Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štát už vyzval veriteľov Váhostavu, aby sa hlásili o peniaze

Aj takto to vyzeralo 30. apríla pred Národným tenisovým centrom, v ktorom sa schválil ozdravný plán Váhostavu. Foto - Tasr
Aj takto to vyzeralo 30. apríla pred Národným tenisovým centrom, v ktorom sa schválil ozdravný plán Váhostavu. Foto – Tasr

Maximálna suma, ktorú štát vyplatí, je 200-tisíc eur na stavbára. Minúť plánuje 20 miliónov eur.

Štátna eseročka Slovenská reštrukturalizačná začala plniť sľuby, ktoré dal štát veriteľom Váhostavu. Vyzýva obchodných partnerov, ktorým zostala firma Juraja Širokého dlžná, aby sa so svojimi pohľadávkami hlásili na ich polovičné vyplatenie.

„Lehota na predkladanie žiadostí je od zverejnenia tejto výzvy do 31. 3. 2016,“ píše štátna firma vo výzve. Stavbári, čo chcú uvidieť časť peňazí, ktoré im nevyplatil Váhostav, aj keď prácu preň urobili, sa majú do Slovenskej reštrukturalizačnej dostaviť aj s potrebnými dokladmi osobne. Táto dcéra ministerstva financií sídli v priestoroch Slovenskej záručnej a rozvojovej banky. Stavbárom dáva na výber niekoľko kontaktných miest.

Štátna firma od veriteľov odkúpi pohľadávky za polovicu ich ceny. Najviac však môžu dostať 200-tisíc eur. Inak povedané, ten, komu zostal Váhostav dlžný napríklad 500-tisíc eur, dostane aj tak iba 200-tisíc, a nie polovicu hodnoty takejto pohľadávky, čiže 250-tisíc.

Peniaze chcú na splátku úverov, nevie sa, kedy ich dostanú

Kedy bude štát peniaze vyplácať, nie je z výzvy jasné. „Časový interval od podania žiadosti do vyplatenia odplaty nevieme zatiaľ odhadnúť,“ odpísali zo Slovenskej reštrukturalizačnej.

Teoreticky sa tak peniaze môžu vyplácať ešte aj začiatkom budúceho roka.

Výzva prichádza 5 mesiacov po tom, ako pomoc stavbárom prisľúbil po tlaku médií a veriteľov firmy premiér Robert Fico. Tesne pred 30. aprílom, ktorý definitívne posvätil reštrukturalizáciu firmy, sľuboval, že program pomoci by sa mal spustiť v auguste. Napokon však samotnú Slovenskú reštrukturalizačnú, ktorá dlhy skupuje, založili až 29. júla.

Všetci tí, ktorým Váhostav dlhoval, si už pritom dávno museli s problémom poradiť, väčšinou si na preklenutie zlých časov pobrali úvery. Stavbári, ktorých sme vo štvrtok oslovili, všetci tvrdili, že sa o pomoc od štátu budú uchádzať. Viacerí čakajú, že im to pomôže splatiť úvery.

To platí, pokiaľ je reč o bežných menších obchodných partneroch.

Schránky budú mať tiež strop 200-tisíc eur

Váhostav ale eviduje dlhy aj voči schránkovým firmám z Cypru či Belize. Majú exotické názvy ako Efelan, Ginostra či Scarlatina a Váhostav im má dlhovať milióny eur. Širokého stavebný gigant v minulosti vysvetľoval, že sú to peniaze, ktoré si požičal akcionár sám od známych, aby stavebný gigant neskrachoval, iba si uľavil od dlhov a ďalej staval pre štát diaľnice.

Tieto schránky by tiež mohli vidieť najviac po 200-tisíc eur, ak by sa do štátneho programu pomoci zapojili. Podozrenie, či za týmito schránkami nestojí v skutočnosti sám Široký teraz šetrí polícia. Ak to tak bolo, potom mohol majiteľ Váhostavu cez takýchto vlastných veriteľov ovplyvňovať reštrukturalizáciu.

Keď sa štát stane majiteľom kúpených pohľadávok, stane sa sám veriteľom Váhostavu. Časť peňazí tak uvidí naspäť v zmysle schváleného splátkového kalendára, čiže reštrukturalizačného plánu, počas piatich rokov. To je obdobie, v ktorom by mal Váhostav vyplatiť bežným obchodným partnerom asi 19 percent dlžôb.

Vláda schválila pre Váhostav novinku, podľa ktorej sa budú dať aj ďalšie peniaze získať postupne naspäť. Konkrétne do hodnoty 50 percent budú pohľadávky vymáhateľné ako riadne pohľadávky. Nad túto hodnotu sa peniaze budú dať získať, ak bude jasné, že na to firma má.

Pohľadávky sa tiež majú postupne premeniť na 49 percent akcií Váhostavu.

Dnes na DennikE.sk

Chcem vedieť, aký budem mať dôchodok. Kde si to viem vypočítať? (najlepšie kalkulačky + 12 príkladov)

Ilustračné foto - Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Živnostníci budú mať aj o stovky eur menšie penzie ako zamestnanci. Napríklad rozdiel v dôchodku medzi 40-ročným zamestnancom, ktorý dnes zarába necelých 1500 eur, a živnostníkom, ktorý platí minimálne odvody, pričom obaja začali pracovať po vysokej škole, môže byť 250 až 450 eur.

Zasiahnutí koronou: Ozvučoval veľké televízne šou a festivaly, dnes pracuje jedenásť hodín denne na stavbe

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Tibor Krištof ozvučoval veľké televízne šou aj festivaly, teraz si musí na splátky za techniku zarábať jedenásť hodín denne na stavbe. V prvej vlne dostal podporu od štátu, v druhej zatiaľ peniaze neprišli. „Ľudí z kultúry posielali k lopate. Tak som išiel,“ hovorí Krištov v pokračovaní príbehov Zasiahnutí koronou.

Minúta po minúte

Porsche zvýši podiel vo výrobcovi športových elektromobilov Rimac na 24 % zo súčasných 15 %. Nemecká automobilka investuje do chorvátskej firmy od roku 2018 a tvrdí, že nemá záujem ju ovládnuť.

Porsche najskôr získalo v Rimacu 10 %, v roku 2019 zvýšilo podiel na viac ako 15 %. Teraz doň investuje 70 miliónov eur. O ďalšom posilňovaní partnerstva sa dlho špekulovalo, rovnako ako o spoločných vývojových projektoch.

„Rimac smeruje k tomu, aby sa stal dodávateľom úrovne Tier 1 pre Porsche a pre ďalších výrobcov v high-tech segmente,“ povedal finančný šéf Porsche Lutz Meschke. Úrovňou Tier 1 sa v autopriemysle označujú prvotriedni dodávatelia, ktorí zásobujú priamo výrobcov.

Viac o automobilke Rimac:

  • Od prvej investície Porsche v roku 2018 sa počet zamestnancov firmy zdvojnásobil na tisícku.
  • Vyvíja a vyrába vysoko výkonné pohony a batériové systémy aj vlastné elektrické športové autá.
  • Spolupracuje s automobilkami Hyundai, Kia a Aston Martin. (čtk, dpa)

Slovenský zväz ľadového hokeja v súťaži na nákup hokejok porušil zákon o verejnom obstarávaní, proti rozhodnutiu ÚVO sa neodvolal, a tak je právoplatné. ÚVO konštatoval, že zväz v súťaži za 2,4 milióna eur bez DPH nedodržal princíp transparentnosti či rovnakého zaobchádzania.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Miroslav Hlivák uviedol, že úrad svoje zistenia zdieľal s orgánmi činnými v trestnom konaní. Rovnako preskúma, či sú splnené podmienky pre uloženie pokuty v tejto veci.

ÚVO pri kontrole súťaže vyhlásenej v októbri 2019 zistil, že SZĽH porušil zákon vo viacerých fázach tendra. „V prvom rade túto súťaž nenastavil v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. SZĽH síce aj v súťažných podkladoch uviedol, že zákazka sa nedelí na časti, no pritom v súťaži pripustil, aby mu subjekty predkladali dielčie ponuky – pripustil predkladanie ponúk na minimálne šesť typov hokejok,“ vysvetlil Hlivák.

SZĽH porušil zákon aj tým, že zábezpeku, ktorú požadoval od subjektov, nenaviazal na skutočnosť, že bolo možné predkladať ponuky na minimálne šesť typov hokejok. „Výšku zábezpeky neprispôsobil tomu, že umožnil predkladať ponuky na časti zákazky. To znamená, že zábezpeku nenaviazal na výšku každej časti predmetu zákazky, táto zábezpeka totiž nesmie presiahnuť päť percent z predpokladanej hodnoty časti zákazky,“ spresnil šéf ÚVO.

Zväz podľa neho konal v rozpore s princípom nediskriminácie hospodárskych subjektov, keď neurčil primerane ani výšku požadovaného zoznamu dodávok tovaru (v hodnote 750 000 eur bez DPH) v rámci stanovenej podmienky účasti týkajúcej sa preukazovania technickej alebo odbornej spôsobilosti uchádzačov.

ÚVO preukázal aj ďalšie porušenia zákona v tejto zákazke, ktorú kontroloval po podpise zmluvy z vlastného podnetu. Ide o konanie zväzu pri vylúčení jedného z uchádzačov. Ten bol podľa úradu zo súťaže neoprávnene vylúčený pre nesplnenie podmienky účasti týkajúcej sa osobného postavenia uchádzača.

„Ďalšie porušenia zákona sa týkali vyhodnocovania vzoriek hokejok predložených úspešnými uchádzačmi v danej verejnej súťaži, ktoré úrad považuje za zmätočné a nepreskúmateľné, a tiež vyhodnocovania dokumentov v ponuke úspešných uchádzačov, ktoré boli predložené v anglickom jazyku bez ich prekladu do slovenského jazyka,“ poznamenal Hlivák.

SZĽH nepodal odvolanie voči rozhodnutiu ÚVO s týmito zisteniami, a tak rozhodnutie o porušeniach zákona je právoplatné. „Úrad svoje zistenia zdieľal s orgánmi činnými v trestnom konaní. Rovnako úrad preskúma, či sú splnené podmienky na uloženie pokuty v tejto veci,“ podotkol Hlivák. (tasr)

Podnikatelia Petr Kellner, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč zvažujú predaj časti podielov v Mall Group, v hre je aj vstup na burzu. Úplný odchod z podniku, ktorý prevádzkuje internetový obchod Mall, neplánujú.

O zvažovanom predaji časti podielov v Mall Group píšu Hospodářské noviny s odvolaním na informácie portálu Mergermarket.

Najväčšími akcionármi Mall Group sú investičné skupiny PPF (Kellner) a EC Investments (Křetínský, Tkáč), ktoré držia po 40 % akcií. Pätinu spoločne s manažérskou kontrolou má firma Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Vlastníci by mohli využiť záujem investorov o projekty v oblasti e-commerce a pre stratový podnik získať ďalší kapitál.

Aké sú scenáre

Akcionári uvažujú o IPO, ktoré by celý podnik ocenilo na 1,5 až 2 miliardy eur. Proces je zatiaľ v počiatočnej fáze a je možné, že majitelia sa napokon rozhodnú pre iný spôsob zníženia podielov v Mall Group.

Ak bude ich voľbou ponuka akcií na burze, do úvahy prichádza niektorý z významných parketov v západnej Európe, pravdepodobne Amsterdam. Zvažujú aj pražskú burzu a vlani sa v tejto súvislosti hovorilo o Varšave. (čtk)

Priemyselná výroba v Nemecku v januári prekvapujúco klesla, oproti decembru bola nižšia o 2,5 %. Na trhu sa čakal mierny rast. Podľa analytikov výsledok naznačuje slabý začiatok nového roka v najväčšej európskej ekonomike.

Informácie o vývoji priemyslu zverejnil spolkový štatistický úrad Destatis. Analytici predpokladali, že produkcia v januári stúpne o 0,2 %. Údaj za december bol po spresnení upravený na rast o 1,9 %, pôvodne štatistici vykázali nezmenenú hodnotu.

V porovnaní s februárom minulého roka, ktorý bol posledným mesiacom pred zavedením pandemických obmedzení, sa výroba znížila o 4,2 %.

Aký je výhľad

Podľa prieskumu inštitútu Ifo sa očakávania nemeckých priemyselných podnikov zlepšujú tretí mesiac po sebe, uvádza Reuters. Výrazne sa však líšia medzi jednotlivými sektormi.

„Automobilový priemysel chce významne rozšíriť produkciu, odevné odvetvie ju plánuje obmedziť,“ povedal analytik Ifo Klaus Wohlrabe. (čtk, reuters)

Ceny ropy dnes vzrástli o viac ako 2 %, cena ropnej zmesi Brent sa prvýkrát od začiatku pandémie vyšplhala nad 70 dolárov za barel. V prípade WTI dosiahla najvyššiu úroveň za dva roky.

Trhy tak zareagovali na správy o raketových úrokoch na zariadenia saudskoarabského energetického gigantu Aramco. Komoditu podporil aj optimizmus v súvislosti s vyhliadkami na zotavenie dopytu po oživení globálnej ekonomiky.

Barel americkej ľahkej ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodávkou v apríli sa v pondelok o 7.15 SEČ predával po 67,48 USD (56,52 eura). To bolo o 1,39 USD alebo 2,10 % viac ako v predchádzajúci týždeň na konci obchodovania.

Cena májového kontraktu na severomorskú ropnú zmes Brent vzrástla o 1,50 USD alebo 2,16 % na 70,86 USD za barel. (tasr)

Ekonomický newsfilter: Obchody tvrdia, že pandemické zákazy neignorujú, len využívajú vágne pravidlá +

  • Slovenskej ekonomike v závere roka pomohol export
  • Bratislava plánuje nájomné byty, no dostupnosť bývania tým nevyrieši
  • OPEC+ prekvapil trhy, ceny ropy vzrástli a môžu rásť aj ďalej

Nové pravidlá pre koronu:

  • v MHD a obchodoch sú oddnes povinné respirátory
  • pozitívne testovaní už nemôžu chodiť na nákupy
  • nové pravidlá už neumožňujú ani cestu do prírody mimo okresu
  • nová mapa okresov: v čiernych okresoch je na pobyt v prírode potrebný max. 7-dňový test
  • v pondelok a utorok večer sa majú otvoriť termíny na očkovanie pre ľudí nad 70 rokov vakcínou Pfizer

Bitcoin obnovil silný rast a po niekoľkých dňoch sa vrátil nad 50-tisíc dolárov. Predpoludním si najznámejšia kryptomena pridávala 5 % a od tohtoročného minima vzrástla jej cena zhruba o 85 %.

Ukazujú to záznamy na špecializovanom webe CoinDesk.

  • Tohtoročné minimum bolo 4. januára (27 734 dolárov).
  • Maximum je z 21. februára, keď sa cena vyšplhala nad 58-tisíc dolárov.
  • Vlani sa cena bitcoinu zhruba zoštvornásobila. (čtk)

Na cestujúceho v bratislavskej MHD bez respirátora môžu upozorniť ostatní cestujúci vodiča. Ten vyzve cestujúceho, aby si nasadil respirátor správne, ak ho má pod nosom či na brade, alebo aby vystúpil z vozidla. Ak neposlúchne, vodič kontaktuje dopravný dispečing, ktorý bude situáciu riešiť priamo na mieste s políciou.

Od pondelka bude vo vozidlách verejnej dopravy povinné nosenie respirátorov bez výdychového ventilu s klasifikáciou najmenej FFP2.

Dopravný podnik deklaruje, že aj naďalej dôsledne dezinfikuje všetky vozidlá MHD, a to aj cez deň počas zastávok v obratiskách, následne každý večer a raz za dva týždne špeciálnou polymérovou dezinfekciou, ktorá má dlhotrvajúci účinok. Minimálne raz za mesiac prejdú všetky vozidlá veľkým hĺbkovým čistením. (tasr)

Koaliční poslanci chcú v parlamente meniť právomoci objednávateľov verejnej dopravy, akými sú štát, kraje či mestá. S dopravcom by počas mimoriadnej situácie mohli uzavrieť priamo novú zmluvu na dva roky alebo mu nariadiť prevádzkovanie dopravy.

Novelu zákona o cestnej doprave predložili zástupcovia všetkých štyroch koaličných strán. Pribudli by aj nové dôvody na odobratie licencie dopravcovi, ak neuspel v súťaži alebo pri snahe zamedziť prerušeniu poskytovania služieb.

Štát si na Slovensku objednáva a platí železničnú dopravu, samosprávne kraje prímestské autobusy a mestá zas MHD. (tasr, e)

Vývoz z Číny sa vo februári medziročne zvýšil o rekordných 154,9 %, dovoz vykázal rast o 17,3 %. Druhá najväčšia ekonomika sa tak spamätáva z dôsledkov epidémie covid-19.

Údaje zverejnila čínska colná správa. K silnému rastu vývozu podľa nej prispelo aj zlepšenie v spracovateľskom priemysle v EÚ a v USA.

„Navyše, väčšina zamestnancov spracovateľského sektora (v Číne) sa rozhodla oslavy lunárneho Nového roka stráviť doma,“ stojí v správe colného úradu. „Náš prieskum ukázal, že mnoho firiem v exportne orientovaných provinciách zostalo otvorených, a teda aj zákazky, ktoré sa obvykle vybavujú po čínskom novom roku, boli tentoraz vybavené hneď.“

Podrobnejšie:

  • Za január a februára tohto roka spolu vývoz narástol o 60,6 % na 468,9 miliardy dolárov. Dovoz bol vyšší o 22,2 % a predstavoval 365,6 miliardy dolárov.
  • Výsledok výrazne prekonal odhady analytikov, ktorí podľa agentúry Reuters čakali za január a február spolu medziročný vzostup o 38,9 % pri vývoze a o 15 % pri dovoze.
  • Obchodný prebytok Číny za január a február dosiahol 103,3 miliardy dolárov, zatiaľ čo pred rokom predstavoval 7,1 miliardy dolárov.
  • Vývoz do krajín EÚ Čína za január a február zvýšila medziročne o 62,6 % na 73,7 miliardy dolárov, dovoz stúpol o 32,5 % na 45,9 miliardy dolárov. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať