Denník N

Rada pre reklamu potvrdila zavádzanie v kampani na Čistú elektrinu od SPP. Do kódexu môže pribudnúť greenwashing

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Rada pre reklamu, ktorá dohliada na pravdivosť a etiku v slovenskej reklame, prvýkrát poukázala na zavádzanie o zelených témach v kampani SPP Čistá elektrina. Je to precedentné rozhodnutie, po ktorom bude nasledovať aj zmena etického kódexu a presnejšie definovanie toho, čo sa považuje za takzvaný greenwashing. 

Takzvanú zelenú alebo čistú elektrinu predávajú všetci najväčší dodávatelia energií. Počet zákazníkov, ktorí si za ňu priplácajú, už dosahuje zaujímavé čísla.

Na ilustráciu: keď Denník E písal o téme v apríli, produkt Zelená energia si od ZSE kupovalo 30-tisíc klientov. Za dva mesiace ich počet aj vďaka masívnej kampani stúpol o 83 percent. Aj na týchto číslach je vidieť, že zelená reklama na časť spotrebiteľov funguje.

O to dôležitejšie je sledovať, či slogany sľubujú naozaj to, za čo je zákazník ochotný zaplatiť aj prémiovú cenu. Prehnané alebo zavádzajúce tvrdenia o environmentálnych aspektoch produktu alebo služby sa označujú anglickým výrazom greenwashing.

Dve eurá mesačne za produkt Čistá elektrina si platí aj každý desiaty zákazník SPP. Podľa Rady pre reklamu však spoločnosť kampaňou navodila prehnané očakávania.

SPP totiž zákazníkom sľubovalo, že vďaka produktu Čistá elektrina môže mať domácnosť elektrinu „výhradne z obnoviteľných zdrojov”. To je však technicky nemožné – všetky domácnosti majú v zásuvkách rovnaký energetický mix, najmä elektrinu vyrobenú z jadra, uhlia a zemného plynu. Slnko, vietor a voda tvoria len menšiu časť.

Rada pre reklamu sa kampaňou SPP zaoberala na podnet, ktorý jej môže anonymne poslať ktokoľvek. V tomto prípade neznámy sťažovateľ tvrdil, že reklama na čistú energiu je ukážkovým príkladom „greenwashingu“. Vo svojom odôvodnení rada tvrdí, že sa s názorom sťažovateľa „čiastočne stotožnila“.

Spoločnosť SPP rozhodnutie rady akceptovala a na webovú podstránku o produkte doplnila informácie, z ktorých má byť fungovanie produktu jasnejšie, potvrdil hovorca Ondrej Šebesta. „Detailné informácie sú zobrazené vo vrstvenej podobe v rozbaľovacom zozname formou otázok a odpovedí.“ O týchto zmenách bola informovaná aj Rada pre reklamu, SPP neuviedlo, či detailnejšie informácie dostali aj súčasní odberatelia so zeleným paušálom.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ceny energií

Klimatická kríza

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie