Denník N

Ekonóm a politológ Zsolt Gál: To, že sa na juhu nebudú stavať diaľnice, poškodí oveľa viac Slovákov ako Maďarov

Zsolt Gál. Foto - TASR
Zsolt Gál. Foto – TASR

Nový plán ministerstva dopravy na výstavbu ciest je krok vpred, ale chýbajú z neho kompenzačné mechanizmy, tvrdí ekonóm a politológ Zsolt Gál.

Z prelomového plánu ministerstva dopravy o výstavbe ciest na Slovensku do roku 2028 južné Slovensko takmer úplne vypadlo. Ekonóm a politológ Zsolt Gál, ktorý sa angažuje v strane Zsolta Simona Maďarské fórum, v rozhovore vysvetľuje, prečo je oprávnená kritika, že štát zanedbáva južné regióny, a prečo to maďarské strany doteraz nedokázali zmeniť.

Ministerstvo dopravy zverejnilo harmonogram výstavby ciest do roku 2028, z ktorého vyplýva, že na juhu Slovenska sa v tomto období nebudú stavať diaľnice. Vyvolalo to veľkú vlnu kritiky u maďarských politikov. Očakávali ste takýto vývoj?

Dalo sa to predpokladať aj vzhľadom na dlhodobý vývoj na Slovensku. Ten trend pretrváva prakticky už od začiatku výstavby diaľnic.

Niektorí odborníci tento plán chvália, vychádza podľa nich z reálnych údajov a nie z nereálnych politických sľubov. Doteraz totiž politici nasľubovali výstavbu diaľnic aj tam, kde to nebolo reálne. Symbolom týchto sľubov sa stal tunel Soroška na Gemeri, ktorý v tomto pláne chýba. Do akej miery môžu za sklamanie z tohto plánu doterajšie nereálne sľuby politikov?

Rozdelil by som to na dve časti. Tento plán vychádza zo súčasného stavu, ktorý je dôsledkom minimálne 30-ročnej dopravnej politiky na Slovensku. Nie je možné analyzovať tento harmonogram, respektíve priority výstavby bez toho, aby sme videli, čo sa tu pokazilo za týchto tridsať rokov.

To bude dlhý zoznam.

Sú to minimálne tri veci. Áno, je pravda, že dopravná infraštruktúra sa budovala na základe politických rozhodnutí a nie odborných analýz, ktoré by boli opreté o konkrétne indikátory. A vôbec to nebolo transparentné, čo súvisí s tým, že nebolo jasné, na základe akých indikátorov sa dospelo k určitým rozhodnutiam. Dôsledkom je napríklad, že doteraz nedošlo k prepojeniu Bratislavy s Košicami súvislou diaľnicou. Ak by existoval útvar Hodnota za peniaze od začiatku 90. rokov, Slovensko sa pravdepodobne vyberie stredným variantom, čiže Bratislava – Trnava – Nitra – Zvolen – Lučenec – Košice a diaľnica je už hotová. Rozhodovalo sa však politicky a vybralo sa Považie a D1 cez Žilinu. Tiež sa politicky rozhodovalo v relácii juh – sever, a preto sa rozhodlo pre Kysuce a nie pre Oravu, čo sa týka napríklad prepojenia s Poľskom. Tento problém bol však súčasťou väčších balíkov problémov.

Akých?

Začiatkom 90. rokov išlo na Slovensku o tri megastavby.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Maďarská aliancia

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie