Pivo Šíravar nikomu nechýba, ale zo sladu z Michaloviec varí aj Heineken či Carlsberg

Tento text je súčasťou regionálneho projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Michalovciach a na dolnom Zemplíne.
Slovensko nie je potravinárska veľmoc, pre nízku efektivitu svojich farmárov neuživí ani samo seba, až 60 percent skonzumovaných potravín sa sem vozí z cudziny. Výnimkou z tohto trendu je postavenie krajiny vo vývoze jačmenného sladu pre výrobu piva. Zo slovenského sladu sa varia pivá nielen v iných európskych krajinách, ale aj na iných svetadieloch, v rebríčku exportérov je krajina dlhodobo blízko prvej svetovej desiatky.
Okrem tradičných známych značiek pivovarov sa slad vyrába aj na východe v Sladovni Michalovce, ktorá je treťou najväčšou spomedzi sedmičky tunajších spracovateľov. Jej majiteľ Milan Lapišák ju pôvodne získal v privatizácii ako prívesok k michalovskému pivovaru, po ktorom túžil oveľa viac. No zatiaľ čo pivovar už dávno zavrel, so sladovňou sa postupne stal významným stredoeurópskym hráčom a teraz cez koronakrízu výrobu rozšíril o vyše polovicu.
Starnúci sladovník Lapišák už s podnikom zvládol aj prechod na novú generáciu. Podiely v nej previedol na svoje dcéry a dlho zaúčaného manažéra.
Alchýmia sladu