Štát vráti Bruselu 56 miliónov: stavbárov nepotrestal za kartelový podvod a ešte im dal zarobiť
- Šesť stavebných firiem preukázateľne manipulovalo diaľničný tender. Štát im dal za to pokuty, ktoré niektoré z nich ani nezaplatili.
- Napriek tomu mohli tieto firmy ďalej pracovať pre štát, čo nahnevalo Európsku komisiu, ktorá nám prikázala vrátiť časť eurofondov.
- Za kartel teda zaplatil štát, kým napríklad Doprastav riadený ľuďmi Miroslava Výboha a Strabag ruského oligarchu Olega Deripasku o nič neprišli a ešte aj ďalej zarábali na štátnych zákazkách.
Slovensko dostalo od Európskej komisie pokutu 55,5 milióna eur za to, že naše úrady účinne nepotrestali účastníkov veľkého kartelového podvodu ešte z roku 2004.
Strabag, Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil vtedy oklamali štát, aby si mohli za diaľnicu pri Poprade pýtať predražené ceny. Uzavreli kartelovú dohodu o tom, kto akú cenu v súťaži ponúkne a kto sa v predstieranej súťaži stane víťazom.
Podvod potvrdili súdy, Protimonopolný úrad aj Úrad pre verejné obstarávanie.
Namiesto účinného trestu však štát dával stavebným firmám ďalšie diaľničné zákazky. A k tomu ešte aj z eurofondov, čo sa nepáčilo Európskej komisii.
„Dôvodom opravy (pokuty, pozn. red) bolo verejné obstarávanie Slovenskej správy ciest na realizáciu stavby „Diaľnica D1 Mengusovce – Jánovce“ z roku 2004. Protimonopolný úrad SR v roku 2006 v tejto súvislosti udelil šiestim stavebným firmám pokutu za kartel a rovnako päťročný zákaz zúčastňovania na verejnom obstarávaní. Audity Európskej komisie však dokázali, že účastníci kartelu v rokoch 2006 – 2011 naďalej vo veľkom zarábali na štátnych zákazkách,“ píše v súčasnosti ministerstvo financií.
Európska komisia s našimi úradníckymi špičkami najmenej dva roky vyjednávala o treste – o treste pre Slovensko, nie pre usvedčených stavbárov.
Skvelá správa?
Ministerstvá financií a investícií prezentujú výsledok ako skvelú správu pre Slovensko. Podľa nich totiž hrozilo,