Cieľom očkovacej lotérie je skôr marketing ministra financií. Vťahovať ľudí do živého vysielania nie je dobrý nápad (anketa)
Od nedele sa ľudia, ktorí sa zaočkovali vakcínou proti covidu-19, môžu registrovať v očkovacej lotérii. Ak niekoho presvedčili na očkovanie a ten tak urobil, môže zase požiadať o sprostredkovateľský bonus. Odvtedy si táto téma žije svojím životom aj vo verejnom priestore a debatuje sa, či má takáto finančná motivácia vôbec zmysel, či je to dobré riešenie.
Šiestich odborníkov sme sa opýtali, či považujú očkovaciu lotériu a bonus za sprostredkovanie očkovania za dobrý nápad. Ani jeden z nich si nemyslí, že by lotéria dokázala očkovaním výrazne pohnúť. Ani ambícia spojiť lotériu s televíznou šou sa nezdá byť niektorým z nich ako ideálne riešenie. Najmä vťahovanie ľudí do relácie počas živého vysielania.
Odpovedali kreatívny riaditeľ Peter Darovec, grafický dizajnér Martin Bajaník, sociológ Miloslav Bahna, šachista Ján Markoš, psychologička Barbara Lášticová a marketingový špecialista Pavol Minár.
Najprv výber z odpovedí:
Peter Darovec,
kreatívny riaditeľ
Efektívnejšie by zrejme fungovali nástroje využívajúce negatívnu motiváciu, teda obmedzovanie možností pre nezaočkovaných a neobmedzovanie očkovaných. Na to však dnes na Slovensku nie je politická vôľa.
Martin Bajaník,
grafický dizajnér, pracuje vo vlastnom štúdiu Pekne & Dobre
Čím viac ľudí chcete zasiahnuť, tým atraktívnejšiu výhru musíte ponúknuť a zároveň pripraviť čo najmenšie prekážky na vstup. To sa v prípade očkovacej lotérie nedeje, preto som voči výsledku skeptický.
Miloslav Bahna,
riaditeľ Sociologického ústavu SAV
Nemyslím si, že to bude nejaký „game changer“, že by to pohlo zaočkovanosť zásadným smerom. Ale v situácii, v akej sme, je primerané chytať sa aj tej slamky.
Ján Markoš,
šachový veľmajster a autor knihy Medzi dobrom a zlom
Myslím si, že očkovacia lotéria bola nadizajnovaná takým spôsobom, že skôr než snaha o dosiahnutie vyššej zaočkovanosti je jej hlavným cieľom marketing ministra financií.
Barbara Lášticová,
psychologička, riaditeľka Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV
Skôr sa mi zdá lepšie, že sprostredkovateľský bonus je adresný, ale vízia výhry v lotérii je veľmi vzdialená a je stále veľké riziko, že človek nevyhrá, a nemusí mať vôbec takú motivačnú funkciu.
Pavol Minár,
odborník na marketing a komunikáciu, zakladateľ firmy Inspirations Minar
Promotion a aktivizácie zásadným spôsobom znižujú hodnotu značiek. Vždy je potom namáhavé hodnotu značiek dostať na nejakú úroveň, ak sú ľudia navyknutí, že sú ťahané nejakými zľavami alebo bonusmi. Pokojne sa aj očkovaniu môže stať, že sa trochu bude znižovať jeho hodnota v spoločnosti, ak to bude ťahané tým, že má byť nejaká lotéria.
A teraz celé odpovede šiestich odborníkov:
Peter Darovec,
kreatívny riaditeľ
Akákoľvek aktivita, ktorá môže viesť k zvýšeniu zaočkovanosti, je dobrá a užitočná. Teda aj táto. Akurát si nie som istý, či v tom mixe nástrojov, ktoré má štát k dispozícii, je práve tento schopný presvedčiť relevantné množstvo tých, ktorí stále ešte s očkovaním váhajú. Efektívnejšie by zrejme fungovali nástroje využívajúce negatívnu motiváciu, teda obmedzovanie možností pre nezaočkovaných a neobmedzovanie očkovaných. Na to však dnes na Slovensku nie je politická vôľa. Takže si musíme „vystačiť“ s výrazne obmedzenými možnosťami takýchto „pozitívnych“ nástrojov.
Rozumiem aj ambícii spojiť lotériu s televíznou šou. K takémuto typu promotion to patrí, umožňuje to držať tému prítomnú vo verejnom priestore. Veľmi opatrný by som však bol pri jej dramaturgii, najmä pri plošnom vťahovaní ľudí do hry pri živom vysielaní. To, čo roky bežne funguje pri