Denník N

Keď železnice zrýchľujú, všetko mešká a ceny idú hore (kde sa čo pokazilo)

Modernizácia železničnej trate. Foto - TASR
Modernizácia železničnej trate. Foto – TASR

Takmer každý úsek modernizácie tratí z Bratislavy smerom k Žiline skončil v problémoch.

Rekonštrukciu železničných tratí na západnom a už aj strednom Slovensku, ktoré majú zrýchliť cestovanie, pripomína cestujúcim už niekoľko rokov sústavné meškanie vlakov prechádzajúcich medzi Bratislavou a Žilinou. To však zďaleka nie sú všetky komplikácie spojené s touto prestavbou. Pozrite si ich stručný prehľad po jednotlivých úsekoch:

Bratislava – Zlatovce pri Trenčíne (vyšetrujú podvody so stavebným materiálom)

Postupná modernizácia úsekov z bratislavskej Rače do Zlatoviec pri Trenčíne stála 747 miliónov eur prevažne z eurofondov. Polícia teraz na úseku od Nového Mesta nad Váhom a Zlatovcami vyšetruje výstavbu takmer dvojkilometrového tunela Turecký vrch. Vyšetrovatelia majú podozrenie, že vyťažený materiál z tunela niekto vyfakturoval ako odpad, ktorý potom znova použil na stavbe a nechal si ho preplatiť od železníc ako nákup nového materiálu.

Na tomto úseku medzi Zlatovcami a Novým Mestom nad Váhom modernizovalo trate konzorcium pod vedením OHL, v ktorom boli aj Váhostav, Doprastav, Eltra a Skanska.

Zlatovce – Trenčianska Teplá (prišli sme o eurofondy)

Táto 12-kilometrová trať priniesla Slovensku viacero problémov. Európska komisia rozhodla, že keď pre ňu štátne železnice hľadali hlavných dodávateľov, poškodili jedného z uchádzačov a v tendri nechali vyhrať druhú najlacnejšiu ponuku.

Kontrakt za 244 miliónov eur tak pripadol združeniu, ktoré vedie firma TSS GRADE, ktorá pred časom odpísala väčšinu svojich dlhov voči obchodným partnerom v takzvanej reštrukturalizácii podobne ako Váhostav či Doprastav.
Brusel nás už vyzval, aby sme sa vzdali eurofondov na tento projekt, a trať tak platí Slovensko plne z vlastného rozpočtu.

To však ešte nemusí byť všetko. O ďalšie peniaze môžeme prísť, keďže Skanska, ktorá mala v tendri najlepšiu ponuku, si dláždi cestu za odškodným cez súdy. Výsledok je, že ŽSR majú celý sporný tender opätovne vyhodnotiť. Môže sa tak stať, že za koľajnice zaplatíme jednej firme, lebo ich postavila, a druhej, lebo sme ju poškodili v tendri.

Najnovšie sa na tomto úseku vedie spor o to, kto má komu čo zaplatiť. Začínajú sa ozývať firmy, ktoré tvrdia, že nedostali zaplatené. V celej veci je spor medzi TSS GRADE a jej dodávateľom, Euro Continental Building (ECB).
Rátať treba aj s meškaním dostavby. Oficiálne platí termín odovzdania vo februári budúceho roka, no stavbári sa už snažia termín posunúť s vysvetlením, že dostali napríklad chybné informácie o uložených inžinierskych sieťach.

Trenčianska Teplá – Beluša (vyšetrovaný OLAF-om, no napokon v poriadku)

Týchto vyše 20 kilometrov koľajníc odovzdávali v júli minulého roku. Konzorcium vedené Strabagom malo so železnicami kontrakt na 274 miliónov eur bez DPH. Výstavbu síce šetril Európsky úrad boja proti korupcii, no napokon problém nenašiel. Výstavba tejto často trate bude napokon jedna z najúspešnejších, štát pri jej odovzdávaní podľa portálu Teraz.sk predpokladal, že sme na nej ušetrili asi 20 miliónov eur.

Beluša – Púchov (meškanie a nezaplatené faktúry)

Tento takmer 9-kilometrový úsek modernizuje OHL s Váhostavom. V zmluve so štátom si dohodli cenu z tendra 91,8 milióna eur a tiež, že rýchle koľajnice budú hotové do troch rokov, odkedy stavbár dostane k dispozícii stavenisko.

Asi pred rokom odhadlo ministerstvo dopravy, že by tu 160-kou mohli ľudia jazdiť vlakom v apríli 2015. Napokon sa v zmluve spresnilo, že to bude najneskôr 30. september 2015. Termíny mali posunúť napríklad rozsiahle archeologické nálezy. Archeológovia našli osídlenia z neskorej doby bronzovej, a to pod púchovskou železničnou stanicou, a z vrcholného stredoveku.

Fragmenty trecej misky na drtenie obilia. Foto - ŽSR
Fragmenty trecej misky na drvenie obilia. Foto – ŽSR

Železnice tvrdia, že septembrový termín na odovzdanie stavby splnili. „Po tejto trati už jazdia vlaky,“ píšu železnice. Všetko však zrejme v poriadku nie je, páska sa zatiaľ nestrihala. Môže to súvisieť s tým, že aj na tomto úseku sa ozýva niekoľko firiem so sťažnosťou, že nedostali za prácu riadne zaplatené.

Považská Teplá – Žilina (našli zemné teleso, hýbe to s cenou)

Združenie pod vedením TSS GRADE tu začalo stavať na prelome rokov 2013 a 2014, keď zákazku vysúťažili s ponukou takmer 128 miliónov eur. Hotová môže byť najskôr v roku 2016. V cene je zahrnutá aj 10-percentná rezerva na neočakávané udalosti, tak to býva v každej zmluve. Zmluvná cena sa podľa železničiarov prekročiť nesmie, z rezervy sa čerpať môže.

Už sa z nej zrejme aj čerpá. Železničiari píšu, že počas stavby sa zistilo, že treba zlikvidovať viac odpadu, než sa čakalo.

„Nebolo možné predpokladať, že v minulosti bolo vybudované zemné teleso, ktoré pozostávalo z množstva odpadu prikrytého zeminou. Túto mimoriadne závažnú situáciu bolo nutné vyriešiť navýšením prác spojených s likvidáciou odpadu, s návozom množstva novej zeminy, s ktorou sa pôvodne nepočítalo,“ píšu železničiari. Hovoria, že najmä preto už uzatvorili so stavbármi takzvaný zmenový list, ktorý obsahuje zmeny v hodnote 5,2 milióna eur. Platí však, že zmluvná cena vrátane rezervy prekročená nebude.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie