Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Tykal si s Paškom a zatajil luxusný byt. Kto je Marcel Forai, ktorý odchádza pre zmluvy s tetou

Marcel Forai vo funkcii šéfa štátnej poisťovne skončil. Foto – TASR
Marcel Forai vo funkcii šéfa štátnej poisťovne skončil. Foto – TASR

Tri roky viedol štátnu zdravotnú poisťovňu. Okrem zmlúv s tetou mal problémy aj s tým, že nevysvetlil, odkiaľ mal peniaze na luxusný byt v Bratislave.

Marcel Forai viedol štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu viac ako tri roky. Bol na jednej z najmocnejších pozícií v zdravotníctve. Štátna poisťovňa má totiž dvojtretinový podiel na našom trhu, rozhoduje zhruba o 2,5 miliardy eur.

A kto bol Forai, ktorý skončil na poste šéfa štátnej poisťovne? Môžeme o ňom povedať, že si tykal s Pavlom Paškom a podpisoval zmluvy so svojou 77-ročnou tetou Ankou. Hovorili o ňom, že je dobrý kvôli lobingu a nechcel sa priznať k svojmu luxusnému bytu.

A čo sa týka poisťovne, veľa o ňom počuť nebolo.

Kamarát z Košíc

Kým sa stal Forai šéfom Všeobecnej zdravotnej poisťovne, vystriedal v zdravotníctve viacero postov. Pracoval v Spoločnej zdravotnej poisťovni (tiež štátna poisťovňa, ktorá sa neskôr spojila so Všeobecnou zdravotnou), ale aj na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni bol od februára 2009, kde bol najprv riaditeľom jej krajskej pobočky v Košiciach.

Keď nastúpil do funkcie riaditeľa poisťovne, ako prvé sa riešilo, že je z Košíc. Prvý škandál totiž prišiel ešte predtým, ako sa Forai dostal na čelo poisťovne.

TV Markíza totiž nahrala, ako Radoslav Bardún, šéf spoločnosti Medirex, pod ktorú patria laboratóriá, povedal, že sa šéfom Všeobecnej zdravotnej poisťovne stane „jeden náš kamarát z Košíc. Z hľadiska lobingu by to mohlo byť dobré,“ šepkal v domnení, že ho nikto nepočuje.

O tri týždne neskôr sa stal šéfom poisťovne Forai z Košíc. Priznal, že sa s Bardúnom pozná. „Ale je to štandardný pracovný vzťah,“ povedal v rozhovore pre Sme.

Rovnako povedal, že si tyká aj Pavlom Paškom, ďalším Košičanom, ktorý má podľa viacerých zdrojov v zdravotníctve veľký vplyv. Hovorí o tom aj údajný spis Gorila.

„Poznáme sa, sme Košičania. Stretávame sa na spoločenských akciách, kde sa pozdravíme, vieme o sebe,“ povedal ešte v máji 2011 v rozhovore pre Sme. Priznal, že si s Paškom tyká, ale kamaráti vraj nie sú.

Luxusný byt

Kamarátske vzťahy Forai ustál a vo funkcii ostal. Ďalší problém prišiel vlani, keď týždenník Plus 7 dní napísal o jeho luxusnom byte v River Parku v Bratislave na brehu Dunaja.

Celý komplex postavila skupina J&T, cena Foraiovho bytu sa odhaduje na 700-tisíc eur. Nepriznal ho ani v majetkovom priznaní, za čo dostal trest – prišiel o tri platy.

Na Foraiov byt vraj nebolo záložné právo banky. Znamená to, že byt platil v hotovosti alebo ho dostal ako dar.

Odkiaľ mal peniaze na túto nehnuteľnosť, nevysvetlil. Vyvoláva to otázky najmä preto, že pracoval v poisťovni či úradoch, ktoré patria pod štát.

Na to upozorňovali aj opoziční poslanci na výbore, kde sa jeho byt riešil. Ale aj vtedy si post šéfa poisťovne udržal.

Teta Anka

O ten prišiel až pre zmluvy so svojou 77-ročnou tetou Annou Sučkovou. Tá figuruje v siedmich firmách a s viacerými je prepojená.

Forai skončil najmä pre zmluvy za 14 miliónov, ktoré poisťovňa podpísala s firmami jeho tety. Niektoré podpisoval priamo Forai.

Denník N s Transparency International písal o týchto prepojeniach už v máji. Teraz podal podnet na prešetrenie zmlúv opozičný poslanec Miroslav Beblavý (Sieť).

Forai sa najskôr k tete nepriznával. No v pondelok na tlačovej konferencii ju už volal „teta Anka“.

Aj keď v ten deň tvrdil, že sa necíti byť v konflikte záujmov, v utorok na tlačovke s ministrom zdravotníctva Viliamom Čislákom odstúpil.

K rýchlemu odvolaniu mohli prispieť aj blížiace sa voľby. Tie budú budúci rok.

Nie veľa práce

Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorú Forai riadil, je najmocnejšia z poisťovní. Má najviac poistencov, rozdeľuje aj najviac peňazí.

Ak uzavrie s lekárom dobrú zmluvu, jeho ambulancia môže dobre fungovať. Ak však niekomu zmluvu zruší, môže mať problém prežiť. To platí pre ambulancie, ale aj pre nemocnice či ich oddelenia.

Za Foraia nebolo o štátnej poisťovni príliš počuť, veľké zmeny v nej neurobil. Nerušil napríklad oddelenia v nemocniciach, nerobí ani iné výrazné a viditeľné zmeny.

Pripravil zmeny v niektorých preventívnych programoch, mnohé zo zmien boli technické – zmenil napríklad platby niektorých výkonov.

Za výraznejšiu zmenu sa dajú považovať bonusy za operovanie. Nemocnica, ktorá viac operovala, tak dostala viac peňazí. Tak sa im darilo znižovať čakacie lehoty na operácie, ktoré má Všeobecná zdravotná poisťovňa najvyššie.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať