Tunel Višňové už skúmajú noví stavbári. Kedy bude D1 do Košíc, zatiaľ minister nesľubuje (+ video)

Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Martine.
Dlho pozastavené práce na tuneli Višňové sa opäť rozbiehajú. Deje sa to po tom, ako štát v apríli objednal dostavbu úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 kilometra) od firmy Skanska. Teraz sa v tuneli robí diagnostika.
„Zhotoviteľ si určuje, čo treba opraviť a čo treba znovu postaviť,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal v diskusii Denníka N v Martine.
Skanska má úsek dostavať v roku 2023. Podľa Doležala sú väčšou výzvou než samotný tunel mosty mimo neho, chýbajú pre ne totiž dokumenty. „Na mostné objekty bude treba urobiť novú projektovú dokumentáciu, ale s tým je zhotoviteľ stotožnený. Bude treba urobiť dodatočné povolenie stavby,“ uviedol Doležal.
Skanska už pritom bola blízko ku kontraktu na Višňové v roku 2012, keď jeho výstavbu ponúkala najlacnejšie v tandeme s firmou Strabag. Kontrakt napokon získalo konzorcium Salini Impregilo a Dúha. To však po dohode so štátom zo stavby odišlo a po novom tendri ho nahradila práve Skanska.
Okrem dostavby tunela (7,5 kilometra) a zvyšnej časti úseku bude treba zorganizovať aj ďalšie tendre, a to na technológie tunela či na vybudovanie rozsiahleho odpočívadla a strediska údržby.
„Treba čím skôr vyhlásiť tender na technológiu, treba rátať s tým, že aj tam sa môže niečo zdržať,“ upozornil v diskusii analytik INEKO Ján Kovalčík.
Skanska má podľa Doležala svoj diel práce odovzdať v roku 2023. „Áno, ak všetko dobre pôjde, taký je zmluvný termín, taký je predpoklad,“ hovoril Doležal.