Denník N

Sprievodca svetom čipov: prečo chýbajú, čo s tým má Trump a ako vyzerá iPhone zvnútra

Ilustračné foto – Unsplash/Umberto
Ilustračné foto – Unsplash/Umberto

Globálny nedostatok takej bežnej komodity, ako sú počítačové čipy, je prekvapivý, ale zákonitý. Nemôže zaň nedostatok surovín ani štátne zásahy a z veľkej časti dokonca ani covid. Odbor, na ktorom je celý svet až nepríjemne závislý, má podobné výpadky jednoducho v povahe.

Keď v týchto dňoch zablúdite k letisku pri českom Hradci Králové, naskytne sa vám nečakaný pohľad na dlhé série celkom nových automobilov značky Škoda.

Také veľké parkovisko ste zrejme nikdy nevideli, iba ak by ste sa zašli pozrieť priamo do areálu továrne, kde rovnakých áut stojí ešte viac. V Hradci sú len tie, ktoré už niet v Mladej Boleslavi kam dávať.

Môže vám napadnúť, že sú to dočasne nepredajné autá, pre ktoré chýba odbyt, ale opak je pravdou. Práve na tieto modely sa dnes dlho čaká, nedajú sa ľahko kúpiť. Autá z letiska vám však Škodovka predať nemôže, pretože – hoci to na nich nevidno – nie sú hotové.

Chýbajú v nich počítačové čipy. Vozidlá v Hradci čakajú na dodávku potrebných súčiastok. Potom zase prídu tie kamióny, ktoré ich na letisko priviezli, naložia ich a odvezú späť do Boleslavi na dokončenie.

To musí byť riadne drahá záležitosť, poviete si a máte pravdu. Je drahá. Pohľad cez letiskový plot je malou názornou ukážkou celosvetovej krízy, ktorá zvlášť citeľne postihla automobilový priemysel, ale neobmedzuje sa len naň.

Počítač na kolesách

Mnohé automobilky majú väčšie problémy ako boleslavská Škodovka. Tá stále ešte vyrába, zatiaľ čo napríklad Toyota, Ford, GM, Jaguar Land Rover či skupina Stellantis (Chrysler, Fiat, Citroën, Peugeot a niekoľko ďalších značiek) už dočasne zatvárajú továrne.

V Bratislave prerušil Volkswagen výrobu na dva týždne, ale už ju zase obnovil.

Moderné auto je počítač na kolesách. V závislosti od modelu a výrobcu by ste v ňom narátali od niekoľkých stoviek až po tri tisícky čipov. Nájdete ich v motore, kde riadia vstrekovanie, v pneumatikách, kde merajú tlak, a na mnohých ďalších miestach.

Samostatné čipy riadia ABS, rozhodujú o tom, či vystrelí airbag. Umožňujú prenášanie povelov z palubnej dosky do rôznych častí auta. Väčšina z nich je jednoduchá a lacná, ale nevyhnutná. V tých autách na hradeckom letisku možno chýbajú súčiastky za pár eur. Ale výrobok za niekoľko desiatok tisíc sa preto nedá predať.

Keď nedodá čipy jeden výrobca, prečo sa automobilky neobrátia na iného? Pretože svetový polovodičový priemysel je

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Veda

Teraz najčítanejšie