Denník N

Vo vlakoch nie je korona a menej sa kazia, hovorí nový šéf železničiarov. Chce viac cestujúcich aj dotácií

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Železničná spoločnosť Slovensko obnovila riadny cestovný poriadok, ale takmer polovica ľudí sa do vlakov nevrátila. Snaží sa ich presvedčiť o bezpečnosti cestovania výsledkami výskumu. Tie hovoria, že v interiéri vlakov sa nenachádza koronavírus.

Nový riaditeľ firmy Roman Koreň dúfa, že v druhom polroku sa počty pasažierov priblížia úrovni spred pandémie. Popritom vyjednáva s ministerstvom financií o extra príspevku, ktorý by im vykryl výpadok tržieb. Ministerskí analytici v Útvare hodnoty za peniaze ho na oplátku tlačia k vyššej efektivite.

Debata je o lepšom vyťažení ľudí a techniky, nasadení autobusov namiesto vlakov na niektorých trasách aj o tom, či kupovať radšej elektrické alebo motorové vlaky.

Analytici hovoria, že treba viac elektrických, ktorých má štátna firma málo. Koreň v princípe súhlasí, ale zároveň vraví, že ďalšie elektrické súpravy sa nedajú vyrobiť a dodať do konca roku 2023 – takže sa na ne nedajú použiť voľné eurofondy. Pre výrobcov motorových vlakov je tento termín tesný tiež, ale podľa Koreňa zvládnuteľný.

Šéf železničiarov v rozhovore povedal, že plánovaný nákup motorových vlakov nesúvisí s tým, že ich vyrába spoločnosť ŽOS Vrútky. A tej šéfuje Koreňov bývalý nadriadený Michal Vereš. Na otázku, či sú kamaráti, hovorí, že sú známi.

Horiace vlaky považuje za zveličenú tému a zároveň hovorí, že porúch ubudlo a prevádzkyschopnosť sa zlepšila.

O osobných vlakoch sa hovorilo najviac vtedy, keď horeli. Bolo to vtedy spôsobené zanedbanou údržbou a investičným dlhom. Čo sa odvtedy zmenilo? 

V tom roku 2018 sa to možno trochu zveličovalo. Štatistiky ukazovali, že miera poruchovosti a typu poruchy nie je ojedinelá ani u iných dopravcov. Ale samozrejme, v záujme zvýšenia kvality služieb a bezpečnosti sme urobili určité opatrenia, ktoré sa aj prejavili. V roku 2018 bolo 15 takýchto typov porúch, v roku 2020 osem. Začali sme viac investovať do opráv a a najmä do plánovanej údržby.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie