Denník N

Pätnásťminútové lístky sa zneužívali, hovorí šéf DPB. Trolejbusy čaká revolúcia, elektrobusy by sa bez eurofondov neoplatili

Martin Rybanský sa predsedom Predstavenstva Dopravného podniku Bratislava stal krátko po dovŕšení tridsiatky. Foto N - Vladimír Šimíček
Martin Rybanský sa predsedom Predstavenstva Dopravného podniku Bratislava stal krátko po dovŕšení tridsiatky. Foto N – Vladimír Šimíček

Najťažšie sa dopravnému podniku zháňajú vodiči trolejbusov a mechanici. Podľa Martina Rybanského príliš nepomohol ani nábor vysokoškolských študentov na riadenie električiek.

Keď Martina Rybanského odporučila v júni 2019 komisia za predsedu Predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, niektorým kritikom prekážal jeho vek: v čase nástupu mal len tridsať rokov. Zastupiteľstvo ho však zvolilo výraznou väčšinou, hlavne vďaka poslancom z tímu primátora Matúša Valla.

Rybanský vedie najväčší bratislavský mestský podnik dva roky. V rozhovore hovorí:

  • prečo považujú zlacnenie ročnej električenky za dobrý nápad,
  • ako bude fungovať kompenzácia za rušenie pätnásťminútových lístkov,
  • prečo majú vodiči najväčší rešpekt zo šoférovania trolejbusu,
  • čo možno čakať od nových autobusov Otokar z Turecka,
  • ako zmenia hybridné trolejbusy bratislavské linky.

Prečo od júla rušíte pätnásťminútové lístky? 

Možno by som kontroval otázkou, či by ste sa radi stále vozili v tridsaťročnom neklimatizovanom autobuse, ktorý by šoféroval vodič v spotenom starom tričku. Odpovedám, že zvyšovanie kvality niečo stojí. Aj keď mi je ľúto, že sme k takémuto kroku museli pristúpiť, je to v záujme cieľa dostať Bratislavu v oblasti MHD medzi európske metropoly.

Ako laik by som povedal, že o tom, či budú jazdiť 30-ročné autobusy, nerozhoduje existencia pätnásťminútových lístkov. 

Naše opatrenia nie sú len o rušení týchto lístkov. Na jednej strane rušíme pätnásťminútové lístky a zdvíhame cenu niektorých jednorazových lístkov, na druhej strane chceme motivovať pravidelných cestujúcich tým, že až o 65 eur zlacňujeme ročný lístok. Práve v tom spočíva gro našich zmien. Snažíme sa nastaviť rozmýšľanie cestujúcich úplne inak – aby človek už nepremýšľal nad tým, či práve v ten deň využije alebo nevyužije MHD. Chceme dosiahnuť stav, že si jednoducho kúpi ročný lístok, potom už bez rozmyslu bude cestovať, keď potrebuje, a nebude zapĺňať mesto svojím autom.

Počítate teda s tým, že keď si človek raz za ten ročný lístok zaplatí, bude ho chcieť čo najviac zužitkovať. 

Ja som napríklad žil chvíľu v Prahe, a keď som tam mal predplatený lístok, tak mi ani nenapadlo

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava v Bratislave

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie