Vo vlakoch nie je korona a menej sa kazia, hovorí nový šéf železničiarov. Chce viac cestujúcich aj dotácií
Železničná spoločnosť Slovensko obnovila riadny cestovný poriadok, ale takmer polovica ľudí sa do vlakov nevrátila. Snaží sa ich presvedčiť o bezpečnosti cestovania výsledkami výskumu. Tie hovoria, že v interiéri vlakov sa nenachádza koronavírus.
Nový riaditeľ firmy Roman Koreň dúfa, že v druhom polroku sa počty pasažierov priblížia úrovni spred pandémie. Popritom vyjednáva s ministerstvom financií o extra príspevku, ktorý by im vykryl výpadok tržieb. Ministerskí analytici v Útvare hodnoty za peniaze ho na oplátku tlačia k vyššej efektivite.
Debata je o lepšom vyťažení ľudí a techniky, nasadení autobusov namiesto vlakov na niektorých trasách aj o tom, či kupovať radšej elektrické alebo motorové vlaky.
Analytici hovoria, že treba viac elektrických, ktorých má štátna firma málo. Koreň v princípe súhlasí, ale zároveň vraví, že ďalšie elektrické súpravy sa nedajú vyrobiť a dodať do konca roku 2023 – takže sa na ne nedajú použiť voľné eurofondy. Pre výrobcov motorových vlakov je tento termín tesný tiež, ale podľa Koreňa zvládnuteľný.
Šéf železničiarov v rozhovore povedal, že plánovaný nákup motorových vlakov nesúvisí s tým, že ich vyrába spoločnosť ŽOS Vrútky. A tej šéfuje Koreňov bývalý nadriadený Michal Vereš. Na otázku, či sú kamaráti, hovorí, že sú známi.
Horiace vlaky považuje za zveličenú tému a zároveň hovorí, že porúch ubudlo a prevádzkyschopnosť sa zlepšila.
O osobných vlakoch sa hovorilo najviac vtedy, keď horeli. Bolo to vtedy spôsobené zanedbanou údržbou a investičným dlhom. Čo sa odvtedy zmenilo?
V tom roku 2018 sa to možno trochu zveličovalo. Štatistiky ukazovali, že miera poruchovosti a typu poruchy nie je ojedinelá ani u iných dopravcov. Ale samozrejme, v záujme zvýšenia kvality služieb a bezpečnosti sme urobili určité opatrenia, ktoré sa aj prejavili. V roku 2018 bolo 15 takýchto typov porúch, v roku 2020 osem. Začali sme viac investovať do opráv a a najmä do plánovanej údržby.