Denník N

Kde sa vzal a o čo vlastne ide Štefanovi Holému

V najbližších mesiacoch budú lídri koalície rozhodovať o osude troch veľkých iniciatív, ktoré má na starosti podpredseda vlády Štefan Holý. Výrazne by sa mal zmeniť zákon, ktorý riadi tendre, pravidlá povoľovania stavieb a podpora nájomného bývania.

Všetky tri veci sú dôležité, nikto nepochybuje, že s nimi treba pohnúť, a hoci detailne vieme, čo v nich nefunguje, žiadna z nich nemá jednoduché riešenie. Všetky tri sú mimoriadne zložité, nestačí v nich prijať pár politických rozhodnutí a investovať peniaze, ale treba mikroskopicky nanovo nastaviť desiatky detailov, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú.

Štefan Holý však je človek, ktorý sa opakovane tvári, že má v každom jednom prípade zázračný plán. No ten je vo všetkých troch prípadoch v detailnom pohľade vždy len zmesou prázdnych slov, logických nezmyslov, naivity a evidentných klamstiev. Holý ich navyše kombinuje so snahou vybudovať pre úzku skupinu súkromných firiem systémy, v ktorých by mali dlhodobo isté zisky na úkor zvyšku verejnosti.

Pre zmenu v obstarávaní, povoľovaní stavieb a v nájomnom bývaní potrebujeme rešpektovaného lídra, ktorý je schopný zladiť prácu desiatok skúsených špecialistov na stovkách detailov. Namiesto toho tu máme sebavedomého solitéra s pochybnou minulosťou a narýchlo vybudovaným úradom. Tak to aj dopadne.

Hanba pred porotou ekonómov

Najprv pripomenutie, ako sme sa do tejto pasce dostali. Strana Sme rodina mala v programe rýchle a lacné nájomné byty, lacný lízing áut pre všetkých a obrovské verejné investície, ktoré krajine nevyrobia dlh, lebo sa na to použije model známy z rakúskej diaľničnej firmy Asfinag. A človek, ktorý to všade propagoval, bol vtedy nový objav Borisa Kollára právnik Štefan Holý.

V čase vzniku vlády preto strana Sme rodina logicky žiadala pre Holého ministerstvo dopravy a výstavby. V OĽaNO pri tejto myšlienke omdlievali, pretože ich ekonomické špičky (Matovič, Heger, Jančík) rozumeli, že ekonomické názory Štefana Holého sú pre verejné financie nebezpečné.

Zlého policajta však na seba zobral predseda SaS Richard Sulík, ktorý verejne tak ostro kritizoval Holého plány, že líder vznikajúcej koalície Igor Matovič dal zorganizovať stretnutie ekonómov so Štefanom Holým. To skončilo pre nominanta Sme rodina potupou, po ktorej už Boris Kollár chápal, že nemôže Holého zaparkovať na doprave a nechať ho riadiť výstavbu diaľnic a železníc.

Na investície najbohatšie ministerstvo si však Sme rodina nenechala vziať, poslali tam Andreja Doležala a pre Holého musela koalícia vyrobiť extra úrad. K nemu dostal Holý od koalície aj možnosť ukázať, čo vie – prijal úlohu napísať nový zákon o verejnom obstarávaní, stavebný zákon a aj plán na rýchle a veľké stavanie nájomných bytov bez zvýšenia verejného dlhu.

Autorské dielo

Holému teda vyrobili hračkárske ministerstvo, v ktorom

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

 

Hegerova vláda

Štefan Holý

Verejné IT zákazky

Verejné obstarávanie

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie