Denník N

Stavitelia diaľnic žiadajú od štátu 40 miliónov eur navyše. V stavebníctve totiž prudko rastú ceny

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Surovinová kríza siaha aj na výstavbu štátnych diaľnic. Manažéri v Národnej diaľničnej spoločnosti majú na stole požiadavky stavebných firiem na zvyšovanie cien rozostavaných diaľnic a rýchlostných ciest vo výške desiatok miliónov eur.

„Aktuálne máme na stole požiadavky na úrovni zhruba 40 miliónov eur z dôvodu zvýšenia cien vstupných materiálov, dá sa povedať zo všetkých stavieb,“ zhrnula predbežné nároky hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Diaľničiari majú aktuálne rozostavaných takmer 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v hodnote približne 1,5 miliardy eur. Píšu, že problémom sa zaoberajú.

„Situáciu pozorne sledujeme a vyhodnocujeme, aby sme vedeli prijať korektné a zodpovedné riešenia, ktoré umožňujú existujúce zmluvné vzťahy,“ povedala Žgravčáková.

O komplikáciách vedia aj na ministerstve dopravy. Štátna tajomníčka ministerstva Katarína Bruncková ešte koncom mája na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré zastrešovala CEEC Research, vyjadrila obavy o udržateľnosť zazmluvnených cien.

Ceny už neplatia, ale zmluvy so štátom áno

Dalibor Novotný, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SMS (do roku 2016 Stavby mostov Slovakia), na tej istej konferencii hovoril o tom, ako cena ocele od decembra minulého roka vzrástla o 30 – 40 percent.

„Dnes keď požiadam o cenovú ponuku, platí maximálne 30 dní. Pri dĺžke verejného obstarávania nadlimitnej zákazky 20 mesiacov asi vieme, akým spôsobom dnes tvoríme ceny,“ povedal Novotný koncom mája.

SMS má aktuálne kontrakty ako priamy zhotoviteľ a zmluvný partner štátu napríklad so Slovenskou správou ciest, ktorá má na starosti cesty I. triedy. Je tak isté, že ten istý problém riešia aj jej manažéri, a situácia sa od mája pravdepodobne iba vyhrotila.

„Slovenská správa ciest eviduje enormný rast cien stavebných materiálov. Taktiež boli zo strany zhotoviteľov avizované nároky na tieto zvýšené výdavky,“ potvrdzuje štátna firma.

Nároky aktuálne rieši, žiadny nie je uzatvorený. „Všeobecne však platí, že čím drahšia stavba, tým je nárok vyšší. Všetky nárasty budú musieť byť riešené zákonnou formou a v zmysle zmluvy o dielo. V súčasnosti prebiehajú analýzy, ktoré by mali povedať, či a ako bude možné tieto nároky zhotoviteľov uhrádzať,“ píše Slovenská správa ciest s tým, že je priskoro hovoriť, čí nárok je vyšší a čí nižší.

Stavbári medzičasom zažívajú komplikácie s rastúcimi cenami výstuže.

„Dobrý príklad je stavba obchvatu Brezna, ktorú sme podpisovali v septembri minulého roka. Verejné obstarávanie na túto cestu I. triedy však prebiehalo ešte v roku 2019, takže ponuková cena je 20 mesiacov stará. Súťaž na takéto veľké projekty bežne trvá pol roka až dva roky. Tam sme počítali s cenou výstuže na úrovni 600 eur a dnes ju kupujeme minimálne za 1200 eur za tonu. To je cena za výstuž, ktorú máme ešte z objednávky na prelome rokov,“ opísal Novotný v rozhovore pre Denník N.

Cena za tonu mäkkej betonárskej výstuže podľa Novotného vzrástla za posledných 12 mesiacov z približne 500 eur na 1200 až 1300 eur podľa dodávateľov či veľkosti objednávok a tam sa problém nekončí – dodávatelia už chodia aj s ponukami, ktoré platia iba niekoľko dní. To je málo aj na to, aby nový materiál stihol investor vôbec schváliť.

Nedostatok na trhu navyše vedie aj k zdržaniam na stavbách pre meškajúce dodávky, no najväčší problém sú ceny.

Podnikatelia v stavebníctve už prostredníctvom Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska avizovali, že ak štát stavbárom nepomôže s enormným rastom cien v sektore, na Slovensku hrozia krachy stavebných firiem, ďalšie spomalenie výstavby sprevádzané sociálnymi a ekonomickými dopadmi a ohrozená bude aj realizácia Národného plánu obnovy a odolnosti Slovenska.

O niekoľko týždňov neskôr na to zareagoval aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) a sľúbil, že celú záležitosť bude riešiť s premiérom Eduardom Hegerom a na vláde.

„Premiér Eduard Heger o tejto problematike vie, zatiaľ však s ministrom dopravy Andrejom Doležalom ešte na túto tému spoločne nerokovali. Minister avizoval, že ho požiada o stretnutie v najbližšom období, kde by sa dohodli na ďalších krokoch,“ odpísali z úradu vlády.

Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf povedal, že minister požiada o stretnutie s premiérom hneď po návrate z dovolenky. „Viac informácií poskytneme po tomto stretnutí,“ povedal Rudolf, ktorý je zároveň Doležalovým poradcom.

Poradiť si s touto situáciou môže byť mimoriadne komplikované. Ak sa aj štát rozhodne sčasti alebo úplne zdražovanie stavbárom sanovať, problémom nemusia byť len peniaze, ale aj legislatíva a platné znenie zmlúv.

Aj Národná diaľničná píše, že „musí zanalyzovať, akým spôsobom by sa jednotlivé zvyšovania preukazovali a či by možné riešenia boli v súlade s podmienkami verejného obstarávania“.

V čom môže byť problém

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Koronavírus

Ekonomika

Teraz najčítanejšie