Vyvinuli sme tričká, na ktorých nevidno pot ani špinu, v budúcnosti pridáme UV ochranu, hovorí riaditeľ firmy CityZen
„Isté obdobie sme propagovali test, ako dlho je možné naše tričko neprať. Spätná väzba od ľudí bola, aby sme to nerobili, lebo tým nabádame k tomu, nech sa ľudia správajú ako ‚čuňatá‘,“ spomína Pavel Hrstka, riaditeľ českej módnej značky CityZen.
Pred tromi rokmi ju založili spoločne s ďalšími dvoma kamarátmi, ktorí v štyridsiatke zanechali rozbehnuté kariéry a vrhli sa na výrobu tričiek. Dnes k tomu patria už aj košele, polokošele a spodná bielizeň. Darí sa im aj napriek tomu, že európsky trh zaplavuje lacný textil z Ázie.
Pavel Hrstka hovorí o tričkách CityZenu, akoby to bola technológia určená na kozmické lety. „Vzali sme niekoľko technológií z úspešných vecí a namontovali sme ich na oblečenie pre ľudí.“ Vďaka tomu ich tričko zneviditeľňuje pot, nenasáva špinu a menej páchne.
V rozhovore sa dozviete aj to:
- na akom princípe funguje zneviditeľňovanie potu;
- či to funguje aj pri ľuďoch, ktorí sa extrémne potia;
- či môže biznisu CityZenu pomôcť globálne otepľovanie;
- aké sú plány firmy s rozširovaním výroby aj na Slovensku
- a prečo firma rozmýšľa, že vybuduje vlastné učilište pre krajčírov.
U vás vo firme je asi normálne, že zamestnanci chodia do práce v tričkách a nerieši sa to.
Ja som do práce chodil dvadsať rokov v košeliach. Teraz si to v tričku užívam. Dnes som si aj kvôli vám zobral polokošeľu.
Čo ste robili predtým, že ste museli chodiť v košeli?
Zatiaľ najväčšiu časť kariéry som strávil projektmi lekarna.cz a mojalekaren.sk, ktoré som od roku 1998 až do roku 2014 budoval. Tam som získal manažérske a marketingové skúsenosti. Farmácia je pomerne konzervatívny biznis, vtedy tam bol „dress code” kravata a oblek, ale teraz je to už zase inak.
Od farmaceutického biznisu k tričkám, to je celkom skok. Ako ste sa k tomu dostali?
CityZen sme založili traja kamaráti – ja, Martin Burkoň a René Neměček. Práve René, ktorému tu hovoríme textilný boh, chcel vždy robiť inteligentnejšie veci a bol to on, kto prišiel s nápadom vyrábať neobyčajné tričko. Dnes dokážeme pristávať na Marse, ale na tričku sme za 150 rokov od jeho vzniku menili prakticky len farby a strihy. René dokáže robiť s textilom obrovské veci, obzvlášť s bavlnou. René nosil myšlienku v hlave prakticky od 90. rokov, my sme sa v živote neustále stretávali a zároveň míňali, pretože každý z nás bol na striedačku pohltený prácou alebo rodinou. Trvalo to viac než desať rokov, kým sme na to dupli a nápad začali predávať. Samotná myšlienka pustiť sa do inovácie trička je z jedného manažérskeho školenia, kde zaznela poučka, že najjednoduchšia inovácia je kopírovať nápady z iného odvetvia.