkami pre kiná?

Tesne po revolúcii v deväťdesiatom roku som sa na vojne v Plzni prvýkrát stretol s popcornom. To ma nadchlo, lebo pukance sa robili u nás klasicky na plechu a na plyne. Ale toto bol americký stroj, kde sa robili pukance v sklenenom kabinete a robili sa aj sladké, kakaové.

Vrátil som sa z vojny, dali sme sa dokopy so spolužiakom z vysokej školy a začali sme predávať pukance na Obchodnej ulici v Bratislave.

Postupne sme sa dostali k vytvoreniu samostatnej firmy na Slovensku. Stroje sme začali dovážať z Ameriky, začali sme voziť kukuricu a všetky prísady k tomu a začali sme si vyrábať aj vlastné obaly. Postupne sme vytvorili firmu, ktorá je v strednej Európe v našej oblasti známa, a máme pobočky v Čechách, Poľsku a v Rumunsku.

Akú máte v Európe konkurenciu?

V oblasti dodávania občerstvenia do kín máme najväčšiu konkurenciu z Nemecka, kde je obrovská firma, ktorá zásobuje slovenské aj české, poľské a maďarské kiná. Podobne aj v oblasti obalov do fastfoodových prevádzok máme takisto silnú konkurenciu.

Všetky tieto segmenty sú ťažko postihnuté koronakrízou, či už sú to kiná, štadióny, eventy, rôzne festivaly. Všetci naši zákazníci sú povinne zavretí, ale my nie sme povinne zavretí. Lenže pre to, že naši zákazníci zavretí sú, my máme deväťdesiatpercentný pokles tržieb.

Obávate sa, že vás napokon konkurencia môže predbehnúť?

To je ten problém. Bojím sa hlavne, že tá nemecká konkurencia, ktorá v súčasnosti má oveľa väčšie kompenzácie zo strany nemeckej vlády, nás predbehne. To sa netýka len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Pomoc ekonomike

Ekonomika

Teraz najčítanejšie