Denník N

Týždeň v európskej ekonomike: Od roku 2035 sa majú predávať už len bezemisné autá

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Autor je vydavateľ portálu Euractiv.sk

  • Podľa navrhnutých prísnejších štandardov sa po 2035 majú predávať len bezemisné autá
  • Ďalšia vlna pandémie je tu, rastie tlak na vakcináciu
  • Prehľad balíka klimatickej legislatívy predstavenej Európskou komisiou

1. Komisia zverejnila nové emisné štandardy pre osobné autá a dodávky

Európska komisia dnes zverejnila balík legislatívnych opatrení, ktoré majú dosiahnuť zníženie emisií skleníkových plynov o 55 percent do roku 2030. Prehľad celého balíka ponúkame nižšie. Teraz sa zamerajme na oblasť, ktorá bola drámou do poslednej chvíle a ku ktorej sa cíti byť povolaný vyjadrovať sa takmer každý (popri futbale a vakcinácii): spaľovacie motory.

Súčasťou balíka sú aj nové emisné štandardy pre osobné autá a dodávky. Do roku 2030 majú priemerné emisie novo predaných áut klesnúť o 55 percent (oproti 2021), do roku 2035 o sto percent. Inak povedané, po roku 2035 sa už v Európskej únii nemajú predávať žiadne osobné autá a dodávky, ktorých motory produkujú emisie.

Čo návrhu predchádzalo

O sprísňovaní štandardov sa hovorí už dlhšie, písali sme o tom obšírnejšie pred časom. Komisia chcela pôvodne navrhnúť 65-percentné zníženie priemerných emisií do roku 2030 a nulové emisie do 2035.

Časť automobilového priemyslu sa sťažovala, že to bude znamenať de facto zákaz spaľovacích motorov, nesúhlasili ani niektoré vlády. Francúzsko chcelo odklad nulových emisií do 2040. Podľa informácií nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung mali rovnaký postoj niektorí členovia Komisie: viceprezident Valdis Dombrovskis, komisár pre vnútorný trh Thierry Breton a komisárka pre dopravu Adina Valeanová.

Nakoniec neuspeli. Znížil sa však cieľ pre rok 2030, namiesto 65 percent len 55. To ale znamená, že na takmer polovicu redukcie ostane len päť rokov.

Čo mohlo ovplyvniť výsledok

Automobilový sektor je jedným z najdôležitejších v Európe a automobilová loby má veľký vplyv na prijímanú legislatívu. Aj environmentálnu. Ako však up

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Európska únia

Ekonomika

Teraz najčítanejšie