Denník N

Vlakov z Číny rýchlo pribúda, Slovensko však obchádzajú. Podľa železničiarov sú riešením dotácie

Na snímke nákladný vlak z Číny počas slávnostného privítania v prekladiskovom termináli nákladného prístavu v Bratislave v pondelok 13. novembra 2017. FOTO TASR - Marko Erd
Na snímke nákladný vlak z Číny počas slávnostného privítania v prekladiskovom termináli nákladného prístavu v Bratislave v pondelok 13. novembra 2017. FOTO TASR – Marko Erd

Máločo prekvitá v pandémii tak ako preprava kontajnerov po železnici medzi Čínou a Európou. Vlani narástla o 56 percent a rok 2021 vyzerá zatiaľ ešte lepšie.

Drvivú väčšinu kontajnerov k sebe stiahli poľskí železničiari. Tí slovenskí žiadajú podporu od štátu, aby dokázali ponúknuť svojim zákazníkom nižšie ceny.

Pomohli aj problémy v Sueze

Výrazný vzostup kontajnerových vlakov sa začal už pred pandémiou. V rokoch 2020 – 2021 čísla naďalej prudko rastú.

Prispelo k tomu napríklad aj vlaňajšie zablokovanie Suezského prieplavu a nedostatok kapacít v leteckej a námornej doprave, zhodnotil portál Load Star, ktorý sa špecializuje na logistiku.

Približne 90 percent kontajnerových vlakov medzi Čínou a Európskou úniou prechádza cez poľské prekladisko Malaszewicze na hranici s Bieloruskom. Keďže je oň silný záujem, Poliaci výrazne zvyšujú jeho kapacitu.

Dotácia 100 eur za kontajner

Slovenské prekladisko v obci Dobrá v okrese Trebišov je polomŕtve a stratové. Vlastní ho štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.

Prenajala ho dcérskej firme, v ktorej má okrem štátneho Carga podiel aj súkromná firma Budamar Logistics.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Andrej Doležal

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie