Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Docent Lešinský: Problém s motormi ako Volkswagen majú všetky automobilky

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Slovenský odborník na automobilový priemysel hovorí, že určite nejde len o problém Volkswagenu – s podobným rizikom fungujú aj iné automobilky.

Známy pedagóg z STU v Bratislave JÁN LEŠINSKÝ tvrdí, že časť viny na škandále spadá aj na prístup amerických regulátorov, ktorí dnes kritizovaný motor predtým povolili uviesť na trh. 

VLesinskyolkswagen sa priznal, že do áut s naftovým motorom dal softvér, ktorý falšoval výsledky testov emisií. Prekvapilo vás to?

Každý výrobca musí pri príchode na nový trh na miestnom pracovisku homologizovať auto. A Američania v ich prípade uznali, že je to vhodné auto s vhodným motorom spĺňajúcim ich požiadavky. Na vine je teda aj štátna organizácia, ktorá homologizovala auto pre USA. Časť viny má aj Bosch, ktorý je dodávateľom elektroniky, softvéru a hardvéru pre motor. V celej tej reťazi nie je jediný človek, ktorý by bol sám vinný.

O čo presne ide?

Reč je o veľmi komplikovanom motore, v ktorom sú dve kvapaliny: nafta a močovina. Motor si na zníženie produkcie NOx-ov (oxidov dusíka – pozn. red.) prisáva močovinu. Poznáte to z tirákov – po 6000 kilometroch ju musia vždy natankovať. Dôležité je, ako je riadiaci softvér urobený, kedy prisáva viac čpavku a kedy menej. Tým ovplyvňuje priebeh produkcie NOx-ov. Pokiaľ to šili na americký cyklus, tak prisávali vtedy, keď chceli splniť ten cyklus. A preberacia komisia to nastavenie motora homologizovala. Ak je problém aj po tom, čo miestne úrady schvália motory, môžu mať rovnaký problém všetci svetoví výrobcovia takých motorov.

Keď teda iné automobilky tvrdia, že ich sa ten škandál netýka, nie je to pravda?

Systémy, ktoré dokážu znižovať oxidy dusíka, iste fungujú na podobných princípoch. Ja neviem, aký systém použil Volkswagen pre toto riešenie. Robil to pre nich určite dodávateľ. Je tam jeden počítač, ktorý nerobí nič iné, len toto sleduje pre motor. Keby tam dali iný softvér, neboli by možno splnili požiadavky pre takú nízku spotrebu a také nízke emisie, ale bolo by to možno v poriadku v celom režime. To norma nepredpisuje.

Čo predpisuje norma?

Norma predpisuje, že musíte splniť cyklus podľa EPA (Agentúry pre ochranu životného prostredia – pozn. red.). V ňom je presne určené, pri akom režime medzi diaľnicou a mestom, akými rýchlosťami musí auto dosiahnuť za niekoľko sto až tisíc sekúnd výsledné parametre. A zrejme na základe toho ho schválili. Iné automobilky majú možno iný problém, ale každá z nich má problémy. Tak rýchlo súťažia, že sem-tam im niečo unikne. Ale nemyslím si, že pokiaľ ide o emisie, je to ojedinelé. Keď chceli znížiť v Los Angeles oxid uhličitý, aby tam nebol smog, tak priškrtili zmes, mali teda chudobnú zmes a splnili normy. Smog sa veľmi nevyskytoval. A po pár rokoch zistili, že namiesto oxidu uhličitého majú problémy s vysokými oxidmi dusíka. Pri chudobnej zmesi sú podstatne vyššie teploty a tvorí sa viac oxidov dusíka.

K čomu to celé povedie?

Novinárske komentáre budú túto diskusiu akcelerovať až dovtedy, pokým technici neuznajú, že spotreba pre ten konkrétny motor musí byť o niečo vyššia, aby neboli také vysoké teploty. Nebude mať síce také perfektné výsledky, ale oxidy nebudú. Osobne som prekvapený, že predstaviteľ Volkswagenu to zobral na seba. Myslíte si, že prezident firmy, ktorá má majetok 400 miliárd eur, môže sledovať každý motor? Len v Bratislave montujú do automobilov desiatky rozdielnych motorov.

Ale oni priznali, že tam bol iný softvér.

Splnili americké predpisy, lebo inak by tie autá nemohli predávať v Amerike. A teraz si niekto vymyslel, že bude pri inom režime ako predpísanom robiť nejaké meranie, a zistil, že je rozdiel v tom, čo namerali. Pred 30 rokmi sme mali na Slovensku problém. Kúpili sme rýchlejší motor, ktorý v jednom špeciálnom režime spĺňal zmluvné podmienky, ale vo všetkých ostatných zďaleka nie. A čo sme mohli robiť? Nemohli sme cez právnikov naháňať dodávateľa, lebo zmluvu splnili. Splnili, že pri konkrétnych otáčkach, zaťažení a točivom momente sa dosiahne konkrétny efektívny parameter. Keď je zle podpísaná zmluva, zle určený kontrolný bod alebo cyklus, toto je dôsledok.

Je problém aj v tom, že emisné normy sú nastavené nerealisticky a v Spojených štátoch sú dokonca veľmi prísne?

Podľa mňa sú v USA prísnejšie – či pre mesto, diaľnicu, alebo Los Angeles. Keď chceme prevádzkovať naftové motory bez dodatočných zásahov, musíme upustiť z fikcie, že za liter nafty prejdeme celý svet. Po roku 2000 vieme, že to nikdy nebude lacné riešenie; podľa emisnej normy Euro 6 by motor musel byť taký drahý, že ho nikto nebude chcieť kúpiť, darmo bude mať relatívne nízku spotrebu paliva. Museli by ste prejsť 200-tisíc až 300-tisíc kilometrov, aby sa vám investícia vrátila. Ľudia nevyhnutne prejdú radšej na benzínové motory, ktoré netvoria zďaleka toľko oxidov dusíka.

Automobilky predsa naftové motory presadzujú.

Po roku 1980 ich počet v Európe stúpol tak, že podiel benzínových a naftových motorov bol 50 na 50. Ale už klesajú. Dôležité je, čo chce kupujúci. Ak chce vysoký výkon, s benzínovým motorom ho dosiahne bez problémov.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Zdieľať

13. dôchodok by v Smere chceli vyplácať namiesto vianočného už tento rok. Na 13. dôchodok by mali mať nárok aj seniori, ktorí žijú v zahraničí, tvrdí Richter. „Je to potrebné. Je tu veľmi veľa dôchodcov, ktorí sú na to odkázaní,“ povedal.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať