Pätnásťminútové lístky sa zneužívali, hovorí šéf DPB. Trolejbusy čaká revolúcia, elektrobusy by sa bez eurofondov neoplatili
Najťažšie sa dopravnému podniku zháňajú vodiči trolejbusov a mechanici. Podľa Martina Rybanského príliš nepomohol ani nábor vysokoškolských študentov na riadenie električiek.
Keď Martina Rybanského odporučila v júni 2019 komisia za predsedu Predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, niektorým kritikom prekážal jeho vek: v čase nástupu mal len tridsať rokov. Zastupiteľstvo ho však zvolilo výraznou väčšinou, hlavne vďaka poslancom z tímu primátora Matúša Valla.
Rybanský vedie najväčší bratislavský mestský podnik dva roky. V rozhovore hovorí:
- prečo považujú zlacnenie ročnej električenky za dobrý nápad,
- ako bude fungovať kompenzácia za rušenie pätnásťminútových lístkov,
- prečo majú vodiči najväčší rešpekt zo šoférovania trolejbusu,
- čo možno čakať od nových autobusov Otokar z Turecka,
- ako zmenia hybridné trolejbusy bratislavské linky.
Prečo od júla rušíte pätnásťminútové lístky?
Možno by som kontroval otázkou, či by ste sa radi stále vozili v tridsaťročnom neklimatizovanom autobuse, ktorý by šoféroval vodič v spotenom starom tričku. Odpovedám, že zvyšovanie kvality niečo stojí. Aj keď mi je ľúto, že sme k takémuto kroku museli pristúpiť, je to v záujme cieľa dostať Bratislavu v oblasti MHD medzi európske metropoly.
Ako laik by som povedal, že o tom, či budú jazdiť 30-ročné autobusy, nerozhoduje existencia pätnásťminútových lístkov.
Naše opatrenia nie sú len o rušení týchto lístkov. Na jednej strane rušíme pätnásťminútové lístky a zdvíhame cenu niektorých jednorazových lístkov, na druhej strane chceme motivovať pravidelných cestujúcich tým, že až o 65 eur zlacňujeme ročný lístok. Práve v tom spočíva gro našich zmien. Snažíme sa nastaviť rozmýšľanie cestujúcich úplne inak – aby človek už nepremýšľal nad tým, či práve v ten deň využije alebo nevyužije MHD. Chceme dosiahnuť stav, že si jednoducho kúpi ročný lístok, potom už bez rozmyslu bude cestovať, keď potrebuje, a nebude zapĺňať mesto svojím autom.
Počítate teda s tým, že keď si človek raz za ten ročný lístok zaplatí, bude ho chcieť čo najviac zužitkovať.
Ja som napríklad žil chvíľu v Prahe, a keď som tam mal predplatený lístok, tak mi ani nenapadlo