Denník N

Tam, kde sú najčastejšie zápchy, plánujú diaľnicu stavať o dva roky neskôr, ako by mohli, hodnotí diaľničný expert

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Máloktorý dokument bol taký očakávaný ako plán diaľničných priorít. Ministri historicky účelovo odkladali úlohu priniesť na stôl plán, ktorý by odrážal skutočné možnosti štátu v investíciách do cestnej infraštruktúry a ich realizáciu zoradil zmysluplne podľa toho, čo prvé treba najviac, a nevmiešaval do investičných rozhodnutí politické body, ktoré diaľnice nosili z regiónov.

Roky trvajúca debata o tom, prečo je dobré zoradiť stavby napríklad podľa veľkosti miestnych dopravných problémov alebo toho, či sa nedajú riešiť aj inak, rýchlejšie a účinnejšie, si vzal pod seba aktuálny minister Andrej Doležal a po mesiacoch odkladov ho aj priniesol na rokovanie vlády.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík si však myslí, že dokument neodráža očakávania, a to aj preto, že je podľa Kovalčíka nedopracovaný.

„Harmonogram s konkrétnymi úsekmi a termínmi (rokmi) tam chýba,“ interpretuje Kovalčík základný dokument, ktorým sa zaoberala vláda. Jednoducho zrozumiteľné a úplné informácie o tom, čo a kedy presne sa má stavať, nenašiel ani v jeho kľúčových prílohách.

„Prehľadný harmonogram prípravy ani výstavby neobsahuje. Iba harmonogram míňania peňazí zo štátneho rozpočtu a zdrojov EÚ na jednotlivé stavby. Pre rezort financií možno fajn, pre všetkých ostatných takmer nepoužiteľné. Je zarážajúce, že vecný plán vôbec nezverejnili. Práve ten totiž zaujíma projektantov, stavbárov, samosprávy aj širokú verejnosť,“ odkazuje Kovalčík.

Dobrá správa je, že ministerstvo dopravy označuje za prioritu dostavbu D1 medzi Bratislavou a Košicami a D3 na Kysuciach, čo sa však vedelo aj predtým.

„Konečne ukazuje, že rozsah reálne uskutočniteľných projektov v  najbližšom desaťročí je oveľa užší, ako sa predtým deklarovalo. Oproti bývalým vládam dáva oveľa triezvejší pohľad na možnosti štátu,“ hodnotí pozitíva Kovalčík.

Nemilo ho však prekvapilo množstvo rozporov medzi tým, čo sa chápe ako priorita a kedy to plánujú realizovať, ale aj nevysvetlené predraženia diaľnic, ktoré tak berú priestor v harmonograme iným úsekom, ktoré by sa doň inak dostali.

Kovalčík tiež vysvetľuje:

  • ako číta plány štátu na stavbu úseku D1 Turany – Hubová,
  • ako to vyzerá s diaľnicou na Kysuciach
  • ako majú vládny plán čítať v Kežmarku, na Orave, v Giraltovciach či v Nových Zámkoch, alebo
  • či je úsek od Bystrice po Slovenskú Ľupču právom medzi prioritami

Vláda vzala na vedomie harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Je to dobrá správa?

Keby obsahoval, čo mal

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Hodnota za peniaze

Ekonomika

Teraz najčítanejšie