Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Počiatek prekvapil. Oznámil súťaž, ktorá môže vylepšiť cestovanie rýchlikmi

Foto - TASR
Foto – TASR

Minister hľadá dopravcu, ktorý prevezme rýchliky medzi Banskou Bystricou a Bratislavou. Môže ísť o prvú súťaž svojho druhu na Slovensku.

Minister dopravy Ján Počiatek sa zrejme rozhodol ukázať, že dokáže vypísať aj súťaž, ktorá nebude budiť podozrenia z plytvania peňazí. Jeho ministerstvo vydalo predbežné oznámenie, že otvorí konkurencii rýchlikovú dopravu medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.

Na trati v súčasnosti jazdia vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá za ňu berie miliónové dotácie. Počiatkov úrad teraz avizuje, že linku v otvorenej súťaži ponúkne súkromným dopravcom.

„Predmetom zákazky je zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby pre cestujúcich medzi mestami Bratislava a Banská Bystrica,“ píše ministerstvo v oznámení.

Súkromníci by v tendri mohli ponúknuť, že budú jazdiť za nižšie dotácie než ZSSK. A zároveň, že poskytnú vo vagónoch napríklad WiFi pripojenie, bezplatnú roznášku novín či teplých nápojov. V ideálnom prípade by teda výsledkom bolo, že štát niečo ušetrí a cestujúci získajú väčší komfort.

Predbežný záujem už avizoval český RegioJet, ktorý od decembra jazdí na vlastné riziko na linke medzi Košicami a Bratislavou. „Vyhlásenie tendra vítame. Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ďalším záujemcom je spoločnosť Arriva, patriaca pod nemeckého štátneho dopravcu Deutsche Bahn, ktorá už na Slovensku prevádzkuje diaľkové autobusy. „Na liberalizáciu železničného trhu na Slovensku čakáme už dlho,“ hovorí šéf slovenskej divízie Arrivy László Ivan.

A v neposlednom rade by sa mohla prihlásiť aj ZSSK, ktorá by o rýchliky z Banskej Bystrice do Bratislavy nerada prišla. Na rozdiel od minulosti však kontrakt nedostane automaticky, ale bude musieť ponúknuť lepšie podmienky než konkurencia.

„Máme záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava – Banská Bystrica, o účasti v súťaži sa rozhodneme po preštudovaní podmienok,“ uvádza hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Neistá súťaž

Predbežným oznámením Počiatek do značnej miery prekvapil. Doteraz to vyzeralo tak, že pred voľbami bude podpisovať len sporné zákazky, kde sa budú veľkoryso rozdeľovať štátne peniaze  – od bratislavského obchvatu za štyri miliardy eur po akýsi „atlas pasívnej infraštruktúry“ za 48 miliónov eur.

Jeho úradníci síce súťaž na rýchliky sľubovali už v zime, odvtedy však vydávali len nič nehovoriace stanoviská, že na jej príprave pracujú. Oznámiť konkrétny termín sa zdráhali.

vlaky_infograf4-1024x506-1000x494

Hoci aktuálne oznámenie už znamená istý posun, samo osebe ešte nemusí znamenať, že súťaž naozaj prebehne. „Nie je stanovený žiadny termín, dokedy musí byť súťaž vyhlásená. Platnosť predbežného oznámenia môže byť až jeden rok,“ vysvetľuje hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút.

Navyše, aj keby sa ministerstvo s vyhlásením súťaže poponáhľalo, nie je isté, že ju stihne dokončiť do volieb. Napríklad české ministerstvo nedávno vyhlásilo podobný tender na rýchlikovú trať medzi Plzňou a Mostom. A usúdilo, že len na podanie ponúk bude potrebných sedem mesiacov.

Takúto veľkorysú lehotu si minister Počiatek už dovoliť nemôže, pokiaľ chce dokončiť zákazku vo vlastnej réžii. Môže síce projekt prenechať aj svojim prípadným nástupcom, lenže tí môžu mať o zadaní iné predstavy, čo by celý proces zabrzdilo.

Česko takto po voľbách 2013 zrušilo súťaž na prevádzkovanie rýchlikov medzi Ostravou, Krnovom a Olomoucom. A hoci tento tender oficiálne vyhral súkromný RegioJet, na trati naďalej zostali jazdiť štátne České dráhy.

Až najbližšie týždne teda ukážu, či Počiatkovo ministerstvo myslí súťaž vážne alebo je predbežné oznámenie len prázdne gesto smerom k súkromným dopravcom, ktorí po tendri dlhodobo volali.

Odvážny minister?

V každom prípade, pokiaľ minister celý proces dokončí, pôjde na slovenské pomery o veľký prelom. Absolútnu väčšinu vlakov dnes totiž na Slovensku vypravuje štátna ZSSK, ktorá za to dostáva dotácie presahujúce 200 miliónov eur ročne.

Ďalšie desiatky miliónov z európskych fondov čerpá na nákupy nových súprav.

Hodina otázok
Minister Počiatek má v rukách na slovenské pomery ojedinelú súťaž. Foto N – Tomáš Benedikovič

Naproti tomu súkromná konkurencia doteraz na Slovensku mohla jazdiť len na vlastné náklady a riziko. Jedinú výnimku predstavuje dotovaná trať Komárno – Bratislava, ktorú RegioJet obsadil v roku 2011 po dohode s vtedajším ministrom dopravy Jánom Figeľom. Tomuto rozhodnutiu však nepredchádzala otvorená súťaž.

„Pokiaľ bude súťaž na rýchlikové spojenie Bratislava – Banská Bystrica skutočne vypísaná, pán Počiatek ukáže, že je najodvážnejším ministrom dopravy, ktorého doteraz Slovensko malo,“ vraví Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue.

Vo všeobecnosti totiž politici radi uprednostňujú skôr štátnych dopravcov – často preto, aby nestratili kontrolu nad peniazmi, ktoré sa v nich točia. „Napríklad cez ZSSK pretieklo vlani vyše 350 miliónov eur, pričom asi polovica sa spotrebovala na nákup tovarov a služieb,“ dodáva Mertinková.

Prečo by sa súťaž hodila?

Že si ministerstvo pre svoju súťaž vybralo práve trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou, nie je náhoda. Železnica medzi týmito mestami dnes za veľa nestojí.

Rýchliky na niektorých úsekoch jazdia len štyridsaťkilometrovou rýchlosťou. Trať je zastaraná a pokiaľ nemáte nárok na bezplatné cestovanie vlakmi, výhodnejšie je odviezť sa autobusom.

Na trati z Banskej Bystrice dnes cestujúci jazdia modernými vlakmi i klasickými „koženkami“. Foto N – Tomáš Benedikovič
Na trati z Banskej Bystrice dnes cestujúci jazdia modernými vlakmi i klasickými „koženkami“. Foto N – Tomáš Benedikovič

Napriek tomu súkromníci tvrdia, že aspoň časť ľudí by vedeli do vlakov prilákať. „Myslíme si, že vieme priniesť mnoho inovácií, ktoré urobia túto trať príťažlivejšou pre cestujúcich,“ povedal nedávno Ivan zo slovenskej pobočky dopravcu Arriva.

Cena lístkov sa podľa všetkého zrejme meniť nebude (bežný lístok na trasu medzi Banskou Bystricou a Bratislavou dnes stojí 10,46 eura). Výšku tarify totiž určuje štát.

Dopravca však môže ponúkať napríklad víkendové zľavy alebo rôzne zvýhodnené balíčky.

Ministerstvo by celkovo mohlo súkromníkom ponúknuť, aby prevzali osem párov rýchlikov. „Okrem toho uvažujeme, že by sme do tohto balíka zaradili aj dva posilové vlaky, ktoré tu tiež premávajú,“ poznamenal pred časom hovorca Martin Kóňa.

O dvadsať percent lacnejšie?

Ďalšou témou sú peniaze. Za prevádzku rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou doteraz štát vypláca ZSSK dotáciu 8,7 milióna eur ročne.

Za túto sumu ZSSK odjazdí 1,3 milióna takzvaných kilometrov ročne – jeden kilometer za 6,7 eura.

Z predbežného oznámenia vyplýva, že ministerstvo bude chcieť, aby víťaz súťaže odjazdil až 1,5 milióna kilometrov. Súkromníci však tvrdia, že za každý prejazdený kilometer si môžu od štátu pýtať menej, než dnes dostáva ZSSK. „Štát by mohol ušetriť dvadsať percent,“ tvrdí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Dnes na DennikE.sk

  • Nezamestnanosť: Hromadných výpovedí bolo v máji prekvapujúco menej
  • Slovenská pošta: Novým predsedom predstavenstva je Martin Ľupták
  • Financie: Schodok štátneho rozpočtu v máji opäť výraznejšie stúpol a prekročil hodnotu plánovanú na celý rok
  • Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur
  • Autá: Predaj nových osobných áut vo Francúzsku v máji klesol medziročne zhruba o polovicu na vyše 96-tisíc
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze

Minúta po minúte

Zdieľať

Kým sa na stavbe bratislavského obchvatu hromadia problémy, jeho manažéri sa cítia ponížení

Za neprimerané a ponižujúce označujú predstavitelia spoločnosti D4R7 zadržanie a obvinenie súčasného aj bývalého šéfa firmy za zásah do životného prostredia pri stavbe bratislavského obchvatu. NAKA konateľa firmy – nemeckého občana – aj jeho španielskeho predchodcu obvinila koncom minulého týždňa.

Zdieľať

Zynga kupuje tureckého producenta hier pre mobilné prístroje Peak za 1,8 mld. USD. Ide o doteraz najväčšiu akvizíciu amerického výrobcu počítačových hier, zvýši mu počet denných používateľov o 60 %. Zynga stojí napríklad za hrou FarmVille.

Dohoda prichádza v čase zvýšeného záujmu o hranie hier, ktorý podporili karanténne opatrenia súvisiace s koronavírusom a obmedzenia ďalších zábavných aktivít. Dokončená by mala byť v 3. štvrťroku.

Šéf Zyngy Frank Gibeau očakáva, že akvizícia zvýši priemerný počet aktívnych hráčov hier firmy o vyše 60 percent vďaka zahraničnej expanzii. Transakcia je tiež dôležitá pre rast jej tržieb a ziskovosť.

Spoločnosť Peak bola založená v roku 2010 v Istanbule. Patrí medzi takzvané technologické jednorožce, teda začínajúce súkromné IT firmy s hodnotou nad 1 miliardu dolárov. Z jej produkcie pochádza obľúbená hra Made in Istanbul. (bloomberg, reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje nový balík fiškálnych stimulov v hodnote 75 až 80 miliárd eur na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou. Peniaze majú ísť nad rámec marcového záchranného plánu za 750 miliárd eur.

Podľa Bild am Sonntag by väčšinu financií v ďalšom stimulačnom balíku mala vyčleniť vláda kancelárky Angely Merkelovej, doplnia ju jednotlivé spolkové krajiny. Podporný program má byť predstavený tento týždeň.

Na čo by mohlo dať Nemecko peniaze:

  • zníženie daní,
  • peňažná podpora rodinám,
  • dodatočné financie pre malé firmy,
  • odpustenie dlhov pre obce,
  • dotácie na automobilový priemysel.

Šéf nemeckého parlamentu Wolfgang Schäuble vyzval kabinet, aby stimulmi podporil politiku v oblasti klímy, digitalizáciu a inovácie. Dotácie na kúpu nového auta, ktoré už ohlásilo napríklad Francúzsko, považuje za niečo „nepredstaviteľné“.

Predseda Asociácie nemeckých strojárskych firiem VDMA Carl Martin Welcker nedeľníku FAS povedal, že stimuly na nové vozidlá by „diskriminovali iné výrobky“. (tasr)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Žilinský kraj pridal po otvorení škôl viaceré prímestské autobusy, naďalej sa však jazdí zväčša podľa cestovného poriadku cez prázdninové pracovné dni. Kraj od soboty okrem toho spúšťa cyklobusy pre turistov, pridá aj nové spoje na Liptove.

Ako budú jazdiť prímestské autobusy v Žilinskom kraji:

Samosprávne kraje si objednávajú prímestskú dopravu od autobusových dopravcov, s ktorými majú dlhodobé zmluvy.

Ďalšie kraje podobne ako žilinská krajská samospráva ohlásili pridanie spojov od 1. júna, nevrátili sa však zatiaľ k plnej prevádzke ako pred pandémiou.

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Novým predsedom predstavenstva Slovenskej pošty sa stal Martin Ľupták a dočasne bude vykonávať aj povinnosti generálneho riaditeľa. Na túto pozíciu rezort dopravy vyhlási výberové konanie. Ľupták doteraz pôsobil v špedičnej spoločnosti Bring Trucking patriacej do štruktúr nórskej pošty.

Zdieľať

Kartel OPEC a Rusko diskutujú o predĺžení súčasných škrtov v ťažbe ropy o jeden až dva mesiace. Zoskupenie sa dohodlo na znížení ťažby počas mája a júna o 9,7 milióna barelov denne, čo je približne desatina svetovej produkcie.

OPEC a spojenci na čele s Ruskom obmedzujú ťažbu ropy, aby zvýšili jej ceny, ktoré sa drasticky prepadli vinou prepadu dopytu spôsobeného reštrikčnými koronavírusovými opatreniami.

Podľa agentúry Reuters neformálny líder OPEC-u Saudská Arábia nepočíta s uvoľnením dohodnutého opatrenia v júli, ale rokuje o jeho predĺžení do konca roka. Takému scenáru údajne zatiaľ nie je naklonené Rusko.

„Zatiaľ je to návrh, ešte sa musí dokončiť,“ uviedla agentúra Reuters k možnému predĺženiu škrtov o jeden až dva mesiace zdroj zo skupiny OPEC+. „Je to na mesiac – dva, nie na pol roka,“ povedal ruský zdroj o predĺžení ťažobných obmedzení.

Ceny ropy sa pohybujú okolo 35 dolárov za barel, v porovnaní so začiatkom roka sú zhruba na polovičnej úrovni. Členské štáty OPEC+ by mali diskutovať o ťažobnej politike na online stretnutí 4. júna. (reuters, čtk)

Zdieľať

Najviac peňazí z prvej pomoci od štátu za marec dostal Volkswagen Slovakia. Nasleduje trnavská automobilka PSA a výrobca pneumatík Continental Matador Rubber. Vyplýva to z aktualizovaného zoznamu, ktorý zverejnila Transparency International.

Transparency International si informácie vyžiadala podľa zákona, v štátnom registri zmlúv totiž informácia o výške pomoci chýba.

Čo vyplýva z aktualizovaného zoznamu

  • Volkswagen Slovakia získal v programe takzvaného kurzarbeitu 5,3 milióna eur. PSA dostala 960-tisíc eur a púchovský závod nemeckého Continentalu 600-tisíc eur.
  • Drvivá väčšina z prvej desiatky podporených patrí do automobilového priemyslu. Výnimkou je nitriansky Foxconn, ktorý vyrába televízory, a logistická spoločnosť DHL Exel Slovakia.

Transparency hovorí, že údaje bude aktualizovať každé dva týždne.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať