Denník N

Výstuž do ciest zdražela na dvojnásobok, no kontrakty so štátom sú v starých cenách, hovorí šéf stavebnej firmy

Stavba I/66 Brezno obchvat. Foto - SMS
Stavba I/66 Brezno obchvat. Foto – SMS

Keď začiatkom týždňa prišiel dodávateľ betónovej výstuže z Maďarska do firmy SMS, ktorá u nás stavia cesty, prišiel zbytočne. Cenu, ktorú ponúkol, totiž dokázal garantovať iba do piatka, a to je málo, aby nový materiál schválil investor, ktorý si stavbu objednáva od SMS.

Aj to je dôsledok rastúcich cien a nedostatku materiálov na stavebnom trhu. Ďalšie komplikácie prináša meškania dodávok.

„Najväčší problém je mäkká betonárska výstuž. My realizujeme dopravné stavby, takže pre nás je to kľúčový vstup. Ešte v lete minulého roka sa tona výstuže predávala približne za 500 eur, teraz je cena 1200 až 1300 eur za tonu podľa dodávateľov či veľkosti objednávok,“ opisuje riaditeľ a predseda predstavenstva stavebnej firmy SMS Dalibor Novotný.

Pri kontraktoch so štátom je problém o to väčší, že ceny sa tvoria mesiace až roky pred tým, ako reálne dôjde k podpisovaniu zmlúv. Tak dlho sa u nás totiž naťahujú súťaže o výstavbu ciest.

Manažéri v stavebnom sektore preto očakávajú od ministra dopravy Andreja Doležala, aby dal zelenú štátnym investorom a tí mohli zarátať nečakane prudké cenové výkyvy v stavebníctve do kontraktov.

„V opačnom prípade skrachujú stavebné spoločnosti, ktoré tu pracujú aj 30 rokov,“ hovorí Novotný. V rozhovore vysvetľuje aj:

  • ako sa tvorí cena do ponúk v štátnych tendroch,
  • prečo automobilky zhoršili dostupnosť personálu pre stavebný trh alebo
  • akých kontraktov sa aktuálna situácia na trhu najviac dotkne.

Ceny sa v stavebníctve prudko zvyšujú. Čo to spôsobuje v praxi?

Dobrý príklad je stavba obchvatu Brezna, ktorú sme podpisovali v septembri minulého roka. Verejné obstarávanie na túto cestu prvej triedy však prebiehalo ešte v roku 2019, takže ponuková cena je 20 mesiacov stará. Súťaž na takéto veľké projekty bežne trvá pol roka až dva roky. Tam sme počítali s cenou výstuže na úrovni 600 eur a dnes ju kupujeme minimálne za 1200 eur za tonu. To je cena za výstuž, ktorú máme ešte z objednávky na prelome rokov.

Dalibor Novotný, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SMS a. s. Foto – SMS a .s.

Keď ste podpisovali kontrakt, nemali ste od dodávateľov garantovanú cenu na výstuž na celý čas výstavby?

Nie, to nám nikto negarantuje na také obdobie. Funguje to tak, že keď vypracovávame cenovú ponuku

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie