Denník N

Ako partia železničiarov a komunistický seriál zachránili najstaršiu tatranskú električku Kométa

Interiér motorového vozňa Kométa v roku 1983, než sa začalo s jeho opravami. Dnes jazdí každú nedeľu za veľkého záujmu železničných nadšencov. Foto - VKŽ/TASR
Interiér motorového vozňa Kométa v roku 1983, než sa začalo s jeho opravami. Dnes jazdí každú nedeľu za veľkého záujmu železničných nadšencov. Foto – VKŽ/TASR

Kométa je jediná z prvej generácie električiek, ktoré vyrobili ešte pred prvou svetovou vojnou. Absolútna väčšina pôvodných tatranských električiek išla po roku 1970 do šrotu.

Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Poprade a v Tatrách.

Rušňovodič vo výslužbe Jaroslav Vančo si presne pamätá na deň, keď sa dozvedel, že električka prezývaná Kométa by mala skončiť v šrote. Na Mikuláša v roku 1977 dostali papier, v ktorom stálo, že súprava z roku 1912 bude vyradená z prevádzky. Pre údajne neopraviteľné poruchy je ďalej nevyužiteľná pre potreby Československých dráh.

„V tej dobe bol tlak na to, aby takéto vozidlá išli pri prvej možnej príležitosti do šrotu. Nehľadelo sa naľavo, ani napravo, historická hodnota zaujímala málokoho,“ rozpráva Vančo, ktorý v tom čase začínal ako rušňovodič v popradskom depe.

Mladý železničiar sa spojil s podobne zmýšľajúcimi kolegami. Presviedčaním a lobingom na riaditeľstve v Bratislave sa im podarilo Kométu pred autogénom uchrániť. Motorový vozeň prečkal v depe až do druhej polovice 80. rokov, keď už, paradoxne, pomohli samotní komunisti.

Československá televízia sa chystala natáčať propagandistický seriál

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Denník N v Poprade

Dovolenka 2022

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie