Denník N

Áno, ide im o peniaze, hovorí o finančných agentoch finančník Škriniar. Lenže bankári sa od nich veľmi nelíšia

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Deväť z desiatich finančných agentov do dvoch rokov ukončí svoju činnosť, veľa pracovníkov sa strieda aj na bankových pobočkách. Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity, ktorý sa financiám venuje viac ako dvadsať rokov, učí nielen študentov, ale vzdeláva aj finančných agentov. V rozhovore vysvetľuje, prečo nie je ľahké predávať finančné produkty a akú veľkú úlohu zohrávajú provízie pri motivácii sprostredkovateľov. I to, ako sa to líši od motivácií bankárov, ktorí vám radia na pobočkách. Dočítate sa aj:

  • o akých nezmysloch ho presviedčajú bankári na pobočkách i ako ho klamali;
  • ako v množstve finančných agentov, z ktorých väčšina skončí neúspechom, spoznať toho šikovného;
  • koľko finanční sprostredkovatelia zarábajú na províziách za to, čo ľuďom predajú;
  • či je dobré vyberať si všetky finančné produkty v jednej banke a či ľudia veria viac bankárom alebo poradcom
  • a na čo si dať pozor pri investovaní, úveroch a v čom vám bankári alebo agent nemusia dať správne rady.

Čo vás ako odborníka na financie na finančných inštitúciách najviac vyrušuje?

Nerovnosť medzi zmluvnými stranami – klientom a finančnou inštitúciou. Sú to podmienky kladené na klienta a neschopnosť klienta im vzdorovať. Ak človek finančný produkt potrebuje alebo chce, buď pristúpi na podmienky poskytovateľa, alebo má smolu.

Banky chcú robiť na pobočkách poradenstvo, vytláčajú prácu s hotovosťou. Keď chodíte na pobočky, nevedia, že majú oproti sebe školiteľa. Ako im ide ponúkanie rád?

Vnímam to mierne inak. Banky nechcú robiť poradenstvo, chcú ponúkať klientom niečo, na čom zarobia. Na vyplácaní a prijímaní peňazí veľa zarobiť nemôžu, lebo poplatky by museli byť také extrémne vysoké, že by to nebolo akceptovateľné. Hľadajú teda možnosti, ako zarobiť, a hľadajú činnosti, na ktorých sa to dá. Tie nákladné alebo s najnižšou maržou prenášajú do virtuálneho sveta.

Akí dobrí sú teda poradcovia, ktorí v bankách oproti vám zvyknú sedieť? 

Viem vyhodnotiť to, či mi podávajú skreslené, skrátené alebo komplexné informácie. Veľmi záleží na tom, ako dlho sú v tej pozícii. Je to ako so stolárom, s lekárom, vodičom autobusu – čím dlhšie sa tomu venuje, tým je odbornejší, skúsenejší. Začiatočník nemusí vedieť pochopiť následky toho, čo hovorí a čo klient od neho získa. Chýba mu vyhodnotenie previazanosti niektorých otázok. Ja sa pýtam na jednu vec, no on sa ma nepýta naspäť, čo tým chcem dosiahnuť.

Napríklad?

Klient sa pýta, ktorá úroková sadzba je pri úvere najlacnejšia. Jednoročná? Mal by sa spýtať, prečo chcete najlacnejšiu? Zamýšľate sa nad niečím iným, neviete si dovoliť hypotéku pri vyššej sadzbe? Najlacnejšia totiž môže byť pre neho aj najrizikovejšia a vhodnejšia pre neho by mohla byť napríklad päťročná. No ak na ňu nemá, možno by bolo vhodnejšie počkať alebo zobrať si menšiu hypotéku.

Pojem finančné poradenstvo, ktorým sú označené stolíky v bankách, by mal byť komplexom pohľadov na finančnú situáciu klienta, nie iba zodpovedaním otázok klienta.

Máte s niektorými bankami extrémne negatívne či pozitívne skúsenosti?

Moje skúsenosti korešpondujú s tým, čo počúvam od môjho okolia. V niektorej pobočke sa o vás vôbec nezaujímajú, inde vás privítajú. Za dvadsať rokov som mal účty asi vo všetkých bankách, hoci nie v rovnakom čase. Devín banka bola veľmi obohacujúci zážitok. Boli aj pobočky, kde sa dalo usmiať a úsmev mi opätovali. Chodieval som za jedným pánom, a keď tam nebol, tak som sa otočil, lebo on bol môj bankár.

Ale boli aj také, kam som vošiel a prostredie a atmosféra vo mne vzbudzovali nedôveru. Stalo sa mi, že v pobočke neďaleko bratislavského Čumila som si desať minút posedel a odišiel, lebo ani jeden z bankárov napriek tomu, že nemali ani jedného klienta, si ma nevšimol.

Skúste menovať. 

Rád som chodieval

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Banky a poisťovne

Investovanie a úvery

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie